Periodismo de datostransferencia de resultados para la construcción de historias en el ecosistema de proximidad
- Valcárcel Tabernero, María 1
- Sixto-García, José 1
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 1695-5498
Year of publication: 2024
Issue: 28
Type: Article
More publications in: Hipertext.net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva
Abstract
This research proposes the development of a model for the construction of journalistic stories in the framework of local journalism through the selection, collection and analysis of data from the city of Lugo, aimed at repositioning the professional role of journalist as a member of a transdisciplinary team through the use of big data tools. New ways of producing, preserving and disseminating information are proposed through the creation of an innovative model that uses techniques and tools belonging to the big data ecosystem and the model is implemented with a case study. The conclusions are based on the relevance, innovation and effectiveness of the proposed model in order to regain confidence in the profession in the context of an open, intelligent and interactive city and in the environment of a communicative cosmopolitanism where the concept of human dignity permeates all aspects of research in order to contribute to a common language and an open look as inherent features of society.
Bibliographic References
- Appelgren, E. y Nygren, G. (2019). HiPPOs (Highest Paid Person’s Opinion) in the Swedish media industry on innovation: A study of news media leaders’ attitudes towards innovation. The journal ofmedia innovations, 5(1), 45-60. https://doi.org/10.5617/jomi.6503
- Arias-Robles, F. y Carvajal, M. (2022). Periodistas de datos. Análisis del perfil sociodemográfico del profesional en España y Latinoamérica. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 28(1), 621-637. https://doi.org/10.5209/esmp.76395
- Arias-Robles, F. y López-López, P. (2021) Driving the Closest Information. Local Data Journalism in the UK. Journalism Practice, 15(5), 638-650. https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1749109
- Deuze, M. (2021). On the ‘grand narrative’ of media and mass communication theory and research: a review. Profesional de la información, 30(1), 1-13. https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.05
- Díaz-Noci, J. y Salaverría, R. (coords.) (2003). Manual de redacciónciberperiodística. Ariel.
- Ferreras-Rodríguez, E.M. (2016). El periodismo de datos en España. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 22(1), 255- 272. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2016.v22.n1.52594
- Flores-Vivar, J. M. (2018). Algoritmos, aplicaciones y big data, nuevos paradigmas en el proceso de comunicación y de enseñanza-aprendizaje del periodismo de datos. Revista de Comunicación, 17(2), 268-291. https://doi.org/10.26441/RC17.2-2018-A12
- García-Avilés, J. A. (2021). Artículo de revisión: La investigación sobre innovación en periodismo, un campo diverso y pujante (2000-2020). Profesional de la información, 30(1), 1-33. https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.10
- García-Orosa, B., López-García, X. y Vázquez-Herrero, J. (2020). Journalism in digital native media: Beyond technological determinism. Media and Communication, 8(2), 5-15. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.2702
- Gualda, E. (2022). Social big data, sociología y ciencias sociales computacionales. Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, (53), 147-177. https://doi.org/10.5944/empiria.53.2022.32631
- Heravi, B. R., Cassidy, K., Davis, E. y Harrower, N. (2021). Preserving Data Journalism: A Systematic Literature Review. Journalism Practice, 16(10), 2083–2105. https://doi.org/10.1080/17512786.2021.1903972
- Lévy. P. (2004). Inteligencia Colectiva: por una antropología del ciberespacio. OPS.
- Lindén, C-G., Tuulonen, H., Bäck, A., Diakopoulos, N., Granroth-Wilding, M., Haapanen, L., Leppänen, L., Melin, M., Moring, T., Munezero, M., Sirén-Heikel, S., Södergård, C. y Toivonen, H. (2019). News automation. The rewards, risks and realities of ‘machine journalism’. WAN-IFRA.
