Planificación y desarrollo de un mapa de habilidades TIC en orientación

  1. Sobrado Fernández, Luis Martín
  2. Ceinos Sanz, María Cristina
  3. Fernández Rey, Elena
Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Ano de publicación: 2010

Título do exemplar: Lenguajes fílmicos en la memoria colectiva de Europa

Número: 35

Páxinas: 167-174

Tipo: Artigo

DOI: 10.3916/C35-2010-03-10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Resumo

The main purpose of this article focuses on identifying specific Information and Communication Technologies skills, particularly those related to web pages and e-mail, useful in the implementation of Guidance functions and tasks. To this end, it was designed a competence map overlaid on those of a technological and coach and also produces a matrix that considered seven areas of focus grouped by International Association Educational and Vocational Guidance: evaluation, educational guidance, career development, counselling, information management, research and evaluation and placement. It also took into account three types of approaches to the counsellor regarding the use of ICT in guidance, as a resource, medium and development of guidance materials and two of these tools (websites and e-mail). The effective integration of Information and Communication Technologies and effective use of them, by guidance professional is based on their competences in them. This resource, open and flexible, requires a continuous updating in order to be useful in the implementation of guidance tasks, in self-assessment of competence by professionals; diagnosis of deficits in the design, planning and development training and guidance actions. It is also an instrument of great relevance and usefulness to guidance practitioners to explore the training needs and their occupational profile and to motivate their professional development.

Referencias bibliográficas

  • AIOEP (2003). Competencias internacionales para los profesionales de la Orientación Educativa y Profesional (www.iaevg.org) (10-02-10).
  • Campoy, T.J. & Pantoja, A. (2003). Propuestas de «e-orientación» para una educación intercultural. Comunicar 20.
  • Ceinos, C. (2008). Diagnóstico de las competencias de los orientadores laborales en el uso de las TIC. Universidad de Santiago de Compostela (Tesis Doctoral).
  • Cogoi, C. (2005). ICT Skills for Guidance Counsellors. Bolonia: Outline Edizione.
  • Malik, B. & Sánchez García, M.F. (2003). Orientación para el desarrollo de la carrera en Internet. Comunicar 20.
  • Marquès, P. (2000). Las TIC y sus aportaciones a la sociedad. Barcelona: Departamento de Pedagogía Aplicada. Universidad Autónoma de Barcelona (http://dewey.uab.es/pmarques/docentes.htm) (10-02-10).
  • Offer, M. (1999). The Impact on Career Delivery Services of Information and Communications Technology. En Hiebert, B. & Bezanson, L. (Eds.). Making Waves in Career Development and Public Policy. International Symposium: Papers, Proceedings and Strategies. Otawa: Canadian Career Development Foundation.
  • Offer, M. (2003). ICT Skills for Guidance Counsellors and Guidance Teachers: a Discussion Paper. (www.ictskills.org/english/map) (10-02-10).
  • Renau, E. & al. (2006). Using Web-based Guidance and the Virtual Community to Support Jobseekers. A Manual. Istruzione e cultura. Barcelona: Leonardo da Vinci.
  • Rodríguez Santero, J. & Valverde, A. (2003). Tecnologías al servicio de la Orientación y de apoyo al aprendizaje. Comunicar 20.
  • Sampson, J. (2005). Competency Definitions Applied to Practitioner Competency in Counselling. Tallase: Florida State University.
  • Sampson, J. (2008). Designing and Implementing Career Programs: A Handbook for Effective Practice. Broken Arrow OK: NCDA.
  • Sobrado, L. & al. (2007). Análisis de las habilidades de las TIC empleadas por los orientadores escolares y profesionales. XIII Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. San Sebastián.
  • Sobrado, L. & Ceinos, C. (2009). Diseño de un mapa de competencias de las TIC integradas en la actuación de los profesionales de la Orientación. Bordón, 61, 3; 137-149.
  • Sobrado, L. (2004). Utilización das tecnoloxías da información e comunicación (TIC): polos profesionais da Orientación. Revista Galega do Ensino, 43; 89-106.
  • Sobrado, L. (2006). Las competencias de los orientadores en el ámbito de las TIC. Revista de Estudios sobre Educación, 11; 27-43.
  • Sobrado, L. (2008). Las TIC y las competencias de los orientadores. IX Seminario Permanente de Orientación Profesional. Barcelona: Universitat de Barcelona.
  • Watts, A. (2005). Career Guidance Policy: An International Review. Career Development Quarterly, 54; 66-77.