Competencia digital y planes de estudio universitarios. En busca del eslabón perdido

  1. Gewerc Barujel, Adriana
  2. Montero Mesa, María Lourdes
  3. Pernas Morado, Eulogio
  4. Alonso Ferreiro, Almudena
Journal:
RUSC. Universities and Knowledge Society Journal

ISSN: 1698-580X

Year of publication: 2011

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 14-30

Type: Article

DOI: 10.7238/RUSC.V8I2.1070 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RUSC. Universities and Knowledge Society Journal

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 6 (25-02-2024)
  • Dimensions Cited by: 0 (28-02-2024)

Dimensions

(Data updated as of 28-02-2024)
  • Total citations: 0
  • Recent citations (2 years): 0
  • Field Citation Ratio (FCR): 0.0

Abstract

This article presents some results of the research project entitled University and Knowledge Society: The Place of ICTs in Curricular Determination Processes. Funded by AECID and conducted in the context of the UNISIC network, the five-year study investigates teaching changes that are emerging in Ibero-American universities as a result of the demands of society today. The following levels of a series of documents and in-depth interviews were analysed: general policy, the institution, curricula and subject programmes. The specific results presented here concern the approach taken to digital competency in curricula of the Faculty of Mathematics at the University of Santiago de Compostela. In new degrees, this approach may be considered as an indicator of the way in which universities are facing up to the challenge of training new professionals that knowledge economies need. The analysis reveals discrepancies in the attention paid to generic competencies that are representative of the demands of the knowledge society, and that little attention is paid to digital competency.

Bibliographic References

  • BELTRÁN LLAVADOR, Francisco (1994). «Las determinaciones y el cambio del currículum». En: F. ANGULO, N. BLANCO (eds.). Teoría y desarrollo del curriculum. Archidona (Málaga): Aljibe. Págs. 369-383.
  • BOLÍVAR, Antonio (2008a). Didáctica y currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Archidona (Málaga): Aljibe.
  • BOLÍVAR, Antonio (2008b). Ciudadanía y competencias básicas. Sevilla: Fundación ECOEM.
  • CASTELLS, Manuel (1997). La era de la información. Economía, sociedad y cultura, I, II, III. Madrid: Alianza.
  • COLLIS, Betty; MOONEN, Jeff (2006). «Tecnología de la información en la educación superior: paradigmas emergentes». Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 2, n.º 2. UOC. [Fecha de consulta: 9/11/2010]. <http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v2n2-collis-moonen>
  • COMISIÓN MIXTA CRUE-TIC y REBIUN (2009). Competencias informáticas e informacionales en los estudios de grado [documento en línea]. CRUE-REBIUN. [Fecha de consulta: 15 octubre 2010]. <http://www.rebiun.org/opencms/opencms/handle404?exporturi=/export/docReb/documento_competencias_informaticas.pdf>
  • DE ALBA, Alicia (1995). Currículum, crisis, mito y perspectivas. Buenos Aires: Miño y Dávila.
  • DECANATO FACULTAD MATEMÁTICAS USC (2005). Algúns parámetros da titulación de matemáticas na USC [documento en línea]. Facultad de Matemáticas da USC. [Fecha de consulta: 12-2-2009]. <http://www.usc.es/mate/02documentos/documentos/parametros_da_facultade.pdf>
  • DE PABLOS, Juan (2010). «Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales». Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 7, n.º 2. UOC. [Fecha de consulta: 3/12/2010]. <http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-de-pablos>
  • DUDERSTADT, James J. (2000). A University for the 21st Century. Michigan: University of Michigan Press.
  • DUDERSTADT, James J.; ATKINS, Daniel E.; Van HOUWELING, Douglas (2002). Higer Education in The digital Age: Techonology Issues and Strategies for American Colleges and Universities. USA: Greenwood Publishing.
  • ECHEVERRÍA, Javier (2001). «Tecnociencia y sistemas de valores. Ciencia, tecnología, sociedad y cultura en el cambio de siglo». En: J. A. LÓPEZ CEREZO, J. M. SÁNCHEZ RON (eds.). Ciencia, tecnología, sociedad y cultura en el cambio de siglo. Madrid: Biblioteca Nueva, OEA. Págs. 221-242.
  • EURIDYCE (2002). Las competencias clave. Un concepto en expansión dentro de la educación general obligatoria [documento en línea]. Madrid: EURIDYCE-unidad española / CIDE. [Fecha de consulta: 2/03/2011]. <http://www.educacion.gob.es/cide/espanol/eurydice/publicaciones/eury2002comc/eury2002comc-ES.pdf>
  • GARCÍA ARETIO, Lorenzo; RUIZ CORBELLA, Marta (2008). «Las instituciones de educación superior europeas: la presión por su modernización». Innovación Educativa. N.º 18, págs. 9-22.
  • GEWERC, Adriana (coord.) (2009). Paradojas y dilemas de las universidades iberoamericanas ante la sociedad del conocimiento. Barcelona: Davinci
  • GEWERC, Adriana (ed.). (2010). El lugar de las TIC en la enseñanza universitaria: estudios de casos en Iberoamérica. Málaga: Aljibe.
  • GIMENO SACRISTÁN, José (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
  • GIMENO SACRISTÁN, José (comp.) (2008). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
  • GUNI (2008). La educación superior en el mundo. Educación superior. Nuevos retos y roles emergentes para el desarrollo humano y social. Informe anual de Global University Network for Innovation. Madrid: Mundi Prensa.
  • JENKINS, Henry (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós Educación.
  • JENKINS, Henry (2009). Confronting the challenges of the participatory culture: Media education for the 21st century. Cambridge: MIT Press.
  • LALUEZA, Ferrán (2008). La integración de competencias transversales y específicas en el marco del EEES [documento en línea]. e-Spacio UNED. [Fecha de consulta: 1/3/2010]. <http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:19985&dsID=LA_INTEGRACI__N_DE_COMPETENCIAS_TRANSVERSALES.pdf>
  • LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michelle (2008). Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Morata.
  • OLIVÉ, León (2007). La ciencia y la tecnología en la sociedad del conocimiento: ética, política y epistemología. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
  • PASADAS UREÑA, Cristóbal. (2010). «Multialfabetización y redes sociales en la universidad». Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 7, n.º 2. UOC. [Fecha de consulta: 2/12/2010]. <http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-pasadas>
  • ZABALZA, Miguel A. (2009). «Boloña. Unha nova folla de ruta». Revista Galega do Ensino. EDUGA. N.º 57, págs. 16-25.