El control gubernamental de RTVE y el pluralismo en los informativos
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 1988-2696
Year of publication: 2015
Issue: 21
Pages: 1225-1240
Type: Article
More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico
Abstract
The goal of this study is to analyze and compare television newscasts broadcast during the most recent terms of office for Spain’s two primary political parties: the PSOE (the Socialist Party) and the PP (the conservative People’s Party); in order to better understand the characteristics of RTVE’s (The Spanish Radio and Television Corporation, a stateowned entity) communications strategy and to determine if changes in the governing party as well as at the senior management level in the newsroom have influenced the editorial policy of public television. The level of formal pluralism recorded does not always imply a neutral approach to reporting, nor does it mean that rigorous standards are always enforced. The facts show that in many cases there is no relationship between the quantitative and qualitative elements of any given story. The results of this study confirm that political consensus with regards to public television improves accuracy, transparency and pluralism of information, in addition to decreasing manipulation and censorship.
Bibliographic References
- BUSTAMANTE, Enrique (2013): Historia de la Radio y la Televisión en España. Una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona, Gedisa.
- CAMPOS FREIRE, Francisco (2013): “El futuro de la TV europea es híbrido, con vergente y cada vez menos público”. Revista Latina de Comunicación Social: http://www.revistalatinacs.org/068/paper/970_Santiago/04_Campos.html [Consulta: 10 de marzo de 2014]
- DÍAZ ARIAS, Rafael (2006): Periodismo en televisión: entre el espectáculo y el testimonio de la realidad. Barcelona, Bosch.
- DÍAZ ARIAS, Rafael (2008): “La representación del mundo en los informativos de televisión”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 14, pp. 363-384. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense: http://pendientedemi gracion.ucm.es/info/emp/Numer_14/Sum/405.pdf [Consulta: 8 de febrero de 2014]
- ESTEVE RAMÍREZ, Francisco y FERNÁNDEZ DEL MORAL, Javier (1999): Áreas de especialización periodística. Madrid, Fragua.
- GARCÍA AVILÉS, José Alberto (2007): “El infoentretenimiento en los informativos líderes de audiencia en la Unión Europea”. Anàlisi: http://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n35p47.pdf [Consulta: 24 de enero de 2014]
- GÓMEZ MOMPART, Josep Lluís; GUTIÉRREZ LOZANO, Juan; y PALAU SAM PIO, Dolors (eds. 2013): La calidad periodística. Teorías, investigaciones y suge rencias profesionales. Valencia, Servei de Publicacións Universitat de Valencia.
- GONZÁLEZ, Norberto (1989): “Hechos y valores en la narración periodística informativa”. Comunicación y Sociedad: http://www.unav.es/fcom/comunicacionysociedad/es/articulo.php?art_id=295 [Consulta: 10 de enero de 2014]
- HUMANES, María Luisa; MONTERO SÁNCHEZ, María Dolores; MOLINA DE DIOS, Ramón; y LÓPEZBERINI, Alfredo (2013): “Pluralismo y paralelismo político en la información televisiva en España”. Revista Latina de Comunicación Social: http://plataformarevistascomunicacion.org/2013/10/pluralismoyparalelismopoliticoenlainformaciontelevisivaenespana/ [Consulta: 7 de enero de 2014]
- PALACIO, Manuel (2001): Historia de la televisión en España. Barcelona, Gedisa.
- BERROCAL, Salomé (Coord., 2000): Comunicación política en televisión y nuevos medios. Barcelona, Ariel Comunicación.
- CASERO RIPOLLÉS, Andreu (2008): “Modelos de relación entre periodistas y políticos: la perspectiva de la negociación constante”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 14, pp. 11-128. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense: http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0808110111A [Consulta: 7 de febrero de 2014]
- CASTILLO ESPARCIA, Antonio (2012): “Los medios de comunicación como acto res sociales y políticos. Poder, medios de comunicación y sociedad”, en Razón y Palabra: www.razonypalabra.org.mx/N/N75/monotematico_75/12_Castillo _M75.pdf [Consulta: 7 de marzo de 2014]
- DE MATEO, Rosario y BERGÉS, Laura (2008): Los retos de las televisiones públicas. Financiación, servicio público y libre mercado. Sevilla, Comunicación Social.
- HUMANES, María Luisa (2001): “El encuadre mediático de la realidad social. Un análisis de los contenidos informativos en televisión”. Zer: http://www.ehu.es/zer /es/hemeroteca/articulo/elencuadremediaticodelarealidadsocialunanalisisdeloscontenidosinformativosentelevision1/153 [Consulta: 3 de marzo de 2014]
- LEÓN, Bienvenido (coord., 2010): Informativos para la televisión del espectáculo. Sevilla y Zamora, Comunicación Social.
- ORTEGA, Félix (2011): La política mediatizada. Madrid, Alianza.
- ORTELLS BADENES, Sara (2009): “La mercantilización de la información: la nueva era informativa en televisión”. Revista Latina de Comunicación Social: http://www.revistalatinacs.org/09/art/28_827_46_ULEPICC_07/Sara_Ortells.html [fecha de consulta: 21 de enero de 2014]
- PALACIO, Manuel (2012): La televisión durante la transición española. Madrid, Cátedra.
- PÉREZ ORNIA, José Ramón (1989): Peculiaridades de una televisión gubernamental. Barcelona, Ariel.
- PESTANO RODRÍGUEZ, José (2008): “Tendencias actuales en la estructura y con tenidos de los informativos de televisión”. Revista Latina de Comunicación Social: http://www.revistalatinacs.org/08/38_795_60_TV/Jose_Pestano_Rodriguez .html [fecha de consulta: 9 de enero de 2014]
- RETIS, Jéssica; LAMUEDRA, María; y GARCÍA MATILLA, Agustín (2010): Los informativos diarios en BBC y TVE. Madrid, Ediciones de la Torre.
- SOLER CAMPILLO, María (2005): “El informe del “Comité de sabios”: bases para una televisión de calidad”. Comunicar: http://www.revistacomunicar.com /index.php?contenido=detalles&numero=25&articulo=252005104 [Consulta: 17 de marzo de 2014]
- SOLER CAMPILLO, María (2005): “El informe del “Comité de sabios”: bases para una televisión de calidad”. Comunicar: http://www.revistacomunicar.com /index.php?contenido=detalles&numero=25&articulo=252005104 [Consulta: 17 de marzo de 2014]