El conjunto megalítico de Las Sileras (Córdoba)una aproximación multiescala y digital a un rompecabezas grabado en piedra

  1. Rafael M. Martínez Sánchez 1
  2. Alexis Maldonado Ruiz 2
  3. J. Carlos Vera Rodríguez 3
  4. M. Dolores Bretones García
  5. Rodrigo Balbín Behrmann 4
  6. Primitiva Bueno Ramírez 4
  1. 1 Área de Prehistoria, Departamento de Historia, Universidad de Córdoba
  2. 2 Departamento de Historia, Universidade de Santiago de Compostela
  3. 3 Departamento de Historia, Geografía y Antropología, Universidad de Huelva
  4. 4 Área de Prehistoria, Universidad de Alcalá
Revista:
Trabajos de Prehistoria

ISSN: 0082-5638

Ano de publicación: 2024

Volume: 81

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.3989/TP.2024.966 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Trabajos de Prehistoria

Resumo

n this study, we present the documentary evidence and study of the so-called Arroyo de las Sileras dolmen, published in the 1930s but that later disappeared. Initially described as an assemblage composed of fragments of orthostats with engrav-ings of spirals and concentric circles, it was presented as a unicum in the context of southern Iberia. Its ‘rediscovery’ has allowed us to undertake a walkover survey, conventional archaeological drawing, photogrammetry, digital anastylosis, and virtual mor-phological analysis. The results provide unpublished data on the engraved slabs, facilitating a discussion of the interpretation of the site. Archaeological survey has revealed assemblages of pottery remains dating from the Early Neolithic to the Early Copper Age. As a whole, Las Sileras group are part of a richer and more complex cultural landscape than was expected in the Middle Guadalquivir Valley during Late Prehistory.

