Cidus, de la integración digital a la consiliencia
ISSN: 1988-2696
Ano de publicación: 2012
Número: 18
Páxinas: 233-242
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Estudios sobre el mensaje periodístico
Resumo
In 2009 the University of Santiago de Compostela starts the Platform for the Innovation and Experimentation and Innovation in Digital Contents (CIDUS): a pioneering experience of transdisciplinary collaboration between 81 investigators of reference in the digital contents area, with a technological and sociocommunicative profile, from fields as different as Physics, Computer Science, Journalism, Audiovisual Communication and Advertising. CIDUS works actively with the institutional and business material, developing more than 20 projects of research, development and innovation up to now applicable to multiple socioeconomic sectors, and producing business initiatives from the University. Likewise, the Platform develops formative actions that satisfy the curricular demands of the academic area as well as training demands of the digital sector companies
Referencias bibliográficas
- CASTELLÓ MAYO, Enrique (2010): “Del «Milagro Francés» al «Milagro Español»: contextos, estrategias y resultados de las campañas de Seguridad Vial en el umbral del siglo XXI”. Transitions. Journal of Franco–Iberian Studies, nº. 6. Florida Atlantic University, pp. 74–100.
- CASTELLÓ MAYO, Enrique (2005): “Los relatos persuasivos destinados a los me dios y soportes multimedia: de la retroalimentación a la interactividad”, en SALAS, Isabel De; FERNÁNDEZ, Ana Belén; MARTÍNEZ, Fernando (eds.): La Universidad en la Comunicación. La Comunicación en la Universidad. Madrid, Edipo, pp. 237–244.
- DÍAZ-HERMIDA, Félix; BUGARÍN DIZ, Alberto; CARIÑENA, Pedro et al. (2009): “Fuzzy quantification in two real scenarios: Information retrieval and mobile robotics”, International Journal of Intelligent Systems, Vol: 24 (6). New York, Wiley Periodicals, pp. 572–586.
- FEATHERSTONE, Mike (2009): “Ubiquitous media: An introduction”. Theory, Culture & Society, 26 (23). Nottingham, SAGE & TCS Nottingham Trent Univer sity, pp. 1–22.
- FERNÁNDEZ, Ronald T.; LOSADA, David E. y AZZOPARDI, Leif A. (2011): “Extending the language modeling framework for sentence retrieval to include local context”. Information Retrieval, vol. 14. Medellín, Universidad de Antioquia, pp. 355–389.
- FLORES, Julián; OTERO, Antonio; MALLO, Eduardo y ARENAS, Rubén (2010): “Sistemas de visualización inmersiva, interactivos y de bajo coste en museos y espacios públicos”. Virtual Archaeology Review, nº.1. Sevilla, Sociedad Española de Arqueología Virtual, pp. 84–89.
- HILL, Terry y WESTBROOK, Roy (1997): “SWOT Analysis: It’s time for a product recall”. Long Range Planning, 30 (1). Viena, Vienna University of Economics and Business, pp. 46-159.
- LEDO ANDIÓN, Margarita (2011): Lusofonía, interactividad e interculturalidad. Santiago de Compostela, SPIC–USC.
- LÓPEZ GÓMEZ, Antía (2009): Estrategias de la transparencia: imposturas de la comunicación mediática. Santiago de Compostela, SPIC–USC.
- LOSADA, David E. (2010): “Statistical query expansion for sentence retrieval and its effects on weak and strong queries”. Information Retrieval, vol. 13 (5). Medellín, Universidad de Antioquia, pp. 485–506.
- MATTELART, Armand (1994): “Nuevos horizontes de la comunicación: el retorno de la cultura”, en AA.VV.: Apuntes de la sociedad interactiva. Madrid, Fundesco.
- MÉNDEZ, Roi; SANMARTÍN, Gabriel; MERA, David, FLORES, Julián; CASTELLÓ, Enrique (2012): “Design of a Scalable System for the Sensorization of Virtual TV Sets with Live Broadcast”, en NAVAZO, Isabel y PATOW, Gustavo: XXII Spanish Computer Graphics Conference. Eurographics Association, pp. 137–140.
- MORENO SÁNCHEZ, Isidro (2002): Musas y nuevas tecnologías: el relato hiper media. Barcelona, Paidós.
- OTERO, Antonio; CACABELOS, Roberto; DE NICOLÁS, José L. et al (2009): Manual de Introducción a las Aplicaciones Gráficas en Tiempo Real. Santiago de Compostela, CIS Galicia.
- OTERO, Antonio y FLORES, Julián (2011): “Realidad Virtual: un medio de comunicacion de contenidos”. Icono 14. Revista semestral científica de comunicación social y nuevas tecnologías, vol. 2. Madrid, Asociación científica de Comunicación y Nuevas Tecnologías, pp. 185–211.
- RODRÍGUEZ VÁZQUEZ, Ana I. y SALGUEIRO, María (2010): “La sociedad ante la digitalización televisiva. Análisis del consumo en el entorno digital”. Icono 14. Revista semestral científica de comunicación social y nuevas tecnologías, vol. 4. Madrid, Asociación científica de Comunicación y Nuevas Tecnologías, pp. 461– 475.
- SALGADO, Elena (1994): “Discurso inaugural”, en FUNDESCO [ed.]: Apuntes de la sociedad interactiva, Madrid, Fundesco.
- WILSON, Edward O. (1998): Consilience: the Unity of Knowledge. New York, Knopf.