Vida cotidiana y poder en la Catedral de Santiago de Compostela:testimonios gráficos de los siglos XVIII, XIX y primeros años del XX

  1. Miguel Taín Guzmán 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Potestas: Religión, poder y monarquía. Revista del Grupo Europeo de Investigación Histórica

ISSN: 1888-9867

Year of publication: 2024

Issue: 25

Pages: 115-152

Type: Article

More publications in: Potestas: Religión, poder y monarquía. Revista del Grupo Europeo de Investigación Histórica

Abstract

The current cathedral of Santiago de Compostela is a Romanesque relic that the chapter was committed to preserve since its construc-tion despite several renovation attempts during the Gothic, Baroque and Neoclassical periods, although this cannot be seen from the outside due to its cladding of façades, dome and towers from the seventeenth and eighteenth centuries. The fact that the old building has been maintained has allowed the functions of its different enclosures to survive, transmit-ted from generation to generation. Some images from the eighteenth, nineteenth and early twentieth centuries testify to this, reflecting daily life in the cathedral, as well as multiple uses that respond to acts of power, habits, devotions and traditions of different origin and antiquity. The im-ages from the nineteenth century, the most numerous, are particularly interesting as they reflect the attempts of the chapter to maintain its an-cient prestige and splendour, despite the reduction in the number of its members after the Concordat of 1851 and its economic weakening with the abolition of the collection of the Santiago Vow, the tithes and the ob-lates, and the enforcement of laws for the confiscation of church property. Hence the interest of the study of the graphic repertoire collected in these pages for the historiography of art. It documents areas that have disappeared or experienced considerable changes over the centuries, as well as their use by the archbishop, canons and auxiliary staff, and by worship-pers. Both aspects comprise the cathedral’s historical identity.