- López-García, X. (2012). Cibermedios locales: en la encrucijada por la indefinición de modelos para tiempos convulsos. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación (21), 9-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16823120001
- López-García, X. (2022). Redefinición de metacompetencias, competencias y habilidades de los periodistas digitales. Anuario ThinkEPI, (16). https://doi.org/10.3145/thinkepi.2022.e16a03
- López-García, X., Negreira-Rey, M. C. y Rodríguez-Vázquez, A. I. (2016). Cibermedios hiperlocales ibéricos: el nacimiento de una nueva red de proximidad. Cuadernos. Info, (39), 225-240. https://doi.org/10.7764/cdi.39.966
- Maimon, O. y Rokach, L. (2005). Introduction to Knowledge Discovery in Databases. En Maimon, O, y Lior Rokach (ed.). Data Mining and Knowledge Discovery Handbook, (pp. 1–17). Springer.
- Manovich, Lev (2002). What is New Media? Eight Propositions. En N. Wardrip-Fruin y N. Montfort (eds.) New Media from Borges to HTML, The New Media Reader. (pp. 1-9). The MIT Press.
- Meso-Ayerdi, K., Larrondo-Ureta, A., y Peña-Fernández, S. (2023). Algoritmos, inteligencia artificial y periodismo automatizado en el sistema híbrido de medios. Textual & Visual Media, 17(1), 1-6. https://doi.org/10.56418/txt.17.1.2023.0
- Negreira-Rey, M.-C. (2022). Capítulo 4. Distribución geográfica de los medios nativos digitales. Espejo De Monografías De Comunicación Social, (7), 71–81. https://doi.org/10.52495/c4.emcs.7.p92
- Negreira-Rey, M.-C. y López-García, X. (2021). A Decade of Research on Hyperlocal Media: An International Approach to a New Media Model. Online Journal of Communication and Media Technologies, 11(3), e202111. https://doi.org/10.30935/ojcmt/11082
- Nygren, G., Leckner, S. y Tenor, C. (2018). Hyperlocals and Legacy Media: Media Ecologies in Transition. Nordicom Review, 30(1), 33-49. https://doi.org/10.1515/nor-2017-0419
- Revuelta-Bayod, M. J. (2018). “Big Data”: crisis y nuevos planteamientosen los flujos de comunicación de la cuarta revolución industrial. Área Abierta, 18(2), 309-324. https://doi.org/10.5209/ARAB.59521
- Schreibman, S., Siemens, R. y Unsworth, J. (eds.). (2015). A new companion to digital humanities. John Wiley & Sons.
- Sennet, R. (2019). Construir y habitar. Anagrama.
- Serrano-Puche, J. (2020). Periodismo constructivo: una respuesta a las razones de los usuarios para evitar las noticias. Cuadernos. Info, (46), 153- 177. https://doi.org/10.7764/cdi.46.1714
- Sixto-García, J., López-García, X. y Toural-Bran, C. (2020). Oportunidades para la cocreación de contenidos en los diarios nativos digitales. Profesional de la información, 29(4), 1-19. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.26
- Stalph, F. (2018). Classifying Data Journalism. Journalism Practice, 12(10), 1332–1350. https://doi.org/10.1080/17512786.2017.1386583
- Stalph, F. y Heravi, B. (2021): Exploring Data Visualisations: An Analytical Framework Based on Dimensional Components of Data Artefacts in Journalism. Digital Journalism, 11(9), 1641-1663 https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1957965
- Stalph, F., Hahn, O. y Liewehr, D. (2023) Local Data Journalism in Germany: Data-driven Reporting Amidst Local Communities and Authorities. Journalism Practice, 17(9), 1882-1901, https://doi.org/10.1080/17512786.2021.2019089
- Trillo-Domínguez, M. y De-Moya-Anegón, F. (2022). Mapa de la investigación científica de Co- municación en España: frentes de estudio y rankings de autores, publicaciones e instituciones. Profesional de la Información, 31(1), e310112. https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.12
- Vizoso, Á. (2022). Capítulo 16. Periodistas de datos y visualización de la información. Espejo de Monografías de Comunicación Social, (7), 247-256. https://doi.org/10.52495/c16.emcs.7.p92
- Witschge, T. (2008). Examining online public discourse in context: A mixed method approach. Javnost-The public, 15(2), 75-91. https://javnost-thepublic.org/article/2008/2/5/