Medios de comunicación móviles

  1. Carmen Costa-Sánchez 1
  2. Ana Isabel Rodríguez-Vázquez 2
  3. Xosé López-García 2
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: Tecnologías Móviles en la Educación y Sociedad Actual

Número: 15

Páxinas: 387-414

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Prisma Social: revista de investigación social

Resumo

Mobile devices have come to stay. Both traditional and new media are making a commitment to walk with us in our pockets. The present article analyses the potentialities of mobiles (customization, geolocation, and multimedia integration) in the 30 most viewed Spanish media (press, radio and television). Results indicate that geolocation is the potentiality less explored whereas multimedia integration is the main advantage. In the comparing of media, press applications, in spite of being more complex, are also those that offer users greater adaptation options. The study constitutes a necessary photography of the situation of the Spanish media in the mobility scene.

Referencias bibliográficas

  • Aguado, J. M. & Martínez, I. (2008). "La cuarta pantalla: industrias culturales y contenido móvil" (pp. 187-220) en Sociedad móvil: Tecnología, identidad y cultura. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Aguado, J. M. & Martínez, I. (2006): "El proceso de mediatización de la telefonía móvil: de la interacción al consumo cultural". ZER Revista de Estudios de Comunicación, 20: 319-343.
  • Ahonen, T. (2008). Mobile as 7th of the Mass Media: Cellphone, cameraphone, iPhone, smartphone. London: FuturetexT.
  • Babbie, Earl. R. (1989). The practice of social research. California: Ed. Wadsworth, Pub Co.
  • Barbosa, Suzana; Seixas, Lia (2013). "Jornalismo e dispositivos móveis: percepções, usos e tendências" in Jornalismo e Tecnologias Móveis. Covilhã: Livros LabCom.
  • Bickman, Leonard & Rog, Debra J. (1998). "Why a Handbook of Applied Social Research Methods?" in Handbook of Applied Social Research Methods. Thousand Oaks, California: Sage.
  • Canavilhas, J. (2012). "Jornalismo para dispositivos móveis: informação hipermultimediática e personalizada". Actas do IV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Consulta 7 de septiembre de 2015 (http://www. revistalatinacs. org/12SLCS/2012-actas. html)
  • Canavilhas, J., & Santana, D. C. (2011). "Jornalismo para plataformas móveis de 2008 a 2011: da autonomia à emancipação". Revista Líbero, vol. 14 (28): 53-66.
  • Canavilhas, J. (2009). "Contenidos informativos para móviles: estudio de aplicaciones para iPhone". Revista Textual & Visual Media, 2: 61-80. Consulta 21 de septiembre de 2015 (http://hdl. handle. net/10400. 6/684)
  • Cebrián, M. & Flores, J. M. (2011). Periodismo en la telefonía móvil. Madrid: Editorial Fragua.
  • Cobo Romaní, C. & Pardo Kuklinski, H. (2007). PLANETA WEB 2. 0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Grup de Recerca d'Interaccions Digitals, Universitat de Vic. Flacso: Barcelona/México DF.
  • Costa-Sánchez, C. Rodríguez-Vázquez, A. I. y López-García,. (201). "Del periodismo transmedia al replicante. Cobertura informativa del contagio de bola en Espa a por Elpais. com"., v. 24 (3): 282-290. Consulta el 12 de septiembre de 2015 (doi: http://dx. doi. org/10. 3145/epi. 2015. may. 08)
  • Costa-Sánchez, C. (2014). "Las singularidades del medio móvil: Integración multimedia, personalización, geolocalización y participación. Estudio de su presencia en las apps de la prensa espa ola". Palabra Clave, Vol. 17 (3): 694-715.
