Aprendizaje-Servicio y rendimiento académico del alumnado universitario

  1. Ígor Mella-Núñez 1
  2. Miguel Ángel Santos-Rego 1
  3. Xosé Manuel Malheiro-Gutiérrez 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Departamento Pedagoxía e Didáctica UDC
Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 12: POLÍTICAS Y REFORMAS DE LA ENSEÑANZA SUP

Issue: 12

Pages: 35-39

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.12.569 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Sustainable development goals

Abstract

This paper is aimed at finding the relationship between the implementation of Service-Learning programs at the university level, and students’ academic performance. To this end, first, service-learning should be understood as an effective teaching practice from an academic point of view, and a literature review should be carried out to understand the impact that this methodology has on students’ academic performance. Thus, an international literature review is performed, due to the limited scope that this approach had so far in our country, where most research studies focused particularly on the civic and social dimension.

Bibliographic References

  • Arias, S. & Simón, A. (2004). Las Estructuras Solidarias de las Universidades Españolas: Organización y Funcionamiento. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid – Fundación Telefónica.
  • Bowen, H. (1984). Graduate education and social responsibility. New Directions for Higher Education, 46, 113-119.
  • Consello Social da Universidade de Santiago de Compostela (2013). 25 anos do Consello social da Universidade de Santiago. Santiago de Compostela. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da USC.
  • Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A. y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.
  • Gaete, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la Educación Superior: el caso de España. Revista de Educación, 355, 109-133.
  • García, R., Escámez, J., Martínez, M. & Martínez, M.J. (2008). Aprendizaje de ciudadanía y educación superior. En S. Valdivieso, S. & A. Almeida (Eds.), Educación y ciudadanía, Actas del XXVII Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (pp. 81-120). Las Palmas de Gran Canaria: SITE.
  • Kymlicka, W. (2003). La política vernácula. Nacionalismo, multiculturalismo y ciudadanía. Barcelona: Paidós.
  • Lorenzo, M. & Santos Rego, M.A. (2009). Educación para a cidadanía e os profesores. Visión e desafío. Vigo: Edicións Xerais.
  • Lorenzo, M. (2012). La función social de la universidad y la formación del profesorado. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, 42, 25-38.
  • Martínez, M. (Ed.) (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Barcelona: Octaedro.
  • Otero, O.F. (1974). La participación en los centros educativos. Pamplona: Eunsa.
  • Puig, J.M. et al. (2009). Aprendizaje Servicio (ApS). Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó.
  • Santos Rego, M.A. & Lorenzo, M. (2007). Universidade e construcción da sociedade civil. Vigo: Edicións Xerais.
  • Santos Rego, M.A. (2013). ¿Para cuándo las universidades en la agenda de una democracia fuerte? educación, aprendizaje y compromiso cívico en Norteamérica. Revista de Educación, 361, 565-590.
  • Santos Rego, M.A., Sotelino, A. & Lorenzo, M. (2015). Aprendizaje-servicio y misión cívica de la Universidad. Una propuesta de desarrollo. Barcelona: Octaedro.
  • Sotelino, A. (2014). Aprendizaje-servicio en las universidades gallegas Evaluación y propuesta de desarrollo. (Tesis doctoral). Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.
  • Ugarte, C. & Naval, C. (2010). Desarrollo de competencias profesionales en la educación superior. Un caso docente concreto. Revista electronica de Investigación Educativa, 12. 1-14. Recuperado de redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/251/412