Información de financiamento

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Asquerino Fernández, M. D. (1994). “Los Pueblos sin Historia Escrita”. En: Cabrera, E. (Ed.). Córdoba Capital (Vol. I, Historia). Córdoba: Diario Córdoba, pp. 2-14.
  • Beale, G. y Reilly, P. (2017). “After Virtual Archaeology: Rethinking Archaeological Approaches to the Adoption of Digital Technology”. Internet Archaeology, 44.
  • Benavides López, J. A. (2017). Nuevas tecnologías aplicadas a la Documentación Gráfica del Patrimonio. Tesis Doctoral. Universidad de Sevilla. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/73671
  • Benavides López, J. A., Martín Civantos, J. M. y Rouco Collazo, J. (2020). “Levantamiento arquitectónico y análisis arqueológico del castillo de Píñar como punto de partida para su conservación”. Virtual Archaeology Review, 11 (22).
  • Bernier Luque, J. (1979). Córdoba, tierra nuestra. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba.
  • Blackmore, S. J. y Troscianko, T. S. (1989). “The Physiology of the Tunnel”. Journal of Near-Death Studies, 8 (1), pp. 15-28.
  • Bradley, R., Jones, A., Myhre, L. N. y Sackett, H. (2002). “Sailing through stone: Carved ships and the rock face at Revheim. Southwest Norway”. Norwegian Archaeological Review, 35 (2), pp. 109-118.
  • Bueno Ramírez, P., Balbín Behrmann, R. y Barroso Bermejo, R. (2004a). “Arte Megalítico en Andalucía: una propuesta para su valoración global en el ámbito de las grafías de los conjuntos productores del sur de Europa”. Mainake, XXVI, pp. 29-62.
  • Bueno Ramírez, P., Balbín Behrmann, R. y Barroso Bermejo, R. (2004b). “Application d’une méthode d’analyse du territoire à partir de la situation des marqueurs graphiques à l’intérieur de la Péninsule Ibérique : le Tage International”. L’Anthropologie, 108 (5), pp. 653-710.
  • Bueno Ramírez, P., Balbín Behrmann, R. y Barroso Bermejo, R. (2007). “Chronologie de l’art Mégalithique ibérique : C14 et contextes archéologiques”. L’anthropologie, 2007, vol. 111 (4), pp. 590-654.
  • Bueno Ramírez, P., Balbín Behrmann, R. y Barroso Bermejo, R. (2009). “Análisis de las grafías megalíticas de los dólmenes de Antequera y su entorno”. En: Ruiz González, B. (Ed.). Dólmenes de Antequera. Tutela y Valorización Hoy. Sevilla: Junta de Andalucía, pp. 186-197.
  • Bueno Ramírez, P., Balbín Behrmann, R. y Barroso Bermejo, R. (2013). “Símbolos para los muertos, símbolos para los vivos. Arte megalítico en Andalucía”. En: II Congreso de Arte Rupestre Esquemático en la Península Ibérica. Almería: Ayuntamiento de Vélez Blanco, pp. 25-47.
  • Bueno Ramírez, P., Balbín Behrmann, R. y Barroso Bermejo, R. (2015). “Graphic programs as ideological construction of the megaliths: the south of the Iberian Peninsula as case study”. En: Actas doIIº Congresso Internacional sobre Arqueologia de Transição: O Mundo Funerário (Évora, 2014). Oxford: Archaeopress, pp. 52-69.
  • Bueno Ramírez, P., Balbín Behrmann, R. y Barroso Bermejo, R. (2017). “Steles, time, and ancestors in the Megaliths of Antequera, Málaga (Spain)”. Menga, 8, pp. 193-219.
  • Bueno Ramírez, P., Balbín Behrmann, R., García López, J. M. y López Jarén, E. (2010). “Hitos visibles del megalitismo gaditano”. En: Mata, E. (Ed.). Cuaternario y arqueología: homenaje a Francisco Giles Pacheco. Madrid: AEQUA-SEG, pp. 209-228.
  • Bueno Ramírez, P., Barroso Bermejo, R., Balbín Behrmann, R. y Carrera Ramírez, F. (2006). Megalitos y marcadores gráficos en el Tajo Internacional. Santiago de Alcántara (Cáceres). Salamanca: Ayuntamiento de Santiago de Alcántara.
  • Cabrero García, R., Oliva Alonso, D., Malgosa Morera, A., Sanfont Mas, S., Ruiz Moreno, M.T., Subirá, E., Sabaté Díaz, I. y Bardera Soler, R. (1995). “Arqueometría antropológica en el sepulcro megalítico de El Palomar: Contribución al conocimiento histórico de la Campiña Sevillana”. Spal, 4, pp. 69-79.
