Las redes sociales como herramienta de distribución on line de la oferta informativa en los medios de España y Portugal

  1. Berta García Orosa 1
  2. Xosé López García 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Year of publication: 2016

Volume: 21

Issue: 40

Pages: 125-139

Type: Article

DOI: 10.1387/ZER.16416 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Abstract

The article analyzes the major trends in innovation in online media in Spain and Portugal from one of the most important instruments in recent years: social networks. We used two techniques: In-depth interviews with those responsible for the media and content analysis of a sample of online media. Trends indicate that social networks are one of the highlights from managing the media as important in the evolution of recent. It also extends to all stages of production, but is especially important in distribution. The journalism adapts to new possibilities for creating and spreading with the audience participation.

Bibliographic References

  • CERVIÑO, Beatriz (2013). El uso de las redes sociales como fuente de información para periodistas. Barcelona: Universidad Autónoma. Trabajo de fin de Máster. Accesible http://www.recercat.net/bitstream/handle/2072/216886/Versión%20digital%20del%20trabajo.pdf?sequence=1. Consulta para este trabajo: 15 de febrero de 2015.
  • HERRERO, Eva (2013). Periodistas y redes sociales en España. Del 11M al 15M (2004-2011). Getafe: Universidad Carlos III. Tesis doctoral. Accesible en: -archivo.uc3m.es/handle/10016/17648. Consulta para este trabajo: 15 de febrero de 2015.
  • LÓPEZ, Xosé; ALONSO, Sara (2013). Los periódicos gallegos en las redes sociales virtuales: presencia y posicionamiento en el nuevo escenario comunicativo. En: Estudios sobre el mensaje periodístico, vol 19, nº 2, pp. 1001-1016.
  • NOGUERA, José Manuel (2010). Redes sociales como paradigma periodístico. Medios españoles en Facebook. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº 65, pp. 176-186. Accesible en:
  • http://www.revistalatinacs.org/10/art/891_UCAM/13_JM_Noguera.html. Consulta para este trabajo: 15 febrero de 2015.
  • DOI: 10.4185/RLCS–65–2010–891–176–186.
  • ROST, Alejandro (2012). Modelos de uso y gestión de redes sociales en el Periodismo. Comunicación presentada en el IV Congreso Internacional de ciberiodismo y web 2.0. Accesible en: https://www.academia.edu/2762807/Modelos_de_uso_y_gesti%C3%B3n_de_redes_sociales_en_el_periodismo. Consulta para este trabajo: 15 febrero de 2015.
  • VELOSO, Ana Sofía (2015). O uso das redes sociais por jornalistas em Portugal. Sur le journalisme, About journalism, Sobre jornalismo, vol. 4, nº 1. Accesible en http://surlejournalisme.com/rev/index.php/slj/article/view/204/90. Consulta para este trabajo: 15 de febrero de 2015.
  • VV.AA. (2014): La Sociedad de la Información en España 2013. Madrid: Fundación Telefónica/Ariel Comunicación. Accesible en: http://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/?itempubli=261. Consulta para este trabajo: 15 de febrero de 2015.
  • WILLNAT, Lars; WEAVER, David H. (2014). The American Journalist in the Digital Age. Indiana: School of Journalism. Indiana University. Accesible en: http://news.indiana.edu/releases/iu/2014/05/2013-american-journalist-key-findings.pdf. Consulta para este trabajo: 24 de enero de 2015.