Análisis de los estereotipos de género en alumnado de formación profesionaldiferencias según sexo, edad y grado

  1. María Josefa Mosteiro García 1
  2. Ana María Porto Castro 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Ano de publicación: 2017

Volume: 35

Número: 1

Páxinas: 151-165

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/RIE.35.1.257191 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Revista de investigación educativa, RIE

Resumo

Gender stereotypes, defined as beliefs on the different characteristics of women and men in our society, play a key role in the ways of thinking, interpreting and acting subjects, and how to relate to other people. In this paper we are interested in knowing the presence of gender stereotypes in vocational education students and see if there are differences according to sex, age and training course enrollment. To meet these objectives a descriptive study was made with a sample of 452 students attending first year of Intermediate and Higher training cycles in Galicia. The results, after application of the t-test and analysis of variance show a rejection of young people and adolescents to gender stereotypes, finding differences by sex and training cycle. From these results it follows that even though something is changing in society, it is necessary to further sensitize the students equal to move towards a more just and egalitarian society.

Referencias bibliográficas

  • Alvariñas, M., Fernández Villarino, M.A., & López Villar, C. (2009). Actividad física y percepciones sobre deporte y género. Revista de Investigación en Educación, 6, 113-122. Recuperado de http://reined.webs.uvigo.es/ojs/index.php/reined/article/ viewFile/58/52
  • Alvariñas, M., & Novoa, A. (2016). Pensamientos relacionados con la actividad física y el género en adolescentes de Galicia. Sportis. Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 2(1), 23-35. doi: 10.17979/sportis.2016.2.1.1439
  • Bem, S. L. (1981). Gender schema theory: A cognitive account of sex typing. Psychological Review, 88(4), 354-364. doi: 10.1037/0033-295X.88.4.354
  • Castillo-Mayén, M.R., & Montes-Berges, B. (2014). Analysis of current gender stereotypes. Anales de psicología, 30(3), 1044-1060. doi: 10.6018/analesps.30.3.138981
  • Cebrián, I., & Moreno, G. (2008). La situación de las mujeres en el mercado de trabajo español: desajustes y retos. Economía Industrial, 367, 121-137. Recuperado de http://www.minetur.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/367/121.pdf
  • Colás, P., & Villaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 1(25), 35-58. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/96421/92631
  • de Lemus, S., Castillo, M., Moya, M., Padilla, J.L., & Ryan, E. (2008). Elaboración y validación del inventario de sexismo ambivalente para adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(2), 537-562. Recuperado de http://www. redalyc.org/pdf/337/33712001013.pdf
  • Delpino, M., & Eresta, M. (2013). Relaciones afectivas y sexualidad en la adolescencia. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
  • Díaz-Aguado, M. J., Martínez Arias, R., & Martínez Babarro, J. (2014). La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y la prevención de la Violencia de género. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Centro de Publicaciones.
  • Elejabeitia, C., & López Sáez, M. (2003). Trayectorias personales y profesionales de mujeres con estudios tradicionalmente masculinos. Madrid: Instituto de la Mujer y CIDE.
  • García Pérez, R., Rebollo, M.A., Buzón, O., González-Piñal, R., Barragán, R., & Ruíz Pinto, E. (2010). Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 217-232. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/ article/view/98951
  • Heilman, M. (2015). Gender stereotypes: Impediments to women’s career progress. En I. Welpe, P. Brosi, L. Ritzehöfer, & T. Schwarzmüller (Eds.), Auswhal von Männern und Frauen als Führungskräfte. Perspektiven aus Wirtschaft, Wissenschaft, Medien und Politik (pp. 73-84). doi: 10-1007/978-3-658-09469-0_1
  • Igbo, J.N., Onu, V.C., & Obiyo, N.O. (2015). Impact of gender stereotype on secondary school students` self-concept and academic achievement. Sage Open, 5(1), 1-10. doi: 10.1177/2158244015573934
  • Kurtz-Costes, B., Copping, K.E., Rowley, S.J., & Kinlaw, C.R. (2014). Gender and age differences in awareness and endorsement of gender stereotypes about academic abilities. European Journal of Psychology of education, 29(4), 603-618. doi: 10.1007/ s10212-014-0216-7
  • López-Zafra, E., García-Retamero, R., Diekman, A., & Eagly, A. H. (2008). Dinámica de estereotipos de género y poder: un estudio transcultural. Revista de Psicología Social, 23(2), 213-219. doi: 10.1174/021347408784135788
  • Markus, H., Crane, H., Bernstein, S., & Siladi, M. (1982). Self-schemas and gender. Journal of Personality and Social Psychology, 42(1), 38-50. doi: 10.1037/0022-3514.43.6.1192
  • Martínez Labrín, S.L., & Bivort, B.U. (2013). Los estereotipos en la compensación de las desigualdades de género en educación, desde la psicología feminista. Psicología y Sociedad, 25(3), 549-558. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/psoc/v25n3/09.pdf
  • Miller, D.I., Eagly, A.H., & Linn, M.C. (2015). Women’s representation in science predicts national gender-science stereotypes: Evidence from 66 nations. Journal of Educational Psychology, 107(3), 631-644. doi: 10.1037/edu0000005
  • Pastor, L., & Marrucci, C. (2015). Valores y estereotipos de género presentes en adolescentes italianos y españoles. En Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica, AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad (pp. 443-454). Madrid: AIDIPE.
  • Perry, D., & Pauletti, R. (2011). Gender and adolescent development. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 61-74. doi: 10.1111/j.1532-7795.2010.00715.x
  • Porto, A.M., Cajide, J., Mosteiro, M. J., Castro, M. D., Sierra, S., & Rodríguez Burgos, S. (2012). Estereotipos de género ante la Ciencia y la Tecnología del alumnado de Formación Profesional. Actas del IX Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología y Género, 1-13. Recuperado de http://www. oei.es/congresoctg/memoria/pdf/2PortoCastro.pdf ·
  • Rodríguez San Julián, E., & Megías, I. (2015). ¿Fuerte como papá? ¿Sensible como mamá?. Identidad de género en la adolescencia. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.
  • Ruiz Palomino, E., Ballester, R., Gil Llario, M.D., Giménez García, C., & Salmerón, P. (2010). ¿Cambian los estereotipos de género a lo largo de la adolescencia?. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 321-329. Recuperado de http://hdl.handle.net/10234/31616
  • Sánchez García, M., Suárez Ortega, M., Manzano, N., Oliveros, L., Lozano, S., Fernández D’Andrea, B., & Malik, B. (2011). Estereotipos de género y valores sobre el trabajo entre los estudiantes españoles. Revista de Educación, 355, 331-354. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re355/re355_14.pdf
  • Vázquez-Cupeiro, S. (2015). Ciencia, estereotipos y género. Una revisión de los marcos explicativos. Convergencia: Revista de ciencias sociales, 22(68), 177-202. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10536227007