La bioética desde la filosofía de Zubiri

  1. Carlos Alberto Pose Varela 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

ISSN: 0210-1963

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: Potencias del pensamiento de Xavier Zubiri

Volume: 192

Número: 780

Tipo: Artigo

DOI: 10.3989/ARBOR.2016.780N4011 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Resumo

The history of ethics reveals it to be a knowledge that has developed progressively with a construction dependent on numerous factors. From Kant onwards, ethics became universal and categorical, and had never been so until that time. Previously, at least for Socrates and Aristotle, ethics was based on deliberation as a method of research of that which is good; the good being expressed in multiple ways. In this article, we present an explanation of this kind of ethics from Zubiri’s philosophy. Zubiri’s approach to moral life in the 50s must be revised in the 80s from the perspective of sentient intelligence. In the 50s, Zubiri spoke of the idea of the human being as a fundamental factor in the construction of ethics. However, there is another factor to be taken into account: intellection and evaluation as a way of constructing ethics or bioethics.

Referencias bibliográficas

  • Dewey, J. (2008). Teoría de la valoración. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Gracia, D. (2004). Como arqueros al blanco. Madrid: Triacastela.
  • Gracia, D. (2005). Los sentimientos en la vida moral: otra visión del emotivismo. En VV.AA.: La bioética, mosaico de valores. Madrid: Asociación de Bioética Fundamental y Clínica, pp. 33-66.
  • Gracia, D. (2007a). Fundamentos de Bioética. Madrid: Triacastela.
  • Gracia, D. (2007b). Procedimientos de decisión en ética clínica. Madrid: Triacastela.
  • Gracia, D. (2009a). Zubiri en los retos actuales de la Antropología. En Pintor Ramos, A. (coord.) Zubiri desde el siglo XXI. Salamanca: Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca, pp.111-158.
  • Gracia, D. (2009b) La ética de la objeción de conciencia. Anales de la Real Academia de Medicina, 126, 4, pp. 691-712.
  • Gutmann, A. (2001). La educación democrática. Una teoría política de la educación. Barcelona: Paidós.
  • Ortega y Gasset, J. (2005). Obras Completas (tomo III: 1917-1925). Madrid: Taurus.
  • Pintor Ramos, A. (1993). Realidad y sentido. Desde una inspiración zubiriana. Salamanca: Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.
  • Pose, C. (2009). Lo bueno y lo mejor. Madrid: Triacastela.
  • Rodríguez Duplá, L. (2001). Ética, Madrid: BAC.
  • Scheler, M. (2001). Ética. Madrid: Caparrós Editores.
  • Zubiri, X. (1983). Inteligencia y razón. Madrid: Alianza/Sociedad de Estudios y Publicaciones.
  • Zubiri, X. (1994). El hombre y Dios. Madrid: Alianza/Fundación Xavier Zubiri.
  • Zubiri, X. (1986). Sobre el hombre. Madrid: Alianza.
  • Zubiri, X. (1991). Inteligencia sentiente. Inteligencia y realidad. Madrid: Alianza/ Fundación Xavier Zubiri. PMid:1927713
  • Zubiri, X. (1992). Sobre el sentimiento y la volición. Madrid: Alianza Editorial/Fundación Xavier Zubiri. PMid:1333485 PMCid:PMC270559
  • Zubiri, X. (2005). El hombre: lo real y lo irreal. Madrid: Alianza/Fundación Xavier Zubiri. PMid:16257653
  • Zubiri, X. (2006). Tres dimensiones del ser humano: individual, social, histórica. Madrid: Alianza/Fundación Xavier Zubiri. PMid:16555730