Diversidad y conciliación en Galicia

  1. Esther Martínez-Figueira 1
  2. Laura Varela Crespo 2
  3. Ángela L. De Valenzuela 2
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2016

Issue Title: La Educación Inclusiva en la Sociología

Issue: 16

Pages: 111-155

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Abstract

The social, economic and cultural changes have increased the academic interest that exists on the conciliation among work, family and personal life, on account of difficulties which people have to face daily. In this context, the report has been supported in the obtained information through the application of a questionnaire to families of Primary Education (n=2037; e=2,2%; confidence=95,5%) in the Autonomous Community of Galicia (Spain). This research has a the purpose to know and understand the perception of families whose children have Additional Educational Support Needs (n=127) about the conciliation of their daily times. The frequency of use of service and resource for the care of children and alternatives socio-pedagogic which improve the conciliation of daily times are being analyzed.

Bibliographic References

  • Al-Yagon, M. y Gali, R. (2008). Work-family relations among mothers of children with learning disorders. European Journal of Special Needs Education, 23(2), 91-107. doi: 10.1080/08856250801946202
  • Borràs, V., Torns, T. y Moreno, S. (2007). Las políticas de conciliación: políticas laborales versus políticas de tiempo. Papers, 83, 83-96.
  • Brinckmann, W.E. y Wildgen, J.S. (2003). Desafíos para los estudiosos del turismo: la construcción de la "sociedad inclusiva" y del "turismo accesible". Cuadernos de Turismo, 11, 41-58. Recuperado de http://revistas.um.es/turismo/article/view/19621/18991
  • Britner, P.A., Morog, M.C., Pianta, R. y Marvin, R.S. (2003). Stress and coping: a comparison of self-report measures of functioning in families of young children with cerebral palsy or no medical diagnosis. Journal of Child and Family Studies, 12(3), 335-348.
  • Buxarrais, M.R. y Escudero, A. (2014). Ocio en familia: una estrategia para promover el valor de la corresponsabilidad en la famiilia. En M.R. Buxarrais y M. Burguet, La conciliación familiar, laboral, social y personal: una cuestión ética (pp. 105-128). Barcelona: Universitat de Barcelona.
  • Caballo, Ma.B., Gradaílle, R. y Merelas, T. (2012). Servicios socioeducativos y corresponsabilidad en la conciliación de los tiempos familiares: situación de la infancia en la Galicia urbana. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 20, 179-202.
  • Connolley, S. y Sarromaa, R. (2009). Tocqueville on democracy and inclusive education: a more ardent and enduring love for equality than for liberty. European Journal Of Special Needs Education, 24(3), 231-243.
  • Crisol, E., Martínez, J. y El Homrani, M. (2015). El aula inclusiva. Condiciones didáctica y organizativas. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 8(3), 254-270.
  • Cuenca, M. (2011). El ocio como ámbito de Educación Social. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 47, 25-40.
  • Directiva 96/34/CE, del Consejo de 3 de junio de 1996 relativa al Acuerdo marco sobre el permiso parental celebrado por la UNICE, el CEEP y la CES. Diario Oficial de las Comunidades Europeas, L 145: 0004-0009, 19 de junio de 2006.
  • Echeíta, G. y Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo, 12(1), 26-46. Recuperado de http://iesgtballester.juntaextremadura.net/web/profesores/tejuelo/vinculos/articulos/r12/n12completo.pdf
  • Feldman, M., McDonald, L., Serbin, L., Stack, D., Secco, M.L. y Yu, C.T. (2007). Predictors of depressive symptoms in primary caregivers of young children with or at risk for developmental delay. Journal of Intellectual Disabilities Research, 51(8), 606-619. doi: 10.1111/j.1365-2788.2006.00941.x
  • Forest, M. y Pearpoint, J. (1997). Inclusão: um panorama maior. En M.T.E. Mantoan (Org.), A integração de pessoas com deficiência: contribuições para uma reflexão sobre o tema (pp.137-141). São Paulo: Memnon.
  • Fraguela, R., Lorenzo, J.J. y Varela, L. (2011). Escuela, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 429-446.
  • Fraguela, R., Lorenzo, J.J., Merelas, T. y Varela, L. (2013). Tiempos escolares y conciliación: análisis de familias con hijos en educación secundaria obligatoria (12-16 años). Revista de Investigación Educativa, 31(2), 431-446. doi: 10.6018/rie.31.2.167001
  • Guirao, C. (2011). Nuevas formas de relación trabajo productivo y sociedad: La conciliación de la vida familiar y social. Prisma Social, 6, 118-146.
  • Ho, K.M. y Keiley, M.K. (2003). Dealing with denial: A systems approach for family professionals working with parents of individuals with multiple disabilities. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 11(3), 239-247. doi: 10.1177/1066480703251891
