Difusión de la cultura en internet: mapa mundial de las plataformas online

  1. Túñez López, José Miguel 1
  2. Chillón Álvarez, Anxela
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Year of publication: 2010

Issue: 1

Pages: 123-149

Type: Article

More publications in: Fonseca, Journal of Communication

Abstract

The culture as a defining and identitary asset of a society must be transmitted to stay active and spread to be (re)known and appreciated. Through location and analysis of the "platforms" of cultural diffusion on the Internet, this paper presents a global map of the most important basis of four parameters of analysis: the geographic location, which allows to approach the cartographic vision of platforms, the use of language as support for expression and a vehicle for diffusion in multilingual editions the ownership of the initiative as an agent of cultural revitalization from public administration or from private entities; and the concept of culture as a business through the construction of the platform as a tool for diffusion or business scenario.

Bibliographic References

  • Aguillo, I. (1998): “Hacia un concepto documental de sede web”, El profesional de la información, volumen 7, nº 1-2, pp. 45.
  • Arqués i Salvador, N. (2006): Aprender comunicación digital, Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Barbolla, D. y Vázquez, A. (2010): Cultura 2.0. Técnicas de investigación en entornos digitales, Barcelona: Editorial UOC.
  • Canga Larequi, J.; Coca, C.; Martínez Rivera, E.; Cantalapiedra, M. J. y Martínez Odriozola, L. (1999): “Del umbral al portal”, en Revista Zer, Nº6, mayo: http://www.ehu.es/zer/zer6/6canga.htm [última consulta realizada el 26 de noviembre de 2010]
  • Costa-Sánchez, C. y Piñeiro-Otero, M.T. (2010). “Prensa en la cuarta pantalla. Movilidad de la información del papel al bolsillo”, en El Profesional de la Información, vol. 19, número 6 /Noviembre-Diciembre 2010. Páginas 632-636. [última consulta realizada el 29 de noviembre de 2010]
  • Capdet, D. (2010): “Glosario”, en su web personal: http://e-learningglobal.es/pageID_5295796.html [última consulta realizada el 20 de noviembre de 2010]
  • Enzer, M. (2008): “Glossary of Internet terms”, en su web personal: http://www.matisse.net/files/glossary.html [última consulta realizada el 27 de noviembre de 2010]
  • González Arechabaleta, M. (2008): “Las plataformas de teleformación. Elementos esenciales a tener en cuenta”, en Horizonte Informática Educativa: http://www.horizonteweb.com/magazine/comunet2.htm[última consulta realizada el 26 de noviembre de 2010]
  • Jiménez Piano, M. y Ortiz-Repiso Jiménez, V. (2007): Evaluación y calidad de sedes web, Gijón: Trea.
  • MacManus, R. (2005): “Web 2.0. Definition and tagging”, en Read Write Web, febrero: http://www.readwriteweb.com/archives/web_20_definiti.php[última consulta realizada el 27 de noviembre de 2010]
  • Nafría, I. (2007): Web 2.0. El usuario, el nuevo rey de Internet, Barcelona: Gestión 2000.
  • Tuñez, Miguel y Guevara, Melitón (2009): "Framing por proximidad como criterio de noticiabilidad: la curva de las ausencias", en Revista Latina de Comunicación Social, 64, páginas 1.030 a 1.044. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, recuperado el 29 de noviembre de 2010, de http://www.revistalatinacs.org/09/art/878_USC/79_145_Tunez_y_Guevara.html DOI: 10.4185/RLCS-64-2009-878-1.030-1.044
  • Túñez, M; Martínez-Solana, Y.; Abejón P. (2010). “Nuevos entornos, nuevas demandas, nuevos periodistas” en Estudios sobre el Mensaje Periodístico, número 16, pp. 79-94. Madrid: Servicio de Publicaciones Universidad Complutense de Madrid.
  • Wimmer, R. y Dominick, J. (2001): Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación, México: International Thomson Editores.