Inmigración y educación¿influye el nivel educativo de los padres en el rendimiento académico de los hijos?

  1. Lorenzo Moledo, María del Mar
  2. Santos Rego, Miguel Anxo
  3. Godás Otero, Agustín
Journal:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Year of publication: 2012

Volume: 24

Issue: 2

Pages: 129-148

Type: Article

More publications in: Teoría de la educación

Abstract

The study is part of an extensive research conducted in Galician education centres with the aim of analysing the variables involved (concerning family, school and individual) that have an influence on pupils� school performance. Due to the large number of variables that we have handled, this paper is focused on examining the relationship between parents� educational level and their children�s school performance, an issue that has gained great importance on the international scene (in this sense, it is worth mentioning the famous pisa Report). More specifically, we have analysed the academic performance of native and immigrant pupils in Galician schools, considering their grades in four subjects. The results show the existence of differences between the two groups, but these are not statistically significant. Moreover, we have also noted the impact that parents� educational level has on pupils� performance, although this effect is more obvious among native children.

Bibliographic References

  • Calero, J., Choi, A., Waisgrais, S., Determinantes del rendimiento educativo del alumnado de origen nacional e inmigrante en PISA-2006 (2009) Información Comercial Espa-nola, 78, pp. 281-310
  • Calero, J., ¿qué détermina el fracaso escolar en España? Un estudio a través de PISA-2006 (2010) Revista de Educación, pp. 225-256. , no. ext
  • Carabana, J., El impacto de la inmigración en el sistema educativo español (2008) ARI, (63-2008). , http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano/contenido? WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_es/programas/migraciones+internacionales/ publicaciones/ari63-2008, Área: Demografía, Población y Migraciones Internationales. Real Instituto Elcano. Consultado el 20 de febrero de 2011
  • Cebolla, H., Inmigración y educación: del shock demográfico al debate sobre el rendimiento (2009) Inmigración y Educación, pp. 9-55. , CEBOLLA, H. y LARIOS, M.a J. (eds.) Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales
  • (2005) La Atención Al Alumnado Inmigrante en el Sistema Educativo en España, , CIDE Madrid, CIDE
  • Dronkers, J., (2010) Influència Dels Països d'Origen i de Destí en el Rendiment de L'alumnat D'origen Immigrat, , Debats d'Educació, 17. Barcelona, Fundació Jaunie Bofill
  • (2008) Education and Migration. Strategies for Integrating Migrant Children in European Schools and Societies, , EUROPEAN COMMISSION Bruselas, European Commission
  • Fernández Enguita, M., Mena Martínez, L., Riviere Gómez, J., (2010) Fracaso y Ahandono Escolar en España, , Barcelona, Fundación «la Caixa»
  • Ferrer, F., (2008) Equitat, Eficiencia i Excellència Educativa a Catalunya. Una Anàlisi Comparada, , Barcelona, Fundación Jaunie Bofill
  • Gutiérrez-Domènech, M., Factors determinants del rendiment educatiu-el cas de Catalunya (2009) Documents D'Economia «la Caixa», (15). , Barcelona, «la Caixa»
  • Elementos para un Diagnóstico del Sistema Educativo Español, , INCE (1968-1997) Madrid, LNCE
  • (2010) PISA 2009 - Programa para la Evaluación Internacional de LosAlumnos. Informe Español, , INSTITUTO DE EVALUACIÓN Madrid, Ministerio de Educación
  • Gutiérrez-Domènech, M., (2010) Evaluación General de Diagnóstico 2009 - Educación Primaria. Cuarto Curso. Informe de Resultados, , Madrid, Ministerio de Educación
  • Krueger, R.A., (1991) El Grupo de Discusión. Guía Práctica para la Investigación Aplicada, , Madrid, Pirámide
  • (2006) PISA 2006. Marco de la Evaluación. Conocimientos y Habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura, , OCDE París, OCDE
  • Pedró, F., Las políticas educativas sobre migration: una visión comparativa (2009) Educación Internacional, pp. 153-193. , MARTÍNEZ USARRALDE, M.a J. (éd.) Valencia, Tirant lo Blanch
  • Santos Rego, M.A., (2010) O Rendemento Escolar do Alumnado Procédante Da Inmigración en Galicia. Un Programa de Optimización para Familias e Centros de Ensino, , Informe de Investigación (inédito)
  • Santos Rego, M.A., Crespo Comesaña, J., Lorenzo Moledo, M., Godás Otero, A., Escuelas e Inmigración en Espana. ¿es inevitable la segregation? (2011) Cultura y Educación, , (en prensa)
  • Serra, C., Palaudaries, J.M., L'alumnat de nacionalitat estrangera en els estudis pos-obligatoris (2007) L'estat de la Immigració a Catalunya, pp. 301-334. , LARIOS, M.a J. y NADAL, M. (eds.) (Anuari 2006). Barcelona, Meditenània
  • Shaffer, R.D., (2002) Desarrollo Social y de la Personalidad, , Madrid, Thomson Editores
  • De Greuges, S., (2008) La Segregation Escolar en Cataluna, , Barcelona, Síndic de Greuges
  • Sotelmo, A., Varela, C., Convivencia y diversidad cultural en los centros educativos gallegos (2011) II Congreso National Sobre Convivencia y Resolución de Conflictos en Contextos Socioeducativos, , Comunicación presentada al Málaga, 24-26 de marzo
  • Suárez-Orozco, C., Suárez-Orozco, M., (2004) La Infancia de la Inmigración, , Madrid, Morata
  • Suárez-Orozco, C., (2008) Històries Dímmigració: La Comprensió Dels Patrons de Rendiment Escolar Dels Joves Immigrants, , Barcelona, Fundació Jaunie Bofill