Bibliographic References

  • ALONSO PEREIRA, JOSÉ RAMÓN: «Excelencias arquitectónicas del tabernáculo compostelano», Boletín Académico de la Escuela Superior de Arquitectura, 10 (1989), pp. 4-12.
  • ARIAS ANGLÉS, ENRIQUE: El paisajista romántico Jenaro Pérez Villaamil, Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1986.
  • CARRERO, EDUARDO: La catedral habitada. Historia viva de un espacio arquitectónico, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2019.
  • CHUECA GOITIA, FERNANDO: «La vida cotidiana en la catedral», en Ramón Yzquierdo Perrín (ed.), Los coros de catedrales y monasterios: arte y liturgia, A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza, 2001, pp. 55-62.
  • CONANT, KENNETH JOHN: Arquitectura Románica da catedral de Santiago de Compostela, Santiago: Colexio de Arquitectos de Galicia, 1983 (1ª ed. 1926).
  • Constituciones de la Sta. Apostólica M. Iglesia de Santiago aprobadas y confirmadas por el Emmo. Sr. Cardenal Dr. D. José Martín de Herrera, Santiago: Seminario C. Central, 1899.
  • Constituciones establecidas, por el Illustrissimo, y Reverendissimo Señor don Francisco Blanco, Arçobispo de Santiago, iuntamente con los Illustres Señores Dean y cabildo de la dicha Sancta Iglesia, y con su consentimiento, para el buen gobierno de ella, ansi en lo que toca al servicio del Altar y Coro, y oficios de los Prebendados, y otros ministros, como al cabildo, y conservación de la hazienda de la mesa capitular, Santiago: Ignacio Aguayo en 1781 (1ª ed. 1578).
  • CORES TRASMONTE, BALDOMERO: Santiago de Compostela. A gran panorámica, Santiago: Follas Novas & Monte Casino, 2000.
  • FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, MARÍA AGUSTINA: Arte y sociedad en Compostela 1660-1770, Sada-A Coruña: Ediciós do Castro, 1996.
  • FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, JOSÉ MARÍA y FREIRE BARREIRO, FRANCISCO: Santiago, Jerusalén, Roma. Diario de una peregrinación, Santiago: Imp. del Boletín Eclesiástico, 1881, 3 vols.
  • ⸺, Guía de Santiago y sus alrededores, Santiago: Seminario Conciliar, 1885.
  • FURIÓ, VICENÇ: Sociología del arte, Madrid: Cátedra, 2000.
  • GALLEGO DE MIGUEL, AMELIA: El arte del hierro en Galicia, Madrid: CSIC, 1963.
  • GARCÍA CABALLERO, MARÍA: La vida musical en Santiago a finales del siglo XIX, Santiago de Compostela: Alvarellos, 2008.
  • GARCÍA CORTÉS, CARLOS: «El arzobispo compostelano fray Rafael de Vélez (1777-1850). Fuentes para su estudio ideológico», Hispania sacra, vol. 34, nº 70 (1982), pp. 355-387.
  • ⸺, Bartolomé Rajoy y Losada 1690-1772. Un arzobispo edificador y filántropo en la Galicia Ilustrada, A Coruña: Espino Albar, 2011.
  • GARCÍA IGLESIAS, XOSÉ MANUEL: A Catedral de Santiago e o Barroco, Santiago: Colexio Oficial de Arquitectos de Galicia, 1990.
  • ⸺, «La Edad Moderna», en Xosé Manuel García Iglesias (dir.), La Catedral de Santiago de Compostela, Patrimonio Histórico Gallego I, Catedrales 1, Laracha: Xuntanza, 1993, pp. 283-390.
  • GONZÁLEZ LOPO, DOMINGO L.: Las mentalidades religiosas de Antiguo Régimen en la Galicia Occidental, Tesis Doctoral, Universidad de Santiago, 2001, 2 vols.
  • ⸺, Los comportamientos religiosos en la Galicia del Barroco, Santiago: Xunta de Galicia, 2002.
  • GUERRA CAMPOS, JOSÉ: Exploraciones arqueológicas en torno al sepulcro del Apóstol Santiago, Santiago de Compostela: Cabildo de la S.A.M. Iglesia Catedral de Santiago, 1982.
  • IGLESIAS ORTEGA, ARTURO: La Catedral de Santiago de Compostela y sus capitulares: funcionamiento y sociología de un cabildo en el siglo XVI, A Coruña: Diputación Provincial de A Coruña, 2012.
  • LÓPEZ-CALO, JOSE: La música en las catedrales españolas, Madrid: ICCMU, 2012.
  • LÓPEZ FERREIRO, ANTONIO: Historia de la Santa A.M. Iglesia de Santiago de Compostela, Santiago: Seminario Conciliar Central, 1898-1911, 11 vols.
  • LÓPEZ ULLOA, FABIÁN S.: Las teorías del Gótico y su representación gráfica en España el último tercio del siglo XIX. Un estudio sobre: Some account of Gothic Architecture in Spain, de George Edmund Street, Tesis Doctoral, Universidad Politécnica de Madrid, 2016.
  • LÓPEZ VÁZQUEZ, JOSÉ MANUEL: «El primitivismo en el arte gallego hasta Luis Seoane: en busca de la identidad», en José Manuel López Vázquez (coord.), Do Primitivo na arte galega ata Luis Seoane, España: Fundación Luis Seoane, 2006, pp. 35-193.
  • MARTÍNEZ-BARBEITO MANOVEL, BEATRIZ (com.): Jenaro Pérez Villaamil 1807-1854. Oleos, acuarelas, dibujos, litografías, A Coruña: Fundación Caixa Galicia, 1996.
