La (di)solución de las identidades culturales europeas en el espacio digitaluna reflexión crítica en torno a las pequeñas cinematografías

  1. Enrique Castelló-Mayo 1
  2. López Gómez, Antía María 1
  3. Roca Baamonde, Silvia 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Ano de publicación: 2018

Volume: 31

Número: 1

Páxinas: 39-54

Tipo: Artigo

DOI: 10.15581/003.31.35724 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Resumo

Drawing from the research project, “eDCINEMA: Hacia el espacio digital europeo. El papel de las cinematografías pequeñas en versión original”, which was financed by the Plan Nacional de I+D+i of the Ministerio de Economía y Competitividad (Ref. CSO2012-35784) and developed by the Grupo de Estudos Audiovisuais of the Universidade de Santiago de Compostela, we set out to identify the principle barriers facing European identitarian cinema in the uncertain European digital arena, and make recommendations that will assist its promotion and circulation. Thus, in line with the quandary expressed in the title of this study, we will look at small cinemas’ role in both the recognition and the obliteration of the array of cultural singularities that make up the European identity. Concerning the Methodological Plan and its instrumental implementation, we decided on a four-party, multiphase format, that includes an extensive review of the academic, technical and institutional literature, a definition of the population under analysis, the design and execution of indepth interviews, the application of a Delphi questionnaire on a Panel of Experts, and the analysis and interpretation of data. As a conclusion to the research, we have drawn up a list of recommendations to be submitted to the pertinent institutions across Europe, which we hope will improve the circulation of European identitarian cinema and thereby consolidate it as a “smallcinema_OV” action proposal within the framework of Creative Europe 2014-2020.

