Contribuciones del documental interactivo a la renovación de las narrativas periodísticasrealidades y desafíos

  1. Jorge Vázquez-Herrero 1
  2. María-Cruz Negreira-Rey 1
  3. Xosé Pereira-Fariña 1
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela. España
Zeitschrift:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Datum der Publikation: 2017

Nummer: 72

Seiten: 397-414

Art: Artikel

DOI: 10.4185/RLCS-2017-1171 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista Latina de Comunicación Social

Zusammenfassung

Introduction: Online journalism finds in interactive nonfiction an appropriate place for the development of stories. The media adopt new interactive and hybrid forms to face the challenge of the Internet and to respond to the needs of more active and permanently connected audiences. Methodology: In this article, the results of the qualitative analysis of ten interactive documentaries published by international media between the years 2010 and 2016 are presented. At the same time, renewal trends in journalism are identified along with the proposal of parameters based on the characterization of this narrative form. Results and conclusions: Interactive documentary is in a diversification phase, already consolidated in countries like France, the United States and Canada. With reference to the features of the genre, a notable development and an outstanding potential have been perceived, in contrast to the challenge that represents a changing context.

Bibliographische Referenzen

  • Almeida A & Alvelos H (2010): "An Interactive Documentary Manifesto". ICIDS’10 Proceedings of the Third Joint Conference on Interactive Digital Storytelling: 123–128. Heidelberg, Alemania: Springer-Verlag Berlin.
  • Aston J & Gaudenzi S (2012): "Interactive documentary: setting the field". Studies in Documentary Film 6 (2): 125–139.
  • Bernal S & Chillón L A (1985): Periodismo informativo de creación. Barcelona: Mitre.
  • Bruzzi S (2006): New Documentary. London and New York: Routledge.
  • Canavilhas J (2011): "El nuevo ecosistema mediático". Icono.comunicación (1): 13–24.
  • Canavilhas J (2015): "Nuevos medios, nuevo ecosistema". El profesional de la información 24 (4): 357–362.
  • Casals M J (2001): "La narrativa periodística o la retórica de la realidad construida". Estudios sobre el Mensaje Periodístico 7: 195–219.
  • Castells M (2001): The Internet Galaxy. New York: Oxford University Press.
  • Chillón L A (1993): Literatura i periodisme. Literatura periodística y periodisme literari en el temps de la post-ficció. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Chillón L A (1994): La literatura de fets. Barcelona: Libergraf.
  • De la Peña N, Weil P, Llobera J, Giannopoulos E, Pomés A, Spaniang B, Friedman
D, Sánchez-Vives M V & Slater M (2010): "Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news". Presence: Teleoperators and virtual environments 19 (4): 291–301.
  • Deuze M (2003): "The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online". New Media & Society 5 (2): 203–230.
  • Díaz Noci J & Salaverría R (Coords.) (2003): Manual de redacción ciberperiodística. Barcelona: Ariel.
  • Domínguez E (2013): Periodismo inmersivo: fundamentos para una forma periodística basada en la interfaz y la acción (Tesis doctoral, Universitat Ramon Llull, Barcelona, Spain). Retrieved January 1st, 2017, from http://www.academia.edu/3206171
  • Dovey J & Rose M (2012): "We’re happy and we know it: Documentary, data, montage". Studies in Documentary Film, 6 (2): 159–173.
  • Favero P (2013): "Getting our hands dirty (again): interactive documentaries and the meaning of images in the digital age". Journal of Material Culture 18 (3): 259–277.
  • Fernández Parratt S (2003): Introducción al reportaje : antecedentes, actualidad y perspectivas. Santiago de Compostela: USC.
  • Gantier S & Labour M (2015): "User Empowerment and the I-Doc Model User". En Bihanic D (ed.) Empowering Users Through Design: Interdisciplinary Studies & Combined Approach for Technological Products and Services. Cham, Switzerland: Springer.
  • Garza Acuña C J (2003): Vigencia del relato como sentido de la realidad: análisis de reportajes históricos (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, España).
  • Gaudenzi S (2013): The Living Documentary: From Representing Reality to Co-Creating Reality in Digital Interactive Documentary (Doctoral thesis, Goldsmiths, University of London, London, United Kingdom). Retrieved January 1st, 2017, from http://research.gold.ac.uk/7997/1/Cultural_thesis_Gaudenzi.pdf
  • Gershon R (2016): Digital Media and Innovation. Los Ángeles: SAGE.
