El acceso y la entrada del estudiante a la universidadsituación y propuestas de mejora facilitadoras del tránsito

  1. Lorenzo Moledo, María del Mar 3
  2. Argos, Javier 4
  3. Hernández García, Jesús 1
  4. Vera Vila, Julio 2
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  2. 2 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  3. 3 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  4. 4 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2014

Volume: 17

Issue: 1

Pages: 17-38

Type: Article

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This article analyses two key issues that may modulate the academic career of a university student. In the first place, we study the issue of the university access, with its implications regarding pathways, possibilities and limits. We raise the issue of the effectiveness of the current process, especially considering the functions traditionally assigned to the entrance exam from secondary education: the match of knowledge, the valuation of the student maturity, external assessment system, the prediction of the success of the university studies, and the placement of students at different degrees. Secondly, we approach the issue of the entrance into the university scene, a singular and important transition procedure where the connection between this institution and postcompulsory secondary education is vital. This issue is specially focused on two important points: competence�s values in the formative progress and the adoption of a whole and comprehensive perspective to understand university student. To conclude, we note some proposals that, from our point of view, may help to create, promote and improve the processes of access and transition of students to university level.

Bibliographic References

  • Álvarez Rojo, V., Evaluación del curso de orientación e iniciación a los estudios universitarios (2002) Revista De Investigación Educativa, 20 (2), pp. 411-429. , otros
  • Argos, J., Ezquerra, M.P., Los roles docentes en el nuevo escenario universitario: Algunos referentes, cautelas y retos (2008) Las Titulaciones De Educación Ante El Espacio Europeo De Educación Superior, pp. 89-102. , M. Hijano, Málaga: Aljibe
  • Ariño, A., (2008) El Oficio De Estudiar En La Universidad: Compromisos Flexibles, , otros, Valencia: Universitat de València
  • Boal, N., Las habilidades matemáticas evaluadas en las pruebas de acceso a la Universidad. Un estudio en varias universidades públicas españolas (2008) Revista De Investigación Educativa, 26 (1), pp. 11-23. , otros
  • Budría, S., Moro-Egido, A., El fenómeno de la sobre-educación en Europa (2009) Revista Internacional De Sociología, 67 (2), pp. 329-345
  • (2001) Comunicación De La Comisión: Hacer Realidad Un Espacio Europeo Del Aprendizaje Permanente, , Comisión de las Comunidades Europeas, Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas
  • (2009) Informe: Sistema Educativo Y Capital Humano, , Consejo Económico y Social de España, Madrid: Consejo Económico y Social de España
  • (2009) Informe Sobre El Estado Y Situación Del Sistema Educativo. Curso 2007-2008, , Consejo Escolar del Estado, Madrid: Ministerio de Educación
  • Dall'Alba, G., Improving teaching: Enhancing ways of being university teachers (2005) Higher Education Research & Development, 24 (4), pp. 361-372
  • Escudero, T., Investigaciones sobre el procedimiento de selección de universitarios en España. Una revisión comentada (1997) Revista De Educación, 314, pp. 7-27
  • (2009) Los Objetivos Educativos 2010. Génesis, Datos Y Valoración. La Situación Española, , FE de CCOO, Madrid: FE de CCOO
  • García Aretio, L., (1987) Rendimiento Académico Y Abandono En La Educación Superior a Distancia, , Madrid: ICEUNED
  • García Garrido, J.L., (2005) Sistemas Educativos Hoy, , Madrid: Ediciones Académicas
  • Gaviria, J.L., La equiparación del expediente de Bachillerato en el proceso de selección de alumnos para el acceso a la Universidad (2005) Revista De Educación, 337, pp. 351-387
  • (2008) La Educación Superior En El Mundo 3. Educación Superior: Nuevos Retos Y Roles Emergentes Para El Desarrollo Humano Y Social, , Global University Network for Innovation, Madrid: Mundi-Prensa
  • Gobernado, R., Consecuencias sociales y culturales de la sobreeducación (2009) Papers, 91, pp. 81-102
  • Manzano, N., Martín, A., Sánchez, M., El rol del mentor en un proceso de mentoría universitaria (2012) Educación XX1, 15 (2), pp. 93-118
  • Marcenaro, O., Navarro, M., El éxito en la Universidad: Una aproximación cuantílica (2007) Revista De Economía Aplicada, 15 (44), pp. 5-39
  • Martínez Bisbal, J., Guardiola, R., El acceso a la Universidad pública (2001) Revista De Educación, 326, pp. 195-224