Referencias bibliográficas

  • Aguirre Baztán, Á. (1999). La identidad cultural. Anthropológica, Revista de Etnopsicología y Etnopsiquiatría 3, 1-77.
  • Autissier, A.-M. (2013). Las políticas culturales en Europa: desafíos sociales e identitarios. Amnis. Recuperado de http://amnis.revues.org/2050.
  • Bardin, L. (2013). L’analyse de contenu. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Bondebjerg, I. & Redvall, E.N. (2011). A Small Region in a Global World: Patterns in Scandinavian Film and Tv Culture. Copenhague: Centre for Modern European Studies - CEMES Working Papers, nº 1.
  • Celli, C. (2011). National identity in global cinema. How movies explain the wold. New York: Palgrave Macmillan.
  • Commission Européenne (2007). Communication de la Commission au Parlement européen, au Conseil, Comité économique et social européen et au Comité des régions relative á un agenda européen de la culture à l’ère de la mondialisation. SEC (2007) 570. Recuperada de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FR/ALL/?uri=CELEX%3A52007DC0242.
  • European Committee of the Regions (2015). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions – Towards an Integrated Approach to Cultural Heritage for Europe (2015/C 195/04). Recuperada de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52014IR5515&from=EN.
  • European Committee on Culture and Education (2013). On endangered European languages and linguistic Diversity in the European Union (2013/2007 (INI)). Recuperada de http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A7-2013-0239+0+DOC+XML+V0//EN.
  • Fishman, J. A. (1999). The new linguistic order. Foreign Policy 1(113), 26.
  • Flesher, C. (2010). Collective Identity in Social Movements: Central Concepts and Debates. Sociology Compass 4/6, 393-404. Recuperada de http://courses.arch.vt.edu/courses/wdunaway/gia5274/fominaya.pdf.
  • Hjort, M. (2010). On the Plurality of Cinematic Transnationalism. En N. Durovicová & K. Newman (Eds.), World Cinemas, Transnational Perspectives. London: Taylor & Francis.
  • Hjort, M. & Mackenzie, S. (2000). Cinema & Nation. New York: Routledge.
  • Krippendorf, K. (2013). Content Analysis: An Introducing to its Methodology. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Lardoux, X. (2014). Pour une politique européenne d’éducation au cinéma. Paris: Centre National du Cinéma et de l’Image Animée.
  • Ledo-Andión, M., & Castelló-Mayo, E. (2013). Cultural Diversity across the Networks: The Case of National Cinema. Comunicar, 20(40), 183-191.
  • Ledo-Andión, M., López-Gómez, A.M., & Pérez-Pereiro, M. (2016). Cine europeo en lenguas de naciones sin estado y pequeñas naciones. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 309-331.
  • López-Gómez, A.M., Castelló-Mayo, E., & Arias-Iglesias, I. (2015). Las cinematografías minoritarias y minorizadas en la política cultural de la Unión Europea: la alternativa danesa. Fonseca, Journal of Communication, 11(11), 32-59.
  • López-Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI, Revista de educación, 4, 167-179.
  • Mackenzie, S. (1999). National Identity, Canadian Cinema, and Multiculturalism. Canadian Aesthetics Journal / Revue canadienne d’esthétique 4. Recuperada de http://www.uqtr.ca/AE/vol_4/index.htm.
  • Martínez, M. (2001). Uso del programa computacional Atlas/ti de Thomas Mühr en la estructura teórica de datos cualitativos. Argos, 34, 139-156.
  • Marzal Felici, J. & ZalloElguezábal, R. (2016). Las televisiones públicas de proximidad ante los retos de la sociedad digital. Communication & Society 29(4), 1-7.
  • Meuser, M., & Nagel, U. (1991). ExpertInneninterviews - vielfach erprobt, wenig bedacht : ein Beitrag zur qualitativen Methodendiskussion. En D. Garz & K. Kraimer (Eds), Qualitativ-empirische Sozialforschung Konzepte, Methoden, Analysen. Opladen : Westdt. Verl, 441-471. Recuperado de http://nbn-resolving.de/ urn:nbn:de:0168-ssoar-24025.
  • Mohedano, F.O. (2013). El método Delphi, prospectiva en Ciencias Sociales a través del análisis de un caso práctico. Revista EAN, 64, 31-54.
  • Moseley, C. (2010). Atlas of the World’s Languages in Danger. UNESCO Publishing.
  • Observatori (2003). Com impulsar l’audiovisual basc: el Llibre Blanc del sector a Euskadi. Quaderns del CAC 17, 83-92. Recuperado de http://www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/quaderns_cac/Q17euskadi.pdf
  • Prado, E. (2015). The press in Catalonia: between the digital challenge and nation building. Media, Culture & Society, 37(1), 134-143.
  • Reia-Baptista, V., Burn, A., Reid, M. & Cannon, M (2014). Screening Literacy: Reflecting on Models of Film Education in Europe. Revista Latina de comunicación social, 69, 354-367.
  • Riaño, C. E., & Palomino, M. (2015). Design and preparation of a questionnaire according to Delphi method to select virtual laboratories (VL). Sophia, 11(2), 129-141.
  • Roca-Baamonde, S., Pérez-Pereiro, M. & Rodríguez-Vázquez, A. I. (2016). National Cinemas and Non-Hegemonic Languages. The Invisibility of Galician Language Facing the Policies for Cultural Diversity. Cuadernos de Información y Comunicación, 21, 157.
  • Ruiz-Olabuénaga, J.I. (2007). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • San-Eugenio, J., Fernández, J., & Jiménez, M. (2013). Características y funciones para marcas de lugar a partir de un método Delphi. Revista Latina de Comunicación Social, 656-675.
  • Sierra Caballero, F. (2000). Introducción a la teoría de la comunicación educativa. Sevilla: MAD.
  • Taylor, Ch. (1992). Multiculturalism and The Politics of Recognition: An Essay by Charles Taylor. Princeton University Press
  • Torterola, E., & Lobo, A.L. (2012). El cine en la cultura digital. Reconfiguración del séptimo arte en el cambio de siglo. Revista TELOS (Cuadernos de Comunicación e Innovación) oct.-dic., 1-11. Recuperado de https://telos.fundaciontelefonica.com/url-direct/pdf-generator?tipoContenido=articuloTelos&idContenido=2012102312170001&idioma=es