A la búsqueda del escultor de la Ilustración francesa. J. A. Houdon

  1. Núñez Rodríguez, Manuel
Revista:
Liño: Revista anual de historia del arte

ISSN: 2341-1139 0211-2574

Ano de publicación: 2017

Número: 23

Páxinas: 69-84

Tipo: Artigo

DOI: 10.17811/LI.23.2017.69-84 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Liño: Revista anual de historia del arte

Resumo

It is the analysis of the work of the bustier that transformed the portraitin the Enlightenment period until 1792. The moment when the Revolution is regarded as divine punishment after the execution of King with the resignation of the nostalgics Old Regime to the philosophers of lights, Freemasonry, human rights, which is currently questioning from the principle of individualism. Approach starting characters Houdon to confirmwhether tests on personality. Will be with Napoleon when it reaches an agreement with the Catholic Church and Houdin resume its work as bustier within the tenets of neoclassical world.

Referencias bibliográficas

  • BOLVIG, Axel y LINALEY, Philippe (eds), History and Images; Towards a new Iconology, Turnnout, Brepols, 2003
  • RODIN, Auguste, L’Art entretiens réunies par Paul Gsel, Grasset, 1911
  • GUÉGAN, Stéphane, “Vivant Denon, conseiller en communication”, L’Histoire, nº 244, juin 2000
  • HASKELL, Francis, La historia y sus imágenes, Alianza, Madrid, 1994
  • DUREY, Philippe , “La tradition classique”, en La Sculpture Française aun XIXe siècle, Grand Palais, Paris, abril-juillet 1986
  • ECO, Umberto, Historia de la belleza, Lumen, Barcelona, 2007
  • RICHARD, Andrè, La crítica de arte, Cuadernos 54, Eudeba, Buenos Aires, 1972
  • GRELL, Chantal, Le dix-huitiéme siècle et l’antiquité en France, 1680- 1780. 2 vols, Voltaire Fundation, Oxford, 1996
  • CORNETTE, Joël, “Comment le Siècle des Lumières a découvert Pompei” en L’Historie 209 (1997)
  • BUSSAGLI, Marco, Il corpo humano. Anatomia e significati simbolici, Mondadori, Milano, 2005
  • ALBRECHT, Hans Joachim, Escultura en el siglo XX, Blume, Barcelona, 1981
  • FREEDBERG, David, El poder de las imágenes, Alianza Editorial, Madrid, 1992
  • GIACOMETTI, Georges, La vie et l’oeuvre de Houdon, 2v. (Paris 1928); RÉAU, Louis, “Houdon sous la Révolution et l’Empire”, Gazzette des Beaux Arts, jullet-aout 1924, II
  • POULET, Anne, J. Antoine Houdon, El escultor de la Ilustración, University of Chicago Press, 2003
  • HALLAM, John S., “Houdon’s Richmond E. Washington”, American Art Journal, 10, nov.1978
  • HIBBARD, Howard, Les chefs-d’oeubre de la Sculpture Occidentale (de Moyen-Âge a nous jours), Edita S.A., Lausanne (Suisse), 1977
  • WITTKOWER, Rudolf, La escultura: procesos y principios, Alianza, Madrid, l980
  • PUNSET, Eduardo, El alma está en el cerebro. Radiografía de la máquina de pensar, Biblioteca redes, Barcelona, 2006 (3ª edición)
  • NOBLE, David, F., La religión de la tecnología, Paidós, Transiciones, Barcelona, 1997
  • GONZÁLEZ SEARA, Luis, El poder y la palabra, Tecnos, Madrid, 1995
  • Guilhem SCHERF, Severin DARROUSSAT Y Alain CHEVALIER titulado Jean-Jacques Rousseau et son image sculpté, 1778-1798 (Fage Editions, Paris)
  • SCHERF, Guilhem, Houdon, sculpteur des Lumières: 1741-1828, Edition de la Réunion des Musées Nationaux, Paris, 2004
  • RIDLEY, Jasper, Los masones, Ediciones B Argentina, Buenos Aires, 2004
  • GENGEMBRE, Gérard, “Les nostalgiques de l’Ancien Régime”, L’Histoire, nº 219, mars 1998