Actores implicados en la consolidación del documental interactivo

  1. Vázquez-Herrero, Jorge 1
  2. López-García, Xosé 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Hipertext.net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva

ISSN: 1695-5498

Year of publication: 2018

Issue Title: . El futuro digital de los hechos

Issue: 17

Type: Article

DOI: 10.31009/HIPERTEXT.NET.2018.I17.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hipertext.net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva

Abstract

The emergence of new formats sets out challenges for research, specially in an initial phase. The difficulty to map the early evolution of the incipient media places the studies in a delicate situation when not approaching a global vision, difficulting the classification, as well as its definition and analysis. This phenomenon is primarily visible in the areas of communication related to new storytelling and applications of technology, such as interactive documentary. This article presents a list of actors involved in the consolidation of the format in its production, distribution and circulation phases, prepared from an exploratory study from 2015 to 2018. The identification of repositories, festivals, awards, academic events, institutions, producers and other types of spaces that promote the interactive documentary will serve as a tool for the investigation of the object of study in the future. The set of initiatives around the interactive documentary allows us to understand the universal nature of its emergence and study one of the formats that narrate facts in the digital era.

Funding information

Este artículo está elaborado en el marco del proyecto Usos y preferencias informativas en el nuevo mapa de medios en España: modelos de periodismo para dispositivos móviles (Referencia: CSO2015-64662-C4-4-R), del Ministerio de Economía y Competitividad, cofinanciado por el fondo estructural FEDER, así como forma parte de las actividades promovidas a través de la Red Internacional de Gestión de la Comunicación – XESCOM (Referencia: ED341D R2016/019), apoyada por la Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria de la Xunta de Galicia. El autor Jorge Vázquez-Herrero es beneficiario del programa de Formación del Profesorado Universitario financiado por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (Gobierno de España).

Funders

Bibliographic References

  • Aston, J., y Gaudenzi, S. (2012). Interactive documentary: setting the field. Studies in Documentary Film, 6(2), 125-139.
  • Aston, J., Gaudenzi, S., y Rose, M. (2017). i-Docs: The evolving practices of interactive documentary. Londres, Nueva York: Columbia University Press.
  • Bauman, Z. (2005). Vida líquida. Barcelona: Paidós.
  • Bolter, J. D. (2008). Formal analysis and cultural critique in digital media theory. Convergence, 8(4), 77-88.
  • Castells, M. (2001). La Galaxia Internet. Plaza & Janés: Barcelona.
  • Dahnke, G. (1986). Investigación y comunicación. En: C. Fernández-Collado, y G. Dahnke, (Eds.), La comunicación humana en ciencia social. México: McGraw-Hill.
  • Dovey, J., y Rose, M. (2012). We’re happy and we know it: Documentary, data, montage. Studies in Documentary Film, 6(2), 159-173.
  • Dovey, J. (2017). Who wants to become banal?: The i-doc from experiment to industry. En: J. Aston, J., S. Gaudenzi, y M. Rose, (Eds.), i-Docs: The evolving practices of interactive documentary, (pp. 272-288). Londres, Nueva York: Columbia University Press.
  • Favero, P. (2013). Getting our hands dirty (again): interactive documentaries and the meaning of images in the digital age. Journal of Material Culture, 18(3), 259-277.
  • Freixa, P., Soler-Adillon, J., Sora, C., y Ribas, J. I. (2014). Snow Fall and A Short History of the Highrise: two approaches to interactive communication design by The New York Times. Textual & Visual Media, (7), 185–206. http://doi.org/10.13140/2.1.1402.1928
  • Gaudenzi, S. (2013). The Living Documentary: From representing reality to co-creating reality in digital interactive documentary (Tesis doctoral). Goldsmiths, University of London, Londres.
  • Gifreu, A. (2013). El documental interactivo como nuevo género audiovisual. Estudio de la aparición del nuevo género, aproximación a su definición y propuesta de taxonomía y de modelo de análisis a efectos de evaluación, diseño y producción (Tesis doctoral). Universitat Pompeu Fabra, Barcelona.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: where old and new media collide. Nueva York: New York University Press.
  • Landow, G. P. (1995). Hipertexto: la convergencia de la teoría crítica contemporánea y la tecnología. Barcelona: Paidós.
  • Larrondo, A. (2009). La metamorfosis del reportaje en el ciberperiodismo: concepto y caracterización de un nuevo modelo narrativo. Comunicación y Sociedad, 22(2), 59–88.
  • Murray, J. H. (1999). Hamlet en la holocubierta: el futuro de la narrativa en el ciberespacio. Barcelona: Paidós.
  • Nash, K. (2012). Modes of interactivity: analysing the webdoc. Media, Culture & Society, 34(2), 195–210. http://doi. org/10.1177/0163443711430758
  • Nash, K. (2014). Strategies of interaction, questions of meaning: an audience study of the NFBs Bear 71. Studies in Documentary Film, 8(3), 221–234. http://doi.org/10.1080/17503280.2014.958904
  • Nash, K. (2017). i-Docs and the documentary tradition: exploring questions of engagement. En: J. Aston, S. Gaudenzi, y M. Rose (Eds.), i-Docs: The evolving practices of interactive documentary, (pp. 9-25). Londres, Nueva York: Columbia University Press. ISBN: 9780231181228.
  • Rodríguez Fidalgo, M. I., Paíno Ambrosio, A., y Jiménez Iglesias, L. (2016). El soporte multiplataforma como clave de éxito de la Narración Transmedia. Estudio de caso del webdoc Las Sinsombrero. Icono 14, 14(2), 304-328. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v14i2.967
  • Rose, M. (2017). Not media about, but media with: co-creation for activism. En: J. Aston, S. Gaudenzi, y M. Rose (Eds.), i-Docs: The evolving practices of interactive documentary, (pp. 49-65). Londres, Nueva York: Columbia University Press. ISBN: 9780231181228.
  • Ryan, M.-L. (2004). La narración como realidad virtual: la inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Barcelona: Paidós.
  • Salaverría, R., y García-Avilés, J. A. (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. Trípodos, (23), 31-47.
  • Sora, C. (2016). Radiografia del webdoc a Catalunya: obres i autors. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Recuperado de: http://hdl. handle.net/10230/27483
  • Uricchio, W. (2015). Mapping the intersection of two cultures: interactive documentary and digital journalism. Cambridge: MIT Press. Recuperado de: http://opendoclab.mit.edu/interactivejournalism/
  • Uricchio, W. (2017). Things to come: The possible futures of documentary... From a historical perspective. En: Aston, J.; Gaudenzi, S.; Rose, M. (Eds.), i-Docs: The evolving practices of interactive documentary, (pp. 191-205). Londres, Nueva York: Columbia University Press. ISBN: 9780231181228.
  • Vázquez-Herrero, J., y López-García, X. (2017). El documental interactivo como formato en los medios audiovisuales: estudio de caso de RTVE y Al Jazeera. Anàlisi, (57), 47–61. http://doi.org/10.5565/rev/ analisi.3100
  • Vázquez-Herrero, J., Negreira-Rey, M-C., y Pereira-Fariña, X. (2017). Contribuciones del documental interactivo a la renovación de las narrativas periodísticas: realidades y desafíos. Revista Latina de Comunicación Social, 72 (4), 397-414. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS2017-1171