La "Emblemata" de Alciato y el programa iconográfico de la capilla mayor de Santa Baia de Banga (O Carballiño, Ourense)

  1. López Vázquez, José Manuel B. 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Cuadernos de estudios gallegos

ISSN: 0210-847X

Ano de publicación: 2016

Tomo: 63

Número: 129

Páxinas: 343-385

Tipo: Artigo

DOI: 10.3989/CEG.2016.129.09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Cuadernos de estudios gallegos

Resumo

A igrexa de Santa Baia de Banga, O Carballiño (Ourense) é un caso singular xa que ten a bóveda da súa capela maior decorada con emblemas inspirados na Emblemata de Alciato, que foron cristiamente moralizados, conformando un relato sacro, acorde ao decoro da súa localización. No presente estudio tratarei de reconstruír “a proba perdida” do seu programa iconográfico, para o que utilizarei as pistas que o propio autor do programa deixou para a súa interpretación nos versículos que reproduce dos profetas Xeremías, Isaías, Miqueas y Nahúm, nos que se sustancia unha mensaxe clave da catequeses cristián: aqueles que viven no pecado serán castigados irremediablemente, aínda que poderán salvarse, grazas á misericordia de Deus, si se arrepinten e tornan a el. Pola contra, si persisten na súa actitude, sufrirán castigo eterno.

Referencias bibliográficas

  • Alciati, Andreae, Emblemata, Ludugni, Sub Scuto Veneto, Gulielmum Rouillium, apud Mathias Bonhomme, 1548.
  • Alciato, Los emblemas de Alciato, traducidos en rhimas Españolas. Añadidos de figuras y de nuevos Emblemas. Dirigidos al Illustre S. Iuan Vázquez de Molina, Lyon, Guilielmo Rovillio, 1549.
  • Alciato, Los emblemas de Alciato, traducidos en rhimas Españolas. Añadidos de figuras y de nuevos Emblemas en la tercera parte de la obra. Dirigidos al Illustre S. Iuan Vázquez de Molina, Lyon, Guilielmo Rovillio, 1549.
  • Alciati, A., Emblemata, denuo ab ipso Autore recognita, ac, quae desiderabantur, imaginibus locupletata, Lugduni, Gulielmum Rouillium apud Mathiam Bonhomme, 1550.
  • Corrozet, Gilles, Hecatongraphie. C´est a dire les descriptions de cent figures &hystories, contenans plusieurs appopthegmes, poruerves, sentences & dictz tant des anciens, que des modernes. Le tout reueu par son autheur, Paris, Denis Ianot Imprimeur & Libraire, 1543.
  • Barcia y Zambrana, Ioseph de, Despertador Christiano de Sermones Doctrinales, sobre particulares asuntos, Madrid, Juan García Infanzón, 1693.
  • Canisio, Pedro, Doctrina Cristiana, Rafael Zafra Molina (ed.),Palma de Mallorca, Medio Maravedí ediciones, 2014.
  • Choul, Guilliermo de, Los Discursos de la Religión, castramentaçion , asiento del Campo, Baños y exercicios de los Antiguos Romanos y Griegos, En Leon de Francia, Guillelmo Rovillio, 1579.
  • García Arranz José Julio, Symbola et emblemata avium. Las aves en los libros de emblemas y empresas de los siglos XVI y XVII, Coruña, SIELAE y Sociedad de Cultura Valle-Inclán, 2010
  • García Iglesias, José Manuel, El pintor de Banga, A Coruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza, 1982.
  • García Iglesias, José Manuel, “Los emblemas de Alciato en la Galicia del siglo XVI”, Goya, Revista de Arte, núm. 187-188 (1985), págs. 68-76.
  • Icones Mortis: Dvodecim Imaginibus praeter priores, totidémque inscriptionibus, praeter epigrammata è Gallicis à Georgio AEmylio in Latinum versa, cumulatae; Qvas his addita sunt, sequens pagina commonstrabit, Basileae, 1554.
  • Huguet, Emeline, Macé Bonhomme, un imprimeur lyonnais du XVIe siècle [en línea], Mémoire de master, 1, jun. 2013, Université de Lyon, disponible en [Consulta, 02/02/2016].
  • López, Diego, Declaración Magistral sobre las emblemas de Andrés Alciato con todas las Historias, Antigüedades, Moralidad y Doctrina tocante a las buenas costumbres, Impresso en la Ciudad de Nájera, por Iuan de Mongaston, 1615.
  • Luis de Granada, Fr., Obras espirituales, Madrid, por Juan García Infanzón, 1697. (Primera edición, 1557).
  • Martín González, Juan José y González Paz, José, El Maestro de Sobrado, Ourense, Diputación Provincial de Ourense, 1986.
  • Moralejo Alvárez, Serafín, Formas elocuentes. Refl exiones sobre la teoría de la representación, Madrid, Akal, 2004.
  • Picinelli, Filippo, Mondo Simbolico formato d’imprese scelte, spiegate, ed’illustrate con sentenze ed eruditioni, Sacrae, Profane, che somminisstrano àa gli Oratori, Predicatori, Accademici, Poeti, &c. infi nito numero di concetti. Colonia Agrippinae, Apud Hermannum Demen, 1687.
  • Picinelli, Filippo, El mundo simbólico. Serpientes y animales venenosos. Los Insectos, México, D.F.,. El Colegio de Michoacán, A.C, 1999.
  • Ponce de León, Basilio, Primera parte de discursos para todos los evangelios de la Quaresma, Salamanca, Diego de Cusio, 1608.
  • Ripa, Cesare, Iconología, Madrid, Akal, 1987.
  • Rosende Valdés, Andrés, “Las pinturas de Santa Baia de Banga: un ‘Emblematum libellus pictus’”, Boletín del Museo e Instituto “Camón Aznar”, XL (1990), págs. 71-94).
  • Scio de San Miguel, Phelipe, La Biblia Vulgata Latina traducida al español y anotada conforme al sentido de los Santos Padres Católicos, Tercera edición, T.IX del Antiguo Testamento. La Prophecía de Isaías, y la de Jeremías, Madrid, Imprenta de Ibarra, 1814.
  • Valeriani, Ioannis Pierii, Hieroglyphica, Ludugni, Apud Paulum Frellon, 1626.