El díptico documental de la transición de Pere Portabella

  1. Redondo Neira, Fernando
Journal:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Year of publication: 2014

Issue: 37

Pages: 13-27

Type: Article

More publications in: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Abstract

"El sopar" (1974) and "Informe general" (1976), two films by Pere Portabella, happen to appear in a moment of change which substantial features can be traced through an analysis of the speech where some of the questions that marked that period converge: the long shadow of the Francoism over an uncertain present, the search for consensus or the construction of a democratic future. The ex-prisoners of "El sopar", who debate about the anti-francoist fight in a confinement environment, are confronted with the coming out to the outside world of "Informe general", that gives voice to a wide variety of political positions.

Bibliographic References

  • CASTRO, Aurelio Castro (2008). Portabella en exposición. Tempos Novos. Revista de información para o debate, nº 131, pp. 70 –75.
  • COMOLLI, Jean-Louis Comolli (2002). Filmar para ver. Escritos de teoría y crítica de cine. Buenos Aires: Ediciones Simurg / Cátedra La Feral (UBA).
  • FANÉS, Félix (2008). Pere Portabella. Avantgarda, cinema, política. Barcelona: Filmoteca de Catalunya.
  • GÓMEZ VAQUERO, Laura (2004). Hibridaciones e imposturas en el documental de la Transición. ORTEGA, María Luisa (coord.). Nada es lo que parece. Falsos documentales, hibridaciones y mestizajes del documental en España. Madrid: Ocho y Medio / Ayuntamiento de Madrid.
  • HERNÁNDEZ RUIZ, Javier; PÉREZ RUBIO, Pablo (2004). Voces en la niebla. El cine de la transición española (1973-1982). Barcelona: Paidós.
  • HERNÁNDEZ, Rubén (2008). Pere Portabella. Hacia una política del relato cinematográfico. Madrid: Errata Naturae, 2008.
  • IMBERT, Gerard (1990). Los discursos del cambio. Imágenes e imaginarios sociales en la España de la Transición (1976-1982). Madrid: AKAL.
  • LEDO ANDIÓN, Margarita (1990). Pere Portabella, o lugar do cine. Cadernos A Nosa Terra, nº 9, pp. 40-43.
  • MARÍN ARCE, José María (2005). Algunas claves interpretativas de la transición española. WAISMAN, Carlos; REIN, Raanan; GURRUTXAGA, Ander. Transiciones de la dictadura a la democracia: los casos de España y América Latina. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • NICHOLS, Bill (2001). Introduction to Documentary. Bloomington: Indiana University Press.
  • PÉREZ PERUCHA, Julio (2001). Estación marítima: plano de situación. EXPÓSITO, Marcelo (coord.). Historias sin argumento. El cine de Pere Portabella. Valencia: Ediciones de la Mirada / Museo D’Art Contemporani de Barcelona.
  • PLANTINGA, Carl (1997). Rethoric and Representation in Nonfiction Film. Cambridge: Cambridge University Press.
  • TORREIRO, Casimiro (2001). Derivas militantes. El cine de Portabella, entre el tardofranquismo y la transición democrática. EXPÓSITO, Marcelo (coord.). Historias sin argumento. El cine de Pere Portabella. Valencia: Ediciones de la Mirada / Museo D’Art Contemporani de Barcelona.
  • ZUNZUNEGUI, Santos (2011). Aimez-vou le cinema? La representación cinematográfica de la transición española (1976-1977) según Pere Portabella. PALACIO, Manuel (editor). El cine y la transición política en España (1975-1982). Madrid: Biblioteca Nueva.