Una aproximación al perfil del responsable de formación en medianas y grandes empresas de Galicia

  1. Eva M. Barreira
  2. Laura Rego Agraso
  3. Raquel Mariño Fernández
Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 3: DESARROLLO VOCACIONAL Y CARRERA

Issue: 3

Pages: 26-30

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.03.352 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Metrics

Cited by

  • Dimensions Cited by: 0 (20-12-2023)

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2015
  • Journal Impact: 0.060
  • Field: PSICOLOGÍA Quartile: C3 Rank in field: 63/115
  • Field: EDUCACIÓN Quartile: C4 Rank in field: 161/228

CIRC

  • Social Sciences: C

Dimensions

(Data updated as of 20-12-2023)
  • Total citations: 0
  • Recent citations (2 years): 0

Abstract

The world of work is changing at a vertiginous pace. In this complex process of change, the policies of training for employment play a key role, being the company that space where we can see more clearly the job/training binomial. Thus, it arises an investigation in Galicia, focused on the analysis of training in medium and large enterprises. One of the issues discussed is the figure of the person who coordinates the tasks and functions relating to the area of training in business organizations. In this paper we offer an approach to the training manager profile, resultant in the study

Bibliographic References

  • Albizu, E. y Landaeta, J. (2001). Dirección Estratégica de los Recursos Humanos. Madrid: Pirámide.
  • Barreira, E. M. (2013). Vocational and Education Training for Employment in Spain. Berufsbildung, 141, 44-46.
  • Costa, E. (2009). Estrategia de recursos humanos y “software” empresarial. Boletín Económico del ICE, Información Comercial Española, 2959, 37-47.
  • Fernández Dávila, G. (2002). “La calidad total”. En S. Garrido, y J. M. Rodríguez (Coords.). Estrategia y política de empresa. Lecturas (pp. 343-358). Madrid: Pirámide (Colección Economía y Empresa).
  • Fernández-Ríos, M. (Dir.) (1999). Diccionario de Recursos Humanos: organización y dirección. Madrid: Díaz de Santos.
  • Gómez-Mejía, L. R., Balkin, D. B. y Cardy, R. L. (1999). Gestión de los Recursos Humanos. Madrid: Prentice-Hall.
  • Guinjoan, M. y Riera, J. M. (2000). Instrumentos para la gestión de la formación continua con criterios de la calidad ISO 9000. Madrid: Díaz de Santos.
  • Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
  • Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Hurtado.
  • Real Decreto 395/2007, de 23 de marzo, por el que se regula el subsistema de formación para el empleo [BOE, nº 87, 11/04/2007].
  • Real Decreto-ley 4/2015, de 22 de marzo para la reforma urgente del Sistema de Formación Profesional para el Empleo en el ámbito laboral [BOE, nº 70, 23/03/2015].
  • Rubio, A. y Sánchez, G. (2009). La función de los recursos humanos en tiempo de crisis. Trabajo: Revista andaluza de relaciones laborales, 22, 47-70.
  • Sabariego, M. y Bisquerra, R. (2004). Fundamentos metodológicos de la investigación educativa. En R. Bisquerra (Coord.). Metodología de la Investigación Educativa (pp. 19-49). Madrid: La Muralla.
  • Sarries, L. y Casares, E. (2008). Buenas Prácticas de Recursos Humanos. Madrid: ESIC Editorial.
  • Veira, B. (1992). La Formación dentro de la empresa: análisis del reciclaje. Madrid: Universidad Complutense, Departamento de Teoría e Historia de la Educación.