  • Gifreu A (2013): El documental interactivo como nuevo género audiovisual. Estudio de la aparición del nuevo género, aproximación a su definición y propuesta de taxonomía y de modelo de análisis a efectos de evaluación, diseño y producción (Tesis doctoral, Universitat Pompeu Fabra, España). Retrieved January 1st, 2017, from http://agifreu.com/interactive_documentary/TesisArnauGifreu2012.pdf
  • Gifreu A (2015): "Evolución del concepto de no ficción. Aproximación a tres formas de expresión narrativa". Obra Digital (8): 14–39.
  • Hayes A F (2013): Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. New York: Guilford Press.
  • Irigaray F & Lovato A (2015): Producciones transmedia de no ficción. Análisis, experiencias y tecnologías. Rosario: UNR.
  • Jenkins H (2003): "Transmedia Storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling". Technology Review. Retrieved January 1st, 2017, from https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/
  • Jenkins H (2006): Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press.
  • Larrondo A (2007): El reportaje hipermedia. Análisis del género en los especiales de Elmundo.es, Elpaís.com y Lavanguardia.es (Tesis doctoral, Universidad del País Vasco, España).
  • Larrondo A (2009): "La metamorfosis del reportaje en el ciberperiodismo: concepto y caracterización de un nuevo modelo narrativo". Comunicación y Sociedad 22 (2): 59–88.
  • Larrondo A (2015): "Cibergéneros para la profundización informativa y el diálogo: reportaje, crónica, entrevista y otros". En Núñez Ladevéze L (Coord.) Periodismo en la red: géneros, estilos y normas. Madrid: Editorial Universitas.
  • Larrondo A (2016): "El relato transmedia y su significación en el periodismo. Una aproximación conceptual y práctica". Trípodos 38: 31–47.
  • Liuzzi Á (2015): "El documental interactivo en la era transmedia: de géneros híbridos y nuevos códigos narrativos". Obra Digital 8: 105–135.
  • Luther Mott F (1968): A history of American magazines. Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard University Press. Manovich L (2013): Software takes command. New York, London: Bloomsbury.
  • Marrero L (2008): "El reportaje multimedia como género del periodismo digital actual. Acercamiento a sus rasgos formales y de contenido". Revista Latina de Comunicación Social 63: 348–367.
  • Miles A (2014): "Materialism and interactive documentary: sketch notes". Studies in Documentary Film 8 (3): 205–220.
  • Moloney K (2011): Porting Transmedia Storytelling To Journalism (Doctoral thesis, University of Denver, Denver, United States). Retrieved January 1st, 2017, from http://www.colorado.edu/journalism/photojournalism/Transmedia_Journalism.pdf
  • Nash K (2012): "Modes of interactivity: analysing the webdoc". Media, Culture & Society 34 (2): 195–210.
  • Nash K (2014): "Strategies of interaction, questions of meaning: an audience study of the NFBs Bear 71". Studies in Documentary Film, 8 (3): 221–234.
  • Nichols B (2001): Introduction to documentary. Bloomington: Indiana University Press.
  • O’Flynn S (2012): "Documentary’s metamorphic form: Webdoc, interactive, transmedia, participatory and beyond". Studies in Documentary Film 6 (2): 141–157.
  • Palau D (2007): "El reportaje digital. Una apuesta narrativa frente al archivo documental". Comunicación y Pluralismo 4: 67–88.
  • Porto Renó D (2013): "Diversidade de modelos narrativos para documentários transmídia". Doc On-line 14: 93–112.
  • Porto Renó D and Flores J (2012): Periodismo transmedia: reflexiones y técnicas para el ciberperiodista desde los laboratorios de medios interactivos. Madrid: Fragua.
  • Rodríguez M I & Molpeceres S (2013): "Los nuevos documentales multimedia interactivos: construcción discursiva de la realidad orientada al receptor activo". Historia y Comunicación Social 18: 249–262.
  • Salaverría R (2005): Redacción periodística en Internet. Navarra: EUNSA.
  • Salaverría R (2015): "Los labs como fórmula de innovación en los medios". El profesional de la información 24 (4): 397–404.
  • Scolari C (2013): Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Centro Libros PAPF.
  • Toffler A (1980): The third wave. Barcelona: Plaza & Janés Editores.
  • Uricchio W (2015): Mapping the intersection of two cultures: interactive documentary and digital journalism. Massachusetts: MIT. Retrieved January 1st, 2017, from http://opendoclab.mit.edu/interactivejournalism/
  • Vázquez-Herrero J & López García X (2017). "Interactive Feature: A Journalistic Genre for Digital Media". En Campos Freire F, Rúas Araújo X, López García X Media and Metamedia Management. Cham, Switzerland: Springer International Publishing.