Predicción del riesgo de TEA a través de indicadores de conducta adaptativa

  1. García-García, Isabel 1
  2. Baña-Castro, Manoel 2
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2024

Volume: 11

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2024.11.1.10616 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumo

Adaptive behavior refers to the effectiveness with which a person responds to the natural and social demands of their environment. It includes the learned conceptual, social and practical skills that enable a person to respond to everyday circumstances, and is one of the most important criteria used to determine a person’s level of disability. The aim of this study is to analyze the ability to predict the risk of ASD (Autism Spectrum Disorder) using GARS-2 and ICAP indicators of adaptive behavior. The study involved a sample of 209 people from Galicia (Spain). One group (n = 111) comprised subjects with a prior diagnosis of ASD (37 females and 74 males) aged 2-20 years. The second group (n=98) consisted of normotypical subjects (56 females and 42 males) aged 3-23 years. The two instruments showed significant correlations, while non-parametric analyses of variance showed age-related differences in the dimensions and skills assessed. A tree analysis allowed 75.1% of the cases to be correctly classified. 74.8% of participants with ASD were correctly identified by the analysis, as were 75.5% of the normotypical sample. The predictive variables revealed by the analysis were ICAP Social and Communication Skills and GARS-2 Communication Dimension. The findings confirm that adaptive behavior is a good risk predictor for ASD, which may contribute to early identification.

