Preocupaciones del profesorado y de las familias sobre los tiempos escolares y de ocio del alumnado de Educación Secundaria Postobligatoria

  1. Rita Gradaílle Pernas 1
  2. Laura Varela Crespo 1
  3. Ángela de Valenzuela Bandín 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646

Year of publication: 2016

Volume: 30

Issue: 86

Pages: 49-62

Type: Article

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

The contributions of this paper are related to the main problems that teachers and families identify in relation to the school and leisure time of students in post-compulsory secondary education (16-18 years) in Spain. In this regard, several aspects (from the perspective of parents and teachers), such as the lack of obligations and responsibilities, the misuse of leisure time and the difficulties in leaving home and building a future life project, hinder a more holistic development of young people in our society.

Funding information

El trabajo que presentamos se vincula al proyecto de investigación "De los tiempos educativos a los tiempos sociales: la construcción cotidiana de la condición juvenil en una sociedad de redes. Problemáticas específicas y alternativas pedagógico-sociales" (Proyecto coordinado EDU2012-39080-C07-01 a 07), cofinanciado en el marco del Plan Nacional de I+D+i (2010- 2015) con cargo a una ayuda del Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España, y por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional.

Funders

Bibliographic References

  • Ayllón, S. (2014). Youth poverty, employment, and leaving the parental home in Europe. Review of Income and Wealth, 61 (4), 651-676. DOI: 10.1111/roiw.12122.
  • Bárcena, F. (2014). ¿Una puerta cerrada? Sobre la educación y la corrupción pedagógica de la juventud. Revista Brasileira de Educação, 19 (57), 441-460.
  • Bauman, Z. y Bordoni, C. (2016). Estado de crisis. Barcelona: Paidós.
  • Caballo, M.B., Caride, J.A y Gradaílle, R. (2012). Entre los tiempos escolares y los tiempos de ocio: Su incidencia en la vida cotidiana de los adolescentes que cursan la Educación Secundaria obligatoria en España. Educar em Revista, 45, 37-56.
  • Caldwell, L. y Witt, P. (2011). Leisure, recreation and play from a developmental context. New Directions for Youth Development, 130, 13-27.
  • Fernández, M., García, A.B. y Benítez, J.L. (2006). Estudio de la percepción que el profesorado en activo posee sobre el maltrato entre iguales. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 10 (2), 1-13.
  • García-Bacete, F.J. (2003). La relaciones escuela-familia: un reto educativo. Infancia y Aprendizaje, 26 (4), 425-437.
  • Giménez, J.A., Cortés, M.T. y Espejo, B. (2010). Consumo de alcohol juvenil: una visión desde diferentes colectivos. Health and Addictions, 10 (1), 13-34.
  • Gómez-Granell, C. y Julià, A. (2015). Tiempo de crecer, tiempo para crecer. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
  • Hurrelmann, K. y Quenzel, G. (2015). Lost in transition: status insecurity and inconsistency as hallmarks of modern adolescence. International Journal of Adolescence and Youth, 20 (3), 261-270. DOI: 10.1080/02673843.2013.785440.
  • Innerarity, D. (2013). Un mundo de todos y de nadie: Piratas, riesgos y redes en el nuevo desorden global. Barcelona: Paidós.
  • Leccardi, C. (2014). Young people and the new semantics of the future. SocietàMutamentoPolitica. Revista Italiana di Sociologia, 5 (10), 41-54. DOI: 10.13128/SMP-15404
  • Lorenzo, F. (coord.) (2014). VII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España. Madrid: Fundación FOESSA, Cáritas Española.
  • Martín, M. y Velarde, O. (2001). Informe de Juventud en España 2000. Madrid: Injuve.
  • Mary, A.A. (2014). Re-evaluating the concept of adulthood and the framework of transition. Journal of Youth Studies, 17 (2), 415-429. DOI: 10.1080/13676261.2013.853872.
  • OCDE (2015a). Panorama de la Educación. Indicadores de la OCDE 2015. Informe español. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • OCDE (2015b). OECD Employment Outlook 2015. Paris: OECD Publishing.
  • Pronovost, G. (2013). Comprendre les jeunes d´aujourd´hui. Trajectoires, temporalités (Understanding Today´s Youth. Trajectories, Timeframes). Sainte-Foy: Presses de l´Université du Québec.
  • Roberts, K. (2012). The end of the long baby-boomer generation. Journal of Youth Studies, 15, 479–497. DOI: 10.1080/13676261.2012.663900.
  • Roberts, K. (2014). Youth and leisure in an age of austerity. En C. Ortega y F. Bayón (Coords.), El papel del ocio en la construcción social del joven. Bilbao: Universidad de Deusto, 17-31. DOI: 10.1080/13676261.2012.663900.
  • Roult, R., Royer, C., Auger, D. y Adjizian, J.M. (2016). Development of adolescents’ leisure interests and social involvement: perspectives and realities from youth and local stakeholders in Quebec. Annals of leisure research, 19 (1), 47-61. DOI: 10.1080/11745398.2015.1031805.
  • Stebbins, R. (2012). Compromiso temporal discrecional: efectos sobre la elección y el estilo de ocio. Arbor. Ciencia pensamiento y cultura, 188. 293-300. DOI: 10.3989/arbor.2012.754n2003.
  • Williamson, H. (2014). Radicalisation to retreat: responses of the young to austerity Europe. International Journal of Adolescence and Youth, 19, sup1. 5-18, DOI: 10.1080/02673843.2013.812041.