  • Carrasco Rus, J. (1985). El fenómeno rupestre esquemático en la Cuenca Alta del Guadalquivir: I, las Sierras Subbéticas. Jaén: Amigos de la Arqueología Jiennense.
  • Carrero-Pazos, M. y Espinosa-Espinosa, D. (2018). “Tailoring 3D modelling techniques for epigraphic texts restitution. Case studies in deteriorated Roman inscriptions”. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, 10 (e00079).
  • Carrero-Pazos, M., Vilas-Estévez, B. y Vázquez-Martínez, A. (2018). “Digital imaging techniques for recording and analysing prehistoric rock art panels in Galicia (NW Iberia)”. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, 8, pp. 35–45.
  • Carrilero Millán, M. (1991). “Las sociedades antiguas de la Campiña”. En: Aranda Doncel, J. (Ed.). La Campiña I. Actas de los II Encuentros de Historia Local (Vol. I). Baena: Diputación Provincial de Córdoba, pp. 239-256.
  • Carrilero Millán, M. y Martínez Fernández, G. (1985). “El yacimiento de Guta (Castro del Río, Córdoba) y la prehistoria reciente de la campiña cordobesa”. Cuadernos de Prehistoria de la Universidad de Granada, 10, pp. 187-223.
  • Cassidy, L. M., Maoldúin, R. Ó., Kador, T., Lynch, A., Jones, C., Woodman, P. C. y Bradley, D. G. (2020). “A dynastic elite in monumental Neolithic society”. Nature, 582, pp. 384-388.
  • Cerrillo Cuenca, E., de Sanjosé Blasco, J. J., Bueno Ramírez, P., Pérez Álvarez, J. A., Balbín Behrmann, R. y Sánchez Fernández, M. (2021). “Emergent heritage: the digital conservation of archaeological sites in reservoirs and the case of the Dolmen de Guadalperal (Spain)”. Heritage Science, 9 (114).
  • Cruz Berrocal, M. C. y Millerstrom, S. (2013). “The archaeology of rock art in Fiji: evidence, methods and hypotheses”. Archaeology in Oceania, 48, pp. 154-165.
  • Díaz-Guardamino Uribe, M. y Wheatley, D. W. (2013). “Rock Art and Digital Technologies: The Application of Reflectance Transformation Imaging (RTI) and 3D Laser scanning to the study of Late Bronze Age Iberian Stelae”. Menga, 4, pp. 187-203.
  • Dronfield, J. (1996). “Entering Alternative Realities: Cognition, Art and Architecture in Irish Passage-Tombs”. Cambridge Archaeological Journal, 6 (1), pp. 37-72.
  • Eogan, G. y Twohig, E. S. (2022). The Megalithic Art of the Passage Tombs of Knowth. County Meath. Excavations at Knowth, Vol. 7. Dublin: Royal Irish Academy.
  • Fernández, R., Morales, D., Mas Cornellá, M., Jorge, A., Solís Delgado, M., Parra, E. y Rodríguez, D. (2018). “La Espiral Cave (Cuba): Guano and signs of Plant Substances Used as Paint Ingredients”. Journal of Archaeological Method and Theory, 25, pp. 289-305.
  • García-Sanjuán, L., Medialdea, A., Balsera V., Athanassas, C., Pike, A., Standish, C. D. y Cintas-Peña, M. (2023). “A multimethod approach to the genesis of Menga, a World Heritage megalith”. Quaternary Research, 111, pp. 1-20.
  • Garriguet Mata, J. A. (2010). “Samuel de los Santos Gener y los inicios de la Arqueología Urbana en Córdoba”. Anejos de Anales de Arqueología Cordobesa, 2, pp. 11-18.
  • Gavilán Ceballos, B. y Vera Rodríguez, J. C. (2005). “Neolítico y Megalitismo prefunerario en Andalucía”. En: Actas del III Congreso del Neolítico en la Península Ibérica. Santander: Universidad de Cantabria, pp. 535-541.
  • Gunn, M. (1986). “Rock Art on Tabar, New Ireland Province, Papua New Guinea”. Anthropos, 81 (4-6), pp. 455-467.
  • Hammer, O. (2016). The Perfect Shape. Spiral Stories. Cham: Springer.
  • Horn, C., Ivarsson, O., Lindhé, C., Potter, R., Green, A. y Ling J. (2022). “Artificial Intelligence, 3D Documentation, and Rock Art–Approaching and Reflecting on the Automation of Identification and Classification of Rock Art Images”. Journal of Archaeological Method and Theory, 29, pp. 188-213.
