Medios Nativos Digitales y Sus Comunidades VirtualesEstrategias de Interacción y Participación en Redes Sociales

  1. Antonio Castro-Higueras 1
  2. José-Patricio Pérez-Rufí 1
  3. Ana-Isabel Rodríguez-Vázquez 2
  4. Xosé López-García 2
  1. 1 Universidad de Málaga, Facultad de Ciencias de la Comunicación
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela, Facultad de Ciencias de la Comunicación
Revista:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Ano de publicación: 2024

Volume: 33

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.3145/EPI.2024.0015 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: El profesional de la información

Resumo

Virtual communities are constituted as places of interaction of the actors that make up the digital ecosystem. The proliferation of social networks and user participation are influencing media communication strategies, particularly digital native media. The object of study of this work is the virtual communities that native digital media establishes on social networks. The main objective of the research is to understand the virtual communities of native digital media from a representative sample that allows evaluating the production and interactions they establish with their audiences and the relationships with other media. It is also interesting to know both the production of the media and the level of interaction with their audiences. The method used is digital ethnography based on the analysis of the selected native digital media platforms and their social networks. The research results show social networks as necessary extensions and main places where digital native media interact with their audiences. The media analyzed coincides in the networks they use to expand the communicative and participation experience. There is a specific and differentiated use of each of the social networks integrated into the ecosystem of information brands. It can also be concluded that most of the accounts followed by the analyzed media are ideologically or business-wise, creating, therefore, an “echo chamber” effect in the form of information bubbles in line with similar ideological lines.

Referencias bibliográficas

  • Ad Fontes Media(2021). "PoliticalWatch. Media Bias Chart." https://bit.ly/3Soz27d
  • Agostini, Stefano; Mechant, Peter(2019). "Hacia una definición de la Comunidad Virtual". Signo y Pensamiento,v. 38, n. 74. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp38-74.tdvc
  • AIMC(2022). "Navegantes en la red 2022." Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación.http://download.aimc.es/aimc/gtre3y6/Navegantes2022.pdf
  • Akerkar, Rajendra; Aaberge, Terje(2014). "Semantically Linking Virtual Communities." En: Cyber Behavior: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications.Information Resources Management Association (Ed.), pp. 364-379. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5942-1.ch021
  • Arrieta Castillo, Carolina(2021). "Mecanismos persuasivos en titulares de piezas periodísticas de contenido político." En: Nuevos retos y perspectivas de la investigación en Literatura, Lingüística y Traducción.Flores Borjabad, Salud Adelaida; Pérez Cabaña, Rosario (Eds.), pp. 1769-1791. Madrid: Dykinson. https://bit.ly/3QhTYKp
  • Arroyo-Machado, Wenceslao(2023). "La gran apuesta, ¿cuánto afectan los cambios de Twitter a la comunicación científica". Anuario ThinkEPI,v. 17, pp. e17a16. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2023.e17a16
  • Barlovento Comunicación(2023). "Informe Audiencia Internet. Datos de Comscore. Mayo 2023." https://barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2023/06/Audiencia-Internet_Mayo-2023