Ocio deportivo juvenilrelación entre satisfacción e implicación organizativa

  1. Lazcano-Quintana, Idurre 1
  2. Caballo-Villar, María Belén 2
  1. 1 Universidad de Deusto
    info

    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: Revista de Psicología del Deporte/ Journal of Sport Psychology (Vol. 25, Supl. 2)

Volume: 25

Número: 2

Páxinas: 9-14

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista de psicología del deporte

Resumo

The article is based on the hypothesis that young people who have a greater degree of responsibility in the organization of leisure sports activities have higher levels of satisfaction with practice, favoring that these are relevant activities in their lifestyles. The aims of this work are: (a) to identify the most significant modalities of sports activities and its relation to gender, (b) to verify if these modalities affect in the satisfaction and vital significance of them, and finally, (c) to know the effect of participation in the organization of leisure sports activities, satisfaction and identification of valuable experiences. Data were collected through a questionnaire on the organization of academic and leisure time applied to students of Secondary Postobligatory Education of public centers, compound and private centers of the Spanish state. The results indicate that the most significant type for the Spanish youth leisure is leisure sports, (a) the most important modalities are cooperation and opposition, individual physical activity, with gender a determining factor in choosing the mode sports most significant; (b) the sports modality, treated as an independent variable, does not affect satisfaction levels, but the significance of this activity in the lifestyle of leisure; (c) on the other hand, participation in the organization of activities leisure sports has an effect both in the satisfaction and in the vital importance of this activity.

Información de financiamento

El texto presentado se vincula al subproyecto “De los tiempos educativos a los tiempos sociales: Participación de los jóvenes en la creación y gobernanza de sus espacios de ocio como factor de desarrollo personal” (EDU2012-39080-C07-03) incluido dentro del Proyecto de Investigación “De los tiempos educativos a los tiempos sociales: La construcción cotidiana de la condición juvenil en una sociedad de redes. Problemáticas específicas y alternativas pedagógico-sociales” (proyecto coordinado EDU2012-39080-C07-00), cofinanciado en el marco del Plan Nacional I+D+i con cargo a una ayuda del Ministerio de Economía y Competitividad, y por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER, 2007-2013).

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Aibar, A., Julián, J. A., Murillo, B., García-González, L., Estrada, S., y Bois, J. (2015). Actividad física y apoyo de la autonomía: El rol del profesor de Educación Física, Revista de Psicología del Deporte, 24, 155–161.
  • Berg, C. y Neulinger, J. (1976). Alcoholics' perception of leisure. Journal of Study on Alcohol and Drugs, 37, 1625–1632.
  • Berrio-Otxoa, K., Hernández, J. M, y Martínez, Z. (2002) Los adolescentes y el Tiempo Libre: Mirando al futuro 2001-2002.Universidad del País Vasco.
  • Brandtstadter, J. (1998). Action perspectives on human development. En R. M. Lerner (Ed.), Theoretical models of human development. Handbook of child psychology, Vol. 1, No. 5. New York, NY: Wiley.
  • CEIC/IKI, 2005. Hacia una nueva cultura de la identidad y la política. Tendencias de la juventud vasca. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
  • Comas, D. (cood.) (2011) Las Políticas Públicas de Juventud. Madrid: INJUVE.
  • Csikszentmihalyi, M., y Hunter, J. (2003). Happiness in everyday life: The uses of experience sampling. Journal of Happiness Studies, 4(2), 185–199.
  • Deci, E. (1995). Why we do what we do: The dynamics of personal autonomy. New York, NY: Putnam.
  • Eccles, J. S. y Barber, B. L. (1999). Student council, volunteering, basketball, or marching band: What kind of extracurricular involvement matters?, Journal of Adolescent Research, 14(1), 10–43.
  • Flanagan, C., Bowes, J., Jonsson, B., Csapo, B., y Sheblanova, E. (1998). Ties that bind: Correlates of adolescents' civic commitments in seven countries. Journal of Social Issues, 54, 454–475.
  • Flanagan, C. y Gill, S. (1999, April) “Adolescents’ Social Integration and Affection for the Polity: Processes for Different Racial/Ethnic Groups”, Trabajo presentado en el meeting de la Society for Research in Child Development, Albuquerque, Estados Unidos.
  • Folse, M. L., DaRosa, D. A., y Folse, R. (1985). The relationship between stress and altitudes toward leisure among first year medical students. Academic medicine, 60, 610–617.
  • Hills, P., Argylea, M., y Reevesb, R. (2000). Individual differences in leisure satisfactions: An investigation of four theories of leisure motivation. Personality and Individual Differences, 28, 763–779.
  • Injuve (2012). Informe juventud en España 2012. Recuperado de: http://www.injuve.es/sites/default/files/2013/26/publicaciones/IJE2012_0.pdf
  • King K. y Church, A. (2015). Questioning policy, youth participation and lifestyle sports, Leisure Studies, 34(3), 282–302.
  • Larson, R. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55(1), 170–183.
  • Leversen, I., Danielsen, A. G., Birkeland, M. S., y Oddrun, S. (2012). Basic psychological need satisfaction in leisure activities and adolescents' life satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, 41, 1588–1599.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Anuario de Estadísticas Deportivas. Madrid: Consejo Superior de Deportes. Recuperado de: http://www.consejo-colef.es/descargas/Anuario_de_Estadisticas_Deportivas_2015.pdf
  • Moreno, J. A. y Martinez, A. (2006). Importancia de la Teoría de la Autodeterminación en la práctica físico-deportiva: Fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2), 39–54.
  • Onishi, J., Masuda, Y., Suzuki, Y., Gotoh, T., Kawamura, T., Iguchi, A. (2006). The pleasurable recreational activities among community-dwelling older adults. Archives of Gerontology and Geriatrics, 43(2), 147–155.
  • Ortega Nuere, C., Lazcano, I., y Baptista, M. (2015). Espacios de ocio para jóvenes, de la monitorización a la autogestión. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 69–78.
  • Riddick, C. C. (1985). Life satisfaction determinants for older males and fernales. Leisure Sciences, 7(1), 47–63.
  • Russell, D., Peplau, L. A., y Forguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42, 290–294.
  • Ryan, R. M. (1993). Agency organization: Intrinsic motivation, autonomy, and the self in psychological development. The Nebraska Symposium on Motivation, 40, 1–56.
  • Ryan, R. M. y Deci, R. L. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being, American Psychologist, 55(1), 68–78.
  • Sacker, A. y Cable, N. (2006). Do adolescent leisure-time physical activities foster health and well-being in adulthood? Evidence from two British birth cohorts. The European Journal of Public Health, 16, 331–335.
  • Sneegas, J. J. (1986). Component of life satisfaction in middle and later life adults: perceived social competence, leisure participation, and leisure satisfaction, Journal of Leisure Research, 18(4), 248–258.
  • Tejerina, B., Carbajo, D., y Martínez, M. (2012). El fenómeno de las lonjas juveniles. Nuevos espacios de ocio y socialidad en Vitoria-Gasteiz. Informes del CEIC, 004.