La diversidad cultural a través de la Redel caso del cine identitario

  1. Ledo Andión, Margarita
  2. Castelló Mayo, Enrique
Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Ano de publicación: 2013

Título do exemplar: Jóvenes interactivos

Número: 40

Páxinas: 183-191

Tipo: Artigo

DOI: 10.3916/C40-2013-03-09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Resumo

The research «Cinema, Diversity and Networks» tries to isolate the principal stimuli or reticences in the consumption of products generated by small cinematographies, analyzing the particular case of the diffusion through the digital interactive networks of cinematographic contents produced in Galicia. It is a multicentral investigation with the collaboration of the universities of Argentina, Brazil and Uruguay � the countries with a significant migratory Galician presence, with special focus on the university groups of reception for their special predisposition to the media intercultural consumption. Our work addresses a statistical determination of the social-demographic and axiologic profile as well as the habits of consumption of the participant groups as an introduction to the confrontation with some representative films produced in Galicia between 2003 and 2008 in order to establish the influence of certain thematic, formal and linguistic variables in the acceptance or objection to certain messages. The study can be identified with the models of basic and applied investigation: basic, for its analysis of the cultural determinant indicators of the cinematographic consumption in communities, which although geographically dispersed preserve their identity elements such as the language; and applied, as our investigation provides a transfer of knowledge to their technological partners in addition to the opening of unexplored niches of transnational consumption through the potential that the digital networks offer nowadays.

Referencias bibliográficas

  • Aguaded, J.I. (2011). La educación mediática, un movimiento internacional imparable. Comunicar, 37, 7-8. (http://dx.doi.org­10.3916/C37-2011-01-01).
  • Anderson, B. (1983). Imagined communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London: Verso.
  • Bautista, A. (2009). Relaciones interculturales en educación me­diadas por narraciones audiovisuales. Comunicar, 33, 149-156. (http:­//dx.doi.org/10.3916/c33-2009-03-006).
  • Bourdieu, P. (2005). Capital cultural, escuela y espacio social. Mé­xico: Siglo XXI.
  • Comscore (2011). The 2010 Digital Year in Review Latin Ame­rica. (www.comscore.com//2011/2010_Digital_Year_in_Re­view_­­La­tin_­America) (28-05-12).
  • Crofts, S. (2006). Reconceptualising Nacional Cinema/s. In V. Vitali, & P. Willemen (Eds.), Theorising National Cinema. (pp. 44-58). Londres: BFI, Palgrave McMillan.
  • García-Canclini, N. (2004). Diferentes, desiguales o desconectados. CIDOB d’Afers Internacionals, 66/67, 113-133.
  • Gerbner, G. & al. (1980). Television Violence, Victimization and Power. American Behavioral Scientist, 5, 705-716.
  • Gozálvez, V. (2011). Educación para la ciudadanía democrática en la cultura digital. Comunicar, 36, 131-138. (http://dx.doi.org/­10.3916/­C36-­2011-03-04).
  • Hjort, M. & Petrie, D. (Eds.) (2007). The Cinema of Small Nations. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Krippendorf, K. (2004). Content Analysis: An Introducing to its Me­thodology. Beverly Hills: Sage Publications.
  • León, G. (2009). Comunicación y ciudadanía cultural: la migración como práctica de comunicación, Razón y Palabra, 66 (www.re­da­lyc.­­org/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=199520908007) (28-06-12).
  • Lizárraga, A.M. (2007). Cine quebequense. Industria cultural e identidad. Revista Mexicana de Estudios Canadienses, 13, 99-123.
  • Marzal, J.J. (2003). Atrapar la emoción: Hollywood y el Grupo Dogma 95 ante el cine digital. Arbor, 686; 373-389. (http://­dx.­doi.org/10.3989/arbor.2003.i686.646).
  • Mattelart, A. (2006). Diversidad cultural y mundialización. Bar­celona: Paidós.
  • Mattelart, T. (2009). Les diasporas à l’heure des technologies de l’information et de la communication: petit état des savoirs. Tic&­Société, 1-2. (http://ticetsociete.revues.org/600) (26-05-2012).
  • Montero, D. & Moreno, J.M. (2007). La industria audiovisual. Retos y propuestas para la construcción de un espacio euro-latinoamericano. Telos, 72 (www.campusred.net/telos/articuloperspectiva.asp?idarticulo=2&rev=72#n2) (06-06-12).
  • Rodríguez, M.P. (2011). Imágenes del otro. Identidad e inmigración en la literatura y el cine. Journal of Spanish Cultural Studies, 3, 375-377. (http://dx.doi.org/10.1080/14636204.2011.669256).
  • Sinclair, J. & Cunningham, S. (2000). Go with the Flow: Dias­poras and the Media. Television & New Media, 1,11-31. (ht­tp:/­/dx.­­doi.­org/10.1177/15274764000010010).
  • UNESCO (1996). Declaración universal de derechos lingüísticos pre­liminares. Conferencia Mundial de Derechos Lingüísticos. (ww­w.­­unesco.org/cpp/sp/declaraciones/linguisticos.htm) (16-04-12).
  • Vitali, V. & Willemen, P. (Eds.) (2006). Theorising National Ci­nema. London: British Film Institute.
  • Zunzunegui, S. (2007). Acerca del análisis fílmico: el estado de las cosas. Comunicar, 29, 51-58