Auge y declive del vídeo 360 gradosevolución y características de la producción inmersiva en los medios de servicio público europeos (2015-2023)

  1. Pérez-Seijo, Sara
Revista:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Ano de publicación: 2024

Volume: 15

Número: 2

Páxinas: 81-100

Tipo: Artigo

DOI: 10.14198/MEDCOM.26910 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

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Resumo

Around the year 2015, newsrooms began to explore the potential that 360-degree video could offer in narrating and representing news reality. Thus began a stage of immersive experimentation on a global level wherein media outlets sought to investigate the possibilities of the format from both a narrative and a user-experience perspective. European public service media have not remained aloof and have also embraced this form of content production, commonly referred to as immersive journalism. Specifically, this study examines the production of non-fiction content with 360-degree video in European public broadcasters between the years 2015 and 2023 (N = 814). The research is guided by three main objectives: to examine the evolution of spherical piece creation, extract their formal characteristics, and analyse the user’s role in the immersive scene. A mixed-method approach is applied based on content analysis and in-depth semi-structured interviews. The study’s findings lead to the conclusion that a gradual decline in interest in the format began from 2019, influenced by the complexity of its sustainability. This decline would have been accentuated along with the onset of the COVID-19 pandemic. On the other hand, the produced content is notable for being brief, simple in multimedia terms, and not adhering to the specificities demanded by both immersive language and spatial narratives.

Información de financiamento

Este artículo forma parte de las actividades del proyecto “Medios audiovisuales públicos ante el ecosistema de las plataformas: modelos de gestión y evaluación del valor público de referencia para España” (PID2021-122386OB-I00), financiado por el MCIN, AEI y FEDER, UE. Este artículo, perteneciente al monográfico “Comunicación, innovación social y sostenibilidad” forma parte del proyecto I+D+I “Ecosistemas de innovación en las industrias de la comunicación: actores, tecnologías y configuraciones para la generación de innovación en contenido y comunicación” (INNOVACOM). Referencia PID2020-114007RB-I00. Su traducción ha sido financiada por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades AEI/10.13039/501100011033.

Financiadores

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