  • Horn, C., Ling, J., Bertilsson, U. y Potter, R. (2018). “By All Means Necessary – 2.5D and 3D Recording of Surfaces in the Study of Southern Scandinavian Rock Art”. Open Archaeology, 4:1, pp. 81-96.
  • Horn, C., Pitman, D. y Potter, R. (2019). “An evaluation of the visualisation and interpretive potential of applying GIS data processing techniques to 3D rock art data”. Journal of Archaeological Science: Reports, 27, 101971.
  • Horn, C., Potter, R. y Peternell, M. (2023). “Water Flows and Water Accumulations on Bedrock as a Structuring Element of Rock Art”. Journal of Archaeological Method and Theory, 30, pp. 828-854.
  • Jalandoni, A. (2021). “An overview of remote sensing deliverables for Rock Art research”. Quaternary International, 572, pp. 131-138.
  • Johnston, S. A. (1993). “The relationship between Prehistoric Irish Rock art and Irish passage tomb art”. Oxford Journal of Archaeology, 12 (3), pp. 257-279.
  • Kumar, A. (2015). “Labyrinths in Rock Art: Morphology and Meaning with Special Reference to India”. Heritage: Journal of Multidisciplinary Studies in Archaeology, 3, pp. 84-104.
  • Lacort Navarro, P. (1985). “Cereales en Hispania Ulterior: silos de época Ibero-Romana en la Campiña de Córdoba”. Habis, 16, pp. 363-388.
  • Leisner, G. y Leisner, V. (1943). Die Megalitgraber der Iberischen Halbinsel (Vol. Der Süden). Berlin: Romisch-Germanische Forchungen.
  • Linares Catela, J. A. (2017). El megalitismo en el sur de la Península Ibérica: arquitectura, construcción y usos de los monumentos del área de Huelva, Andalucía occidental. Tesis Doctoral. Universidad de Huelva. Disponible en: https://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/15504
  • Llamas Jurado, S. y Arenas Fuentes, O. (2003). “Historiografía del megalitismo en la provincia de Córdoba. La Campiña y las Sierras Subbéticas”. En: Actas del III Congreso de Historia de Andalucía (Vol. 3 (Prehistoria). Córdoba: Diputación Provincial de Córdoba, pp. 148-175.
  • Mabulla, A. Z. P. (2005). “The Rock Art of Mara Region, Tanzania”. Azania, 40 (1), pp. 19-42.
  • Macagno, M. (1994). “Aqua depicta III. Representation of water in art and science”. La Houille Blanche, 80 (5-6), pp. 40-50.
  • Maldonado Ruiz, A. (2020). La aplicación de la fotogrametría (SFM) y las Nuevas Tecnologías para la mejora de la Documentación, Difusión y Divulgación del Patrimonio Arqueológico de Pequeño y Mediano Tamaño. Tesis Doctoral. Universidad de Granada. Disponible en: https://digibug.ugr.es/handle/10481/62261
  • Martínez Sánchez, R. M. (2013). El IV milenio ANE en el Guadalquivir Medio. Intensificación agrícola y fragua de la comunidad doméstica aldeana. BAR International Series 2563. Oxford: Archaeopress.
  • Martínez Sánchez, R. M. y Vera Rodríguez, J. C. (2017). El enclave neolítico al aire libre del Castillo de Doña Mencía. Una mirada a los primeros agricultores y ganaderos de las campiñas del Guadalquivir Medio. Huelva: Universidad de Huelva- Ayuntamiento de Doña Mencía.
  • Maura Mijares, R., Recio Ruiz, Á., Cantalejo Duarte, P., Aranda Cruces, A. y Pérez González, J. (2006). “El grabado esquemático en Málaga: nuevas aportaciones y aproximación a su problemática”. Mainake, XXVIII, pp. 433-455.
  • Morrison, T. (2005). “Spiral patterns in Irish decoration from Newgrange to the Tenth Century”. En: Exile and Homecoming: Papers from the Fifth Australian Conference of Celtic Studies. Sydney: Celtic Studies Foundation, pp. 309-321.
  • Núñez Granados, M. Á. y Recio Espejo, J. M. (2003). “Evolución de la red fluvial de la Campiña de Córdoba (Tramo Medio del Guadalquivir)”. Cuaternario y Geomorfología, 18 (3-4), pp. 89-93.