Referencias bibliográficas

  • AAIDD (2011). Discapacidad Intelectual. Definición, Clasificación y Sistemas de Apoyo Social. Alianza Editorial.
  • AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA) (2022). A Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5-TR (DSM-5) (5th Ed.). American Psychiatric Association Publishing. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425787
  • BAÑA, Manoel (2015). El rol de la familia en la calidad de vida y la autodeterminación de las personas con trastorno del espectro del autismo. Ciencias Psicológicas 9(2), 19-25. https://doi.org/10.22235/cp.v9i2.623
  • BRUININKS, Robert H.; HILL, Bradleuy K.; W., WEATHERMAN, Richard F., & WOODCOCK, Richard (1986). ICAP. Inventory for Client and Agency Planning. Examiner’s Manual. DLM Teaching Resources. [Traducción y adaptación al español de Delfín Montero: Inventario para la Planificación de Servicios y Programación Individual (ICAP). ICE, Universidad de Deusto, 1993].
  • CORTÉS Javier.; SOTOMAYOR, Eva María, & PASTOR, Enrique (2018). Reflexiones sobre la atención de los menores con trastorno de espectro autista en los centros educativos. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, Monográfico, 3, 31-44. https://doi.org/10.17561/reid.m3.3
  • CRESWELL, Jonh (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications. https://doi.org/10.7748/nr.12.1.82.s2
  • FERNÁNDEZ-MENÉNDEZ, Elena; PIQUERAS, José A., & SOTO-SANZ, Victoria (2022). Intervenciones cognitivo-conductuales para reducir conductas autolesivas en niños y jóvenes con TEA. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 9(3), 84-91. https://doi.org/10.21134/rpcna.2022.09.3.8
  • GARRIDO, Dunia; CARBALLO Gloria; ORTEGA Elena, & GARCÍA, Rocío (2020). Conducta adaptativa en niños con trastorno del espectro autista y su efecto sobre la calidad de vida familiar. Revista de Neurología, 71(04). https://doi.org/10.33588/rn.7104.2019401
  • GILLIAM, James (2006). GARS-2: Gilliam Autism Rating Scale–Second Edition. PRO-ED [Traducción al español: Escala de Evaluación de Autismo (GARS-2). PRO-ED Latinoamérica, 2010].
  • HOWELL, Melanie; BRADSHAW, Jill, & LANGDON, Peter (2020). Asking the teachers: A Delphi study on the selection of skills and behaviours for an assessment of barriers to learning for pupils on the autism spectrum with intellectual disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 50(1), 3-12. https://doi.org/10.1111/bld.12350
  • KRAUSE, Arlett, ROMÁN, Francisca; ESARZA, Yennifer; NOVOA, Marjorie; SALINAS, Pamela; TOLEDO, Fernando, & VALLEJOS, Arlyn (2016). Caracterización de la conducta adaptativa en escolares con y sin discapacidad intelectual de la región de la Araucanía. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 12(1), 27-36. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2016.0001.02
  • LOPERA, Enma del Pilar (2015). Estudio psicométrico de la Conducta Repetitiva y Adaptativa en sujetos con Trastorno del Espectro Autista [Tesis Doctoral. Universidad de Murcia]. Digitum: Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia http://hdl.handle.net/10201/47719
  • LOSADA, María Luisa, & BAÑA, Manoel (2022). Assesment of Adaptative Behavior in People with Autism Spectrum Disorders through the ICAP. Behavioral Sciences, 12(333). https://doi.org/10.3390/bs12090333
  • LUCKASSON, Ruth; BORTHWICK, Sharon; BUNTINX, Will; COULTER, David; CRAIG, Ellis; REEVE, Alya; SCHALOCK, Robert; SNELL, Martha; SPITALNIK, Deborah; SPREAT Scott, & TASSÉ, Marc (2002). Mental retardation: Definition, classification, and systems of supports (10 th edition). American Association on Mental Retardation (AAMR).
  • MARTÍNEZ, Agustín E., & PIQUERAS, José A. (2019). Diferencias en la gravedad de los síntomas del Trastorno del Espectro Autista según el contexto educativo. European Journal of Education and Psychology, 12(2), 153-164. https://doi.org/10.30552/ejep.v12i2.280
  • MATTIE, Laura J.; LOVEALL, Susan J.; CHANNELL, Marie, & RODGERS, Derek (2023). Perspectives on adaptative functioning and intellectual functioning measures for intellectual disabilities behavioral reserch. Frontiers in Psychology, 1-7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1084576
  • MCSTAY, Rebecca; TREMBATH, David, & DISSANAYAKE, Cheryl (2014). Stress and family Quality of life in parents of children with autism spectrum disorder: parent gender and the double ABCX Model. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44, 3101-3118. https://doi.org/10.1007/s10803-014-2178-7
  • MONTERO, Delfín (1996). Evaluación de la conducta adaptativa en personas con discapacidades. Adaptación y validación del ICAP (3ª ed.). Mensajero.
  • NAVARRETE, Ignacio (2015). Estudio caracterológico y diferenciado de adolescentes con trastornos del espectro del autismo, otras discapacidades y desarrollo típico [Tesis doctoral, Universidade da Coruña]. RUC: Repositorio Universidade da Coruña. https://hdl.handle.net/2183/16462
  • NAVAS, Patricia; VERDUGO, Miguel Ángel, & GÓMEZ, Laura E. (2008). Diagnóstico y clasificación en discapacidad intelectual. Psychosocial Intervention, 17(2), 143-152. https://doi.org/10.4321/s1132-05592008000200004
  • PÉREZ, María Fernanda; RUZ, Adriana; BARRERA, Karina, & MOO, Jesús (2018). Medidas directas e indirectas de las funciones ejecutivas en niños con trastorno de espectro autista. Acta Pediátrica de México, 39(1), 157-178. https://doi.org/10.18233/apm39no1pp13-221536
  • POZO, María del Pilar; SARRIÁ, Encarnación & BRIOSO, Ángeles (2014). Family quality of life and psychological well-being in parents of children with autism spectrum disorders: a double ABCX model. Journal of Intellectual Disability Research, 58(5), 442-458. https://doi.org/10.1111/jir.12042
  • RICCIO, Cynthia; HEVITT, Lisa, & BLAKE, Jamilia (2011). Relation of measures of executive function to aggressive behavior in children. Applied Neuropsychology, 18(1), 1-10. https://doi.org/10.1080/09084282.2010.525143
  • RIVERA, Viviana (2018). Empatía en autismo: concepto y medición. Revista CS, 25, 191-211. https://doi.org/10.18046/recs.i25.2707
  • ROSELLÓ, Belén; FORNER, Carmen, & CASAS, Ana María (2018). Conducta adaptativa y aprendizaje en niños con trastornos del neurodesarrollo (trastornos del espectro autista y trastornos por déficit de atención/ hiperactividad). Efectos del funcionamiento ejecutivo. Revista de Neurología, 66(1), S127-S132. https://doi.org/10.33588/rn.66s01.2017530
  • SÁNCHEZ, María A.; MARTÍNEZ, Eduardo; MORIANA, Juan A.; LUQUE, Bárbara, & ALÓS, Francisco (2015). La atención temprana en los trastornos del espectro autista (TEA). Psicología Educativa, 21(1), 55-63. https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.04.001
  • SATTLER, Jerome (2008). Assessment of children. Cognitive foundations (5th Edition). Jerome M. Sattler, Publisher, Inc.
  • SCHALOCK, Robert L. (2009). La nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, Siglo Cero, 40(1), 22-39. Disponible en: https://sid-inico.usal.es/articulo/la-nueva-definicion-de-discapacidad-intelectual-apoyos-individuales-y-resultados-personales/
  • SCHALOCK, Robert L.; LUCKASSON, Ruth, & TASSÉ, Marc J. (2019). The contemporary view of intelectual and developmental disabilities: implications for psychologists. Psicothema, 31(3), 223-228. https://doi.org/10.7334/psicothema2019.119
  • SCHOEMAKER, Kim; MULDER, Hanna; DEVOKIC, Maja, & MATTHYS, Walter (2013). Executive functions in preschool children with externalizing behavior problems: A meta-analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, 41 (3), 457-471. https://doi.org/10.1007/s10802-012-9684-x
  • SPARROW, Sara S., CICCHETTI, Domenic V., & SAULNIER, Celine A. (2016). Vineland-3: Vineland Adaptive Behavior Scales. PsychCorp.
  • SUZUMURA, Shunsuke (2015). Quality of life in mothers of preschoolers with high-functioning pervasive developmental disorders. Pediatrics International, 57(1), 149-154. https://doi.org/10.1111/ped.12560
  • TASSÉ, Marc J., SCHALOCK, Robert L., BALBONI, Giulia, BERSANI, Hank, BORTHWICK-DUFFY, Sharon A., SPREAT, Scott, & ZHANG, Dalun (2012). The construct of adaptive behavior: Its conceptualization, measurement, and use in the field of intellectual disability. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 117(4), 291-303. https://doi.org/10.1352/1944-7558-117.4.291
  • TASSÉ, Marc, & KIM, Minje (2023). Examining the Relationship between Adaptive Behavior and Intelligence. BehavSci, 13(3), 252. https://doi.org/10.3390/bs13030252
  • VELARDE-INCHÁUSTEGUI, Myriam, IGNACIO-ESPÍRITU, María Elena, & CÁRDENAS-SOZA, Aland (2021). Diagnóstico de Trastorno del Espectro Autista-TEA, adaptándonos a la nueva realidad, Telesalud. Revista de Neuro-Psiquiatría, 84(3), 175-182. https://doi.org/10.20453/rnp.v84i3.4034
  • WOLTERING, Steven; LISHAK, Victoria; HODGSON, Nick; GRANIC, Isabela, & ZELARO, Philip (2015). Executive function in children with externalizing and comorbid internalizing behavior problems. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 57(1), 30-38. https://doi.org/10.1111/jcpp.12428