  • Costa-Sánchez, C. (2013): "Prensa en el Smartphone. Modelos aplicados en los diarios espa oles y necesidades de desarrollo". Icono 14, volumen 11 (2): 07-30. Consulta 12 de agosto de 2015 (doi: 10. 7195/ri14. v11i2. 591)
  • Costa-Sánchez, C.; Díaz-González, M. J. & Videla-Rodríguez, J. J. (2012). "La investigación sobre dispositivos móviles desde las ciencias de la comunicación: aportaciones realizadas y retos futuros". En III Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación. Tarragona: AEIC.
  • Dankhe, Gordon (1986). "Investigación y comunicación". En: Fernández-Collado, C. & Dankhe, G. (eds.). La comunicación humana en ciencia social. México: McGraw-Hill.
  • Fernández-Collado, C. & Dankhe, G. (eds.). La comunicación humana en ciencia social. México: McGraw-Hill.
  • Fidalgo, A. & Canavilhas, J. (2009). Todos os jornais no bolso: pensando o jornalismo na era do celular. Jornalismo on-line: modos de fazer, 96-146.
  • Fumero, A. M. (2010). "Introducción: la red en el móvil". Telos, 83: 43-49.
  • Geser, H. (2004). Towards a Sociological Theory of the Mobile Phone. Zurich: University of Zurich.
  • Guallar, J. (2013): "Prensa digital en 2011-2012". Anuario ThinkEPI, v. 7: 194-199.
  • Guallar, J., Rovira, C. & Ruiz, S. (2010). "Multimedialidad en la prensa digital. Elementos multimedia y sistemas de recuperación en los principales diarios digitales espa oles". El Profesional de la Información, 19 (6). Consulta 28 septiembre de 2015 (http://eprints. rclis. org/15088/1/620-631-Guallar-Rovira-Ruiz. pdf).
  • Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.
  • Jenkins, H. (2008). Cultura de la convergencia. Barcelona: Paidós.
  • Linares, J., Codina, Ll. & Pedraza, R. (2015). Interactividad en cibermedios. Propuesta nuclear de protocolo de análisis. Barcelona: Grupo de Investigación DigiDoc. Consulta 19 septiembre de 2015 (http://www. upf. edu/digidoc/-pdf/protocolo-interactividad-2015. pdf).
  • Phillips, E. & Pugh, Derek S. (2008). La tesis doctoral. Un manual para estudiantes y sus directores. Barcelona: Bresca Editorial.
  • Sánchez Valverde, E. & Aguado, J. M (2010): Dispositivos móviles y convergencia digital en los grupos de comunicación españoles: la perspectiva de los profesionales. II Congreso Internacional AE-IC "Comunicación y Desarrollo en la Era Digital".
  • Sanjuán, A., Nozal, T. & González, A. (2013): "Usabilidad, interactividad y contenidos multimedia en la prensa para iPad: el caso de El País, El Mundo, ABC y La Razón". En Canavilhas, J. (coord.): Notícias e Mobilidade: o jornalismo, na era dos dispositivos móveis. Covilhã: Labcom, 73-98.
  • Selltiz, C. (1965). Métodos de investigación en las relaciones sociales. Madrid: Rialp.
  • Scolari, C. A. et al. (2009). "Comunicación móvil: actores y producción de contenidos en Catalu a". Comunicación y Sociedad, Vol. 22 (2): 159-185.
  • Scolari, C., Aguado, J. M. & Feijoo, C. (2012). "Mobile media: Towards a definition and taxonomy of contents and applications". International Journal of Interactive Mobile Technologies, Vol. 6 (2).
  • Silva Rodríguez, A. (2013). Os cibermedios nos dispositivos móbiles. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.
  • Silva Rodríguez, A. (2013). "Los cibermedios y los móviles: una relación de desconfianza". Icono 14, 11 (2): 183-207. Consulta 21 de agosto de 2015 (doi: 10. 7195/ri14. v11i2. 586)
  • Vacas, F. (2007). Teléfonos móviles: la nueva ventana para la comunicación integral. Madrid: Agapea.
  • Westlund, O. (2011). Cross-media news work-Sensemaking of the mobile Media (R)evolution. Tesis Doctoral. Gothenburg: University of Gothenburg.