En el taller de escritura de Calderónel manuscrito Res-79 de la BNE

  1. María J. Caamaño Rojo 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Anuario calderoniano
  1. Pronkevich, Oleksandr (coord.)
  2. Escudero Baztán, Juan Manuel (coord.)

ISSN: 1888-8046

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: Calderón en las artes visuales contemporáneas

Número: 9

Páxinas: 141-157

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Anuario calderoniano

Resumo

The aim of this paper is to analyse the features of calderonian writing in a partially autograph manuscript. The manuscript Res-79, by which the second version of El mayor monstruo del mundo is preserved, allows observing two fundamental aspects in this dramatic creation pro-cess at the same time: on the one hand, the importance of the scenic determinants, because the two first acts have the typical features of a company manuscript; on the other hand, the third act, autograph, is a perfect example of the dramatist’s effort to constantly perfect, explain and improve the poetic quality of his plays.

Información de financiamento

Este trabajo se inscribe bajo el Proyecto de Investigación FFI2012-38956 de la DGICYT, del grupo GIC de la Universidade de Santiago de Compostela y el Proyecto Consolider-Ingenio CSD2009-00033 «Patrimonio teatral clásico español. Textos e instrumentos de investigación (TECE-TEI)», de la Universitat de València.

Referencias bibliográficas

  • Caamaño Rojo, M.ª José, «El mayor monstruo del mundo», de Calderón de la Barca. Estudio Textual, Santiago de Compostela, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela, 2001.
  • Caamaño Rojo, M.ª José, «El mayor monstruo del mundo, de Calderón: reescritura y tradición textual», Criticón, 86, 2002, pp. 139-157.
  • Caamaño Rojo, M.ª José, «Notas al título de una tragedia calderoniana», en Homenaxe a Fernando Tato, coord. Ramón Lourenzo, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, 2002a, pp. 435-445.
  • Caamaño Rojo, M.ª José, Edición crítica de «El mayor monstruo del mundo». Tese de Doutoramento, Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela, 2006.
  • Calderón de la Barca, Pedro, El mayor monstruo los celos, A Critical and Annotated Edition from the Partly Holographic Manuscript of D. Pedro Calderón de la Barca, ed. Everett W. Hesse, Madison, The University of Wisconsin Press, 1955.
  • Calderón de la Barca, Pedro, El mayor monstruo los celos, ed. José M.ª Ruano de la Haza, Madrid, Espasa Calpe, 1989.
  • Cruickshank, Don William, «Los “hurtos de la prensa” en las obras dramáticas», en Imprenta y crítica textual en el Siglo de Oro, ed. Francisco Rico, Valladolid, Centro para la Edición de los Clásicos Españoles, 2000, pp. 129-150.
  • DICAT (Diccionario biográfi co de actores del teatro clásico español), dir. Teresa Ferrer Valls, Kassel, Reichenberger, 2008.
  • Greer, Margaret R., «Calderón, copyists, and the problem of endings», Bulletin of the Comediantes, 36, 1984, pp. 71-81.
  • Manos teatrales: http://manosteatrales.org/index.html.
  • Ruano de la Haza, José M.ª, «Las dos versiones de El mayor monstruo del mundo, de Calderón», Criticón,72, 1998, pp. 35-47.
  • Teatro español del Siglo de Oro [CD-Rom], Madrid, Chadwyck-Healey España, 1998.
  • Vega, Lope de, La reina Juana de Nápoles. Comedias, IX, Madrid, Biblioteca Castro, 1994.
  • Wilson, Edward y Jack Sage, Poesías líricas en las obras dramáticas de Calderón. Citas y glosas, London, Tamesis, 1964.