Las cinematografías minoritarias y minorizadas en la política cultural de la Unión Europeala alternativa danesa

  1. LÓPEZ GÓMEZ, Antía Mª 1
  2. CASTELLÓ MAYO, Enrique 1
  3. ARIAS IGLESIAS, Inés 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Aalborg University
    info

    Aalborg University

    Aalborg, Dinamarca

    ROR https://ror.org/04m5j1k67

Revista:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Ano de publicación: 2015

Número: 11

Páxinas: 32-59

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Fonseca, Journal of Communication

Resumo

The purpose of this document is to analyze the European Union's approach to its cultural development model during the last decade and towards the future. Based on the analysis of mass cultural models, which dominate the post-modern democracies, we suggest that the dissident forms of culture (minorities or minoritised), precisely for their refractory condition towards the cultural standardized model and generated by the current political and economic logic, constitute a guarantee for the possibility, after modernity, of a different European culture. In this regard, we have exemplified an alternative to the European Union’s erratic cultural policy in the Danish audiovisual production: in spite of the modest dimension of its territory, supported by a national language with a limited geographic location, the facts show a high quality cinematographic production whose unmistakable hallmarks proclaim it as a recognizable cultural and undeniable fact. In contrast with the Danish case, some of the most significant European Digital Agenda issues are discussed and openly reported: among others, the disappearance of precedents purpose in relation to promote OV and multilingualism and the fact that the small cinemas are no longer interlocutors in policy-making from the Community's point of view…

Referencias bibliográficas

  • Agence Exécutive Éducation, Audiovisuel et Culture (2011): Etude sur l’utilisation du sous-titrage. Le potentiel du sous-titrage pour encourager l’apprentissage et améliorer la maîtrise des langues. Bruxelles. Disponible en: http://eacea.ec.europa.eu/llp/studies/documents/study_on_the_use_of_subtitling/rapport_final-fr.pdf [Fecha de consulta: 1 de febrero de 2015].
  • Bergala, Alain (2005): “Les tendances esthétiques du cinéma européen contemporain”. En I Congrès Internacional sobre el Cinema Europeu Contemporani (CICEC). Barcelona, 30 de mayo a 3 de junio de 2005. Disponible en: http://www.ocec.eu/mediateca-cas.html [Fecha de consulta: 23 de julio de 2015].
  • Bondebjerg, Ib & Redvall, Eva Novrup (2011): A small region in a global world: patterns in Scandinavian film and tv culture. Copenhague: Centre for Modern European Studies - CEMES Working Papers, nº 1.
  • Crusafou Baques, Carmina (1999): “El espacio audiovisual europeo. Análisis de la industria audiovisual y de las políticas europeas en la década de los 90”. Director: Marcial Murciano Martínez. Periodismo y Ciencias de la Comunicación, Facultad de Ciencias de la Comunicación, Universidad Autónoma de Barcelona, Bellaterra (España). Disponible en: ttp://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/4215/TCCB5de9.pdf.txt?sequence=14
  • Dogma 95 – The Manifest. Disponible en: http://www.dogme95.dk/dogma-95/
  • Det Danske Filminstitut (2015): Facts & Figures. Production and Exhibition 2015. Copenhagen: DFI.DK. Disponible en http://www.dfi.dk/Service/English/News-and-publications/News/May-2015/2014-in-numbers.aspx [Fecha de consulta: 31 de julio de 2015].
  • (2010): Facts & Figures 2010. Copenhagen: DFI.DK.
  • Freire, Paulo; Macedo, Donaldo (1989): Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad. Barcelona: Paidós-MEC.
  • Hansen, Kim Toft (2013): “Blockbuster Genres in Danish Independent Film”. In Akademisk Kvarter / Academic Quarter. Journal of Research from the Humanities, Fall 2013, Volume 07, Aalborg (Denmark). Disponible en: http://www.akademiskkvarter.hum.aau.dk/pdf/vol7/12a_KimToftHansen_BlockbusterGenres.pdf [Fecha de consulta: 1 de mayo de 2015].
  • Hjort, Mette (2010): “On the plurality of cinemática transnationalism”. In Durovicová, Natasa & Newman, Kathleen (eds.): World Cinemas, Trnasnational Perspectives. London: Taylor & Francis.
  • Ledo, Margarita (2004): Del Cine–Ojo a Dogma 95: paseo por el amor y la muerte del cinematógrafo documental. Madrid: Paidós Ibérica.
  • Melero Aguilar, Noelia (2011): “El paradigma crítico y los aportes de la investigación Acción Participativa en la transformación de la realidad social: Un análisis desde las Ciencias Sociales”. En Cuestiones Pedagógicas, 2011-2012, número 21, Sevilla. Disponible en: http://institucional.us.es/revistas/cuestiones/21/art_14.pdf [Fecha de consulta: 2 de mayo de 2015].
  • Zumalde Arregi, Imanol (2013): “El laberíntico caso del Fauno. A propósito de la identidad nacional de las películas”. En Zer. Revista de Estudios de Comunicación, mayo de 2013, número 34, volumen 18, Leioa (Bizkaia). Disponible en: www.ehu.eus/zer/es/hemeroteca/numero/34 [Fecha de consulta: 27 de julio de 2015].