  • IGE. (2015). Panorama rural-urbano. Instituto Galego de Estatística. Recuperado de http://www.ige.eu/web/mostrar-seccion.jsp?idioma=gl&codigo=0701
  • Jung, S. y Appelmbaum, E. (2010). Work-life balance in extraordinary circumstances. Journal of Women, Politics & Policy, 31(4), 313-333. doi: 10.1080/1554477X.2010.517156
  • Lee, J. (2013). Maternal stress, well-being, and impaired sleep in mothers of children with developmental disabilities: a literature review. Research in Developmental Disabilities, 34(11), 4255-4273. doi: 10.1016/j.ridd.2013.09.008.
  • Lee, Y.J, Park, H. y Recchia, S. (2015). Embracing each other and growing together: redefining the meaning of caregiving a child with disabilities. Journal of Child & Family Studies, 24(12), 3662-3675.
  • Ley 39/1999, de 5 de noviembre, para promover la conciliación de la vida familiar y laboral de las personas trabajadoras. Boletín Oficial del Estado, 266: 38934-38942, de 6 de noviembre de 1999.
  • Ley 7/2004, de 16 de julio, gallega para la igualdad de mujeres y hombres. Boletín Oficial del Estado, 228: 31571-31580, de 21 de septiembre de 2004.
  • Ley 2/2007, de 28 de marzo, del trabajo en igualdad de las mujeres de Galicia. Boletín Oficial del Estado, 119: 21356-21377, de 18 de mayo de 2007.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación. Boletín Oficial del Estado, 106: 17158-17207, de 4 de mayo de 2006.
  • Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Boletín Oficial del Estado, 71: 12611-12645, de 23 de marzo de 2007.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295: 97858-97921, 10 de diciembre de 2013.
  • Li, A., Shaffer, J. y Bagger, J. (2015). The psychological well-being of disability caregivers: examining the roles of family strain, family-to-work conflict, and perceived supervisor support. Journal of Occupational Health Psychology, 20(1), 40-49. doi: 10.1037/a0037878.
  • Maganto, C. y Maganto, J.Ma. (2012). Comienza a conciliar. En J.Ma. Maganto, Programa Concilia. Concilia en tu vida. La conciliación de la vida personal, familiar y académico-laboral en adolescentes, jóvenes y adultos (pp. 73-120). Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Maganto, J.Ma. y Etxeberria, J. (2012a). La corresponsabilidad como base de la conciliación. En J.Ma. Maganto, Programa Concilia. Concilia en tu vida. La conciliación de la vida personal, familiar y académico-laboral en adolescentes, jóvenes y adultos (pp. 163-216). Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Maganto, J.Ma. y Etxeberria, J. (2012b). Las medidas de conciliación: Infórmate de las posibilidades. En J.Ma. Maganto, Programa Concilia. Concilia en tu vida. La conciliación de la vida personal, familiar y académico-laboral en adolescentes, jóvenes y adultos (pp. 121-162). Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Martínez-Figueira, M.E., Añel, M.E. y Raposo, M. (2012). Acciones para la inclusión del alumnado derivadas de la normativa en la comunidad autónoma gallega (España). Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 134-148. Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num4/art9.pdf
  • Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad (2015). Plan integral de apoyo a la familia (2015-2017). Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de http://www.msssi.gob.es/novedades/docs/PIAF-2015-2017.pdf
  • Parrilla, A. (2002). Acerca del origen y sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, 327, 11-29. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulos327/re3270210520.pdf?documentId=0901e72b81259a76
  • Parrilla, A. (2013). Presentación Equidad e Innovación en la investigación educativa: reflexiones y aportaciones desde la red de investigación CIES. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 7-13. Recuperado de http://webs.uvigo.es/reined/
  • Rivero, A. (Dir.) (2005). Conciliación de la vida familiar y la vida laboral: Situación actual, necesidades y demandas. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Samman, E., Presler-Marshall, E. y Jones, N. (2016). Women's work. Mothers, children and the global childcare crisis. London: Overseas Development Institute (ODI). Recuperado de http://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/10333.pdf
  • Sassaki, R.K. (1997). Inclusão. Construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA.
  • UNESCO (1994). Informe Final. Conferencia mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad. Madrid: UNESCO/Ministerio de Educación y Ciencia.
  • UNESCO (2005). Guidelines for inclusión: Ensuring Access to Education for All. París: UNESCO. Recuperado de http://unesco.org/educacion/inclusive
  • UNESCO (2007). El derecho a una educación de calidad para todos en América latina y el Caribe. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(3), 1-21.
  • Vives, L. (2007). Conciliar la vida familiar y laboral. Revista española sobre discapacidad intelectual, 38(1), 29-44.