  • MENDOZA DE LOS RÍOS, PABLO: Theatro moral y político de la noble Academia Compostelana, Santiago: s.n., 1731.
  • MERA ÁLVAREZ, IRENE: La catedral de Santiago en la época contemporánea: arte y arquitectura (1833-1923), Santiago: Teófilo Edicións y Consorcio de Santiago, 2011.
  • MURGUÍA, MANUEL: «Don Genaro Pérez Villaamil», La Ilustración Gallega y Asturiana, 20 de mayo de 1879, pp. 159-160.
  • NAVASCUÉS PALACIO, PEDRO: Teoría del coro en las catedrales españolas, Madrid: Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1998.
  • ⸺, La Catedral en España. Arquitectura y Liturgia, Barcelona y Madrid: Lunwerg, 2004.
  • NODAR FERNÁNDEZ, VICTORIANO: El bestiario de la Catedral de Santiago de Compostela. Espacio, Función y Audiencia, Santiago: Andavira Editora, 2021.
  • PEDRET CASADO, PAULINO: «Los Canónigos Cardenales de Santiago», Anuario de historia del derecho español, 19 (1948-1949), pp. 590-592.
  • PÉREZ RODRÍGUEZ, FERNANDO: «Los Renacimientos en la basílica compostelana (1460-1640)», en Ramón Yzquierdo Perrín (ed.), La Catedral de los Caminos. Estudios sobre Arte e Historia, Fundación Catedral de Santiago, 2020, pp. 477-554.
  • POMBO RODRÍGUEZ, ANTÓN: O Cardeal don Miguel Payá y Rico (1811-1891), Bispo de Cuenca, Arcebispo de Compostela e Primado de España, Santiago de Compostela: Instituto Teolóxico Compostelán y Consorcio de Santiago, 2009.
  • RAPOSO MARTÍNEZ, JAVIER: «Un retrato del príncipe de Santiago de Compostela: el arzobispo y señor Bartolomé Rajoy y Losada (1690-1772)», en Víctor Mínguez, ed., Las artes y la arquitectura del poder, Actas del XIX Congreso Nacional de Historia del Arte, Castellón del 5 al 8 de septiembre de 2012, Castelló: Universitat Jaume I, 2013, pp. 1542-1555.
  • ROSENDE VALDÉS, ANDRÉS A.: «La segunda sillería de coro de la Catedral de Santiago», en Ramón Yzquierdo Perrín (ed.), Los coros de catedrales y monasterios: arte y liturgia, A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza, 2001, pp. 311-337.
  • ⸺, «Memoria histórica y recuperación», en El coro lígneo de la Catedral de Santiago de Compostela. Memoria Histórica, Recuperación y Restauración, A Coruña: Fundación Caixa Galicia y Catedral de Santiago de Compostela, 2004, pp. 15-45.
  • STREET, GEORGE EDMUND: Some Account of Gothic Architecture in Spain, London: John Murray, 1865.
  • SUÁREZ GOLÁN, FERNANDO: Príncipes e pastores. Os arcebispos de Santiago de Compostela na Época Moderna, Tesis Doctoral, Universidad de Santiago de Compostela, 2021.
  • SUÁREZ OTERO, JOSÉ: «Manuel Chamoso Lamas y la arqueología en la Catedral de Santiago de Compostela», en Ramón Yzquierdo Perrín (com.), Santiago y los Caminos de Santiago. Obra y fotografía de Manuel Chamoso Lamas, Santiago: Xunta de Galicia, 1999, 71-80.
  • TAÍN GUZMÁN, MIGUEL: Domingo de Andrade, maestro de obras de la Catedral de Santiago (1639-1712), Sada: Ediciós do Castro, 1998, 2 vols.
  • ⸺, «Los tres Santiagos de la capilla mayor de la Catedral de Santiago: iconografía, culto y ritos», en Paolo Caucci Von Saucken (coord.), Visitandum est. Santos y Cultos en el Codex Calixtinus, actas del VII Congreso Internacional de Estudios Jacobeos (Santiago de Compostela, 16 -19 de septiembre de 2004), Santiago: Xunta de Galicia, 2005, pp. 277-303.
  • TILVE JAR, MARÍA ÁNGELES: «Jenaro Carrero», en Antón Pulido Novoa, dir., Artistas Gallegos. Pintores, vol. 2: Novecientos, Vigo: Nova Galicia Edición, 1998, pp. 75-118.
  • ⸺, «Ovidio Murguía de Castro. El paisajista de la Generación Doliente», en José Carlos Valle Pérez (coord.), Ovidio Murguía, A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza, 2001, pp. 13-76.
  • VALLE PÉREZ, JOSÉ CARLOS: «Tres nuevos dibujos de Jenaro Pérez Villaamil en el Museo de Pontevedra», El Museo de Pontevedra, 53 (1999), pp. 303-318.
  • VÁZQUEZ VILANOVA, JOSÉ ANTONIO: Clero y sociedad en la Compostela del siglo XIX, Cuadernos de Estudios Gallegos, Anexo 33, Santiago de Compostela: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Xunta de Galicia e Instituto de Estudios Gallegos Padre Sarmiento, 2004.
  • YZQUIERDO PEIRÓ, RAMÓN: Los tesoros de la catedral de Santiago, Santiago de Compostela: Teófilo Edicións y Fundación Catedral de Santiago, 2018 (1ª ed. 2017).
  • YZQUIERDO PERRÍN, RAMÓN (com.): Santiago y los Caminos de Santiago. Obra y fotografía de Manuel Chamoso Lamas, Santiago: Xunta de Galicia, 1999.
  • ZEPEDANO Y CARNERO, JOSÉ MARÍA: Historia y descripción arqueológica de la basílica compostelana, Santiago: Xunta de Galicia, 1999 (1ª ed. 1870).