Diseño y visualización de la informaciónCaracterización del mensaje infográfico en los diarios españoles

  1. Marita Otero López 1
  2. López García, Xosé 1
  3. Veira González, Xaquín 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 The New York Times
Journal:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Year of publication: 2012

Issue: 33

Pages: 143-165

Type: Article

More publications in: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Abstract

Information graphics have found a place in Spanish newspapers. Nonetheless, there is still a constant demand by the information graphics community to be recognized as playing a more important role in conveying information, a role not always reflected in the pages of the newspaper. The integration and role of information visualization in the media, with routines, standardization, complexities and confusions, involve a variety of approaches that capture the changes and challenges that have shaped the creative and narrative strategies of information graphics in the news.

Bibliographic References

  • AGUILERA, Miguel de y VIVAR, Hipólito (ed.) (1990). La infografía, las nuevas imágenes de la comunicación visual en España. Madrid: Fundesco.
  • BAUMAN, Zygmunt (2006). Vida líquida. Barcelona: Paidós.
  • BELL, Daniel (2001). El advenimiento de la sociedad post-industrial. Un intento de prognosis social. Madrid: Alianza.
  • BERTIN, Jacques (1973). Semiologie Graphique. Les diagrammes, les réseaux, les cartes. París : Gauthier-Villars.
  • BERTIN, Jacques (1988). La gráfica y el tratamiento gráfico de la información. Madrid: Taurus.
  • CAIRO, Alberto (2008). Infografía 2.0, visualización interactiva de información en prensa. Madrid: Alamut.
  • CANGA LAREQUI, Jesús (1994). El diseño periodístico en prensa. Barcelona: Bosch.
  • CONTRERAS, Fernando R. (2000): Nuevas fronteras de la infografía. Análisis de la imagen por ordenador. Sevilla: Mergablum.
  • COSTA, Joan (1998). La esquemática. Visualizar la información. Barcelona: Paidós.
  • COSTA, Joan (2003). La unión europea y la sociedad del conocimiento. La comunicación pública de la ciencia, Telos nº 57. Noviembre 2003 y en Alaic. [http://www.alaic. net/portal/revista/r1/art_07.pdf], 13/12/2007.
  • DÜRSTELER, Juan C (2004). Sparklines. Inf@vis, nº 156. Noviembre 2004. [http:// www.infovis.net] 11/11/2007.
  • EL-MIR, Amado José; LALLANA GARCÍA, Fernando y HERNÁNDEZ GONZÁLEZ, Rafael (1995). Diseño, color y tecnología. Barcelona: Prensa Ibérica.
  • FRANCO ÁLVAREZ, Guillermina (2005). La infografía periodística. Las Palmas de Gran Canaria: Anroart Ediciones.
  • GOMBRICH, Ernst Hans (2003). Los usos de las imágenes. Estudios sobre la función social del arte y la comunicación visual. Barcelona: Debate.
  • GUBERN, Román (1996). Del bisonte a la realidad virtual. La escena y el laberinto. Barcelona, Anagrama.
  • LARA NAVARRA, Pablo y MARTÍNEZ USERO, José Ángel (2006). La organización del conocimiento en Internet. Barcelona: UOC.
  • MAEDA, John (2008). Las leyes de la simplicidad. Diseño, tecnología, negocios, vida. Barcelona: Gedisa.
  • Malofiej, Premios. Recopilación de trabajos de infografía.
  • MANOVICH, Lev (2008). La visualización de datos como una nueva abstracción y antisublime. Estudios Visuales [http://www.estudiosvisuales.net/revista/pdf/ num5/manocivh_visualizacion.pdf], 22/12/2008.
  • MARTÍN AGUADO, José Antonio; PIÑUELA PEREA, A. y GONZÁLEZ DÍEZ, L. (1993). Tecnologías de la información impresa. Desarrollo tecnológico y perspectivas. Información gráfica. Autoedición. Madrid: Fragua.
  • MARTÍN AGUADO, José Antonio y José Ignacio Armentia Vizuete (1995). Tecnología de la información escrita. Madrid: Síntesis.
  • MÉLOT, Michel (2010). Breve historia de la imagen. Madrid: Siruela.
  • MIJKSENAAR, Paul (2001). Una introducción al Diseño de la información. Barcelona: Gustavo Gili.
  • MOLES, Abraham y COSTA, Joan (1991). La imagen didáctica. Barcelona: CEAC.
  • MOLES, Abraham y JANISZEWSKI, Luc (1990). Grafismo funcional. Barcelona: CEAC.
  • PABLOS, José Manuel de. Infoperiodismo, paradigma de periodismo visual impreso. En: Estudios de Periodismo, nº 1, 1992, Universidad de la Laguna, Facultad y Departamento de Ciencias de la Información, p. 61-89.
  • PABLOS, José Manuel de (1999). Infoperiodismo. El periodista como creador de infografía. Madrid: Síntesis.
  • PABLOS, José Manuel de (1991). La infografía, el nuevo género periodístico. En. CRESPO, Donaciano Bartolomé (coord.). Estudios sobre tecnologías de la información. 1. Madrid: Sanz y Torres, p. 153-190.
  • PELTZER, Gonzalo (1991). Periodismo iconográfico. Madrid: Rialp.
  • PELTZER, Gonzalo (2008). Lo que murió es la infografía… Paperpapers, 28 febrero 2008, [http://paperpapers.blogspot.com/2008/02/lo-que-muri-es-la-infografia.html], 13/07/2009.
  • PERNIOLA, Mario (2006). Contra la comunicación. Buenos Aires: Amorrortu.
  • SERRA, Josep María (1998). La irrupción de la infografismo en España. En: Revista Latina de Comunicación Social, Nº 1. Noviembre 1998, [http://www.ull.es/ publicaciones/latina/a/10Ainfo9.htm], 25/11/ 2005.
  • SPENCE, Robert (2001). Information Visualization. Edinburgh: Pearson.
  • TUFTE, Edward R. (1983). The Visual Display of Quantitative Information. Cheshire: CT, Graphics Press.
  • VALERO SANCHO, José Luis (2001). La infografía. Técnicas, análisis y usos periodísticos. Valencia, Castelló de la Plana, Barcelona, Bellaterra, Universitat de València: Publicaciones de la Universitar Jaume I, Universitat Pompeu Fabra, Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona.
  • WILLIAMS, Raymond (1974). Los medios de comunicación social. Barcelona: Península.
  • ZAMARRA LÓPEZ, Mª Mercedes. Tratamiento de la infografía en la prensa local. En: BLANCO CASTILLA, Elena y ESTEVE RAMÍREZ, Francisco (ed.) (2010). Tendencias del periodismo especializado. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad.