Alfabetización comunicativa y competencia mediática en la sociedad hipercomunicada

  1. Mari Carmen Caldeiro Pedreira 1
  2. José Ignacio Aguaded Gómez 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revista:
RIDU

ISSN: 2223-2516

Ano de publicación: 2015

Volume: 9

Número: 1

Páxinas: 37-56

Tipo: Artigo

DOI: 10.19083/RIDU.9.379 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: RIDU

Indicadores

Citas recibidas

  • Citas en Dialnet Métricas: 15 (26-01-2023)

Resumo

The communicative ecosystem develops and takes place in today’s technological society where hypercommunication is prioritized. Within this context, an enormous number of screens broadcast audiovisual contents that shape the recipients’ opinion and behavior. The different types of faceto- face and virtual interaction, as well as the media maelstrom, require training and literacy, not only communicative but also audiovisual, aimed at the attainment of a critical attitude through the development of the skills necessary for face-to-face and virtual communication. In this sense, this research intends to justify the interest and need for growth of media competence as a form of autonomous and critical expression. This topic attracts the interest of different national and international organizations and institutions, and is closely related to the media education that should be carried out by trainers and communication professionals.

Referencias bibliográficas

  • Ambròs, A. y Breu, R. (2011). 10 ideas clave: Educar en medios de comunicación: la educación mediática. Barcelona: Grao.
  • Aguilar, L.R. (2008). Lecturas transversales para formar receptores críticos. Comunicar, 16(31), 27-33. doi: http://dx.doi.org/10.3916/c31-2008-01-003
  • Area, M. y Ribeiro, M.T. (2012). De lo sólido a lo líquido: Las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 19(38), 13-20. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C38-2011-02-01
  • Buckingham, D. (2005). Educación en medios: alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós.
  • Cabero, J., Martín, V. y Llorente, M.C. (2012). Desarrollar la competencia digital. Educación mediada a lo largo de toda la vida. Sevilla: Eduforma.
  • CAA (2012). Recomendaciones del Consejo Audiovisual de Andalucía para el fomento de la alfabetización mediática. Recuperado de http://goo.gl/PX0p2K
  • Camps, V. (2001). Introducción a la filosofía política. Barcelona: Crítica.
  • Castells, M. (2001). La galaxia de Internet. Barcelona: Plaza & Janés.
  • Cope, B. y Kalantzis, M. (2009). Multiliteracies New Literacies, New Learning. Pedagogies: An International Journal, 4,(3), 164-195. doi: http://dx.doi.org/10.1080/15544800903076044
  • Emery, W. y Rother, L. (2000). La educación en medios de comunicación como alfabetización. Comunicar, 14, 63-58.
  • Ferrés, J. (2006). La competència en comunicació audiovisual: proposta articulada de dimensions i indicadors. Quaderns del CAC, 25, 9-18 Recuperado de http://goo.gl/UAFcAy
  • Gabelas-Barroso, J. A. (2009). Las nuevas tecnologías: un nuevo marco emergente en las relaciones y la comunicación familiar. Recuperado de http://goo.gl/Dsmcrd
  • García-Galindo, J. A. (1999). Espectadores y audiencias ante el consumo de televisión. Recuperado de http://goo.gl/hO5I7j
  • García-Leguizamón, F. (2010). Educación en medios ayer y hoy: tópicos, enfoques y horizontes. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2(4), 279-298.
  • García-Pérez, M. y Melaré, D. (2009). Comunidades virtuales prácticas de alfabetización múltiple. Revista Electrónica de Teoría de la Educación, 10(2), 66-85. Recuperado de http://goo.gl/rEXIYj
  • González-Cortés, M.E. (2011). Los retos europeos de la alfabetización mediática. Estado de la cuestión y propuestas. Infoamérica ICR, 5, 123-133. Recuperado de http://goo.gl/sRwYXO
  • Gozálvez, V. y Aragón, Y. (2011). Autonomía mediática y comprensión crítica de los medios. Una aproximación teórica. Recuperado de http://goo.gl/VumtJK
  • Gumucio, A. (2004). El cuarto mosquetero. La comunicación para el cambio social. Investigación y desarrollo, 12(1), 2-23. Recuperado de http://goo.gl/upGmSY
  • Gutiérrez-Martín, A. (2003). La dimensión digital de la alfabetización múltiple. En Alfabetización digital. Algo más que botones y teclas. Barcelona: Gedisa. Recuperado de http://goo.gl/X3oMy5
  • Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Lemish, D. (2012). Popular screen culture and childhood. Recuperado de http://goo.gl/Kpge3Y
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies [online]. London: LSE Research Online. Recuperado de http://goo.gl/IbgiLE
  • Margalef, J. M. (2010). Retos y perspectivas educativas de la alfabetización mediática en España: consulta a expertos. Madrid: MEC.
  • Marqués, P. (2000). Nueva cultura, nuevas competencias para los ciudadanos. La alfabetización digital. Recuperado de http://goo.gl/l3ShGe
  • Martens, H. (2010). Evaluating Media Literacy Education: Concepts, Theories and Future Directions. The National Association for Media Literacy Education’s Journal of Media Literacy Education, 2(1), 1-22. Recuperado de http://goo.gl/KWHiYT
  • Myers, D. (2011). Psicología. Madrid: Editorial Médica Panamericana. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y Cultura (UNESCO, 2006). Informe de Seguimiento de la educación para todos en el mundo. Recuperado de http://goo.gl/dvjta2
  • Prado, J. (2001). La competencia comunicativa en el entorno tecnológico: desafío para la enseñanza, Comunicar 17, 21-30.
  • Pérez- Rodríguez, M. A. (2004). Los nuevos lenguajes de la comunicación: enseñar y aprender con los medios. Barcelona: Paidós.
  • Pérez-Tornero, J. M. (2000). Comunicación y educación en la sociedad de la información. Nuevos lenguajes y conciencia crítica. Barcelona: Paidós.
  • Pérez-Tornero, J. M. (2005). El futuro de la sociedad digital y los nuevos valores de la educación en medios. Comunicar, 25, 247-258. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C38-2011-02-01
  • Postman, N. y Weingartner, C. (1969). Teaching as a subversive activity. New York: Dell Publishing Co.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5). Recuperado de: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
  • Roig, I. J. (1978). Análisis crítico del aprendizaje escolar: cómo se enseña y se aprende en la escuela. Barcelona: Editorial Científico-Médica.
  • Salomon, E. (2009). El papel de la autoridad reguladora en la alfabetización mediática. Comunicar, 16(32). 147-156. doi: http://dx.doi.org/10.3916/c32-2009-02-013
  • Serrano-Puche, J. (2013). Vidas conectadas: tecnología digital, interacción social e identidad. Historia y Comunicación Social, 18, 353-364. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44249