  • O´Keally, M. J. (1982). Newgrange: Archaeology, art and leyend. London: Thames and Hudson.
  • Prendergast, K. (2017). “Knowth passage-grave in Ireland: An instrument of precision astronomy?”. Journal of Lithic Studies, 4(4), pp. 67-76.
  • Ramos Muñoz, J. y Giles Pacheco, F. (1996). El dolmen de Alberite (Villamartín): aportaciones a las formas económicas y sociales de las comunidades neolíticas en el noroeste de Cádiz. Cádiz: Universidad de Cádiz.
  • Ray, T. P. (1989). “The winter solstice phenomenon at Newgrange, Ireland: accident or design?”. Nature, 337, pp. 343-345.
  • Robin, G. (2009). L´architecture des signes. L´art parietal des tombeaux néolithiques autour de la mer d´Irlande. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
  • Ross, B. (2012). “Traveling to other worlds: visitation to the heavens as transpersonal experience in Rock art”. En: Tymieniecka, A.-T. (Ed.). Art Literature and Passions of the Skies. Hanover, New Hampshire: Springer, pp. 263-270.
  • Rouco Collazo, J. (2021). Las fortificaciones medievales de la Alpujarra alta desde la arqueología de la arquitectura y del paisaje. Tesis Doctoral. Universidad de Granada. Disponible en: https://digibug.ugr.es/handle/10481/71115
  • Rusinkiewicz, S., Burns, M. y DeCarlo, D. (2006). “Exaggerated shading for depicting shape and detail”. SIGGRAPH '06: ACM SIGGRAPH 2006 Papers, pp. 1199-1205.
  • Santos Gener, S. (1932). “Dolmen en el arroyo de las Sileras”. Boletín de la Real Academia de Córdoba, XI (36), pp. 251-258.
  • Santos Gener, S. (1949). “Prehistoria cordobesa. Dolmen con insculturas en el arroyo de las Sileras (Córdoba-Espejo)”. En: Crónica del IV Congreso Arqueológico del Sureste Español. Elche: Junta Municipal de Arqueología y del Museo, pp. 142-150.
  • Serrano Araque, M., Esteban López, C., Gómez Cabeza, F., Zafra de la Torre, N. y Arias de Haro, F. (2017). “Los signos del tiempo: documentación e interpretación de los petroglifos calcolíticos de la Cueva del Toril (Otíñar, Jaén)”. Menga, 8, pp. 117-141.
  • Skeates, R. (2008). “Making sense of the Maltese temple period: an archaeology of sensory experience and perception”. Time and Mind, 1 (2), pp. 207-238.
  • Tanda, G. (2012). “L’Arte del Neolitico recente in Sardegna: origine, sviluppo ed esiti finali”. Preistoria Alpina, 46 (I), pp. 133-152.
  • Türler, M. (2020). “Calendrical Interpretation of Spirals in Irish Megalithic Art”. En: Draxler, S., Lippitsch, M. E. y Wolfschmidt, G. (Eds.). Harmony and Symmetry. Celestial regularities shaping human culture. Hamburg: Tredition, pp. 1-9.
  • Twohig, E. S. (1981). The megalithic art of Western Europe. Oxford: Clarendon Press.
  • Valdez-Tullet, J. (2019). Design and Connectivity: The Case of Atlantic Rock Art. BAR International Series S2932. Oxford: Archaeopress.
  • Valdez-Tullett, J. (2021). “An integrated methodology for the study of Atlantic Rock Art”. Quaternary International, 572, pp. 139-150.
  • Valdez-Tullett, J., Barnett, T., Robin, G. y Jeffrey, S. (2023). “Revealing the Earliest Animal Engravings in Scotland: The Dunchraigaig Deer, Kilmartin”. Cambridge Archaeological Journal, 33 (2), pp. 281-307.
  • Van Hoek, M. A. M. (1993). “The Spiral in British and Irish Neolithic Rock Art”. Glasgow Archaeological Journal, 18, pp. 11-32.
  • Vijande Vila, E., Díaz-Zorita Bonilla, M., Morell-Rovira, B., Olalde, Í., Sánchez-Barba Muñoz, L. P., Domíngez-Bella, S. y Ramos Muñoz, J. (2022). “At the beginnings of the funerary Megalithism in Iberia at Campo de Hockey necropolis”. Scientific Reports, 12 (9431).
  • Watson, B. (2011). “The eyes have it: human perception and anthropomorphic faces in world rock art”. Antiquity, 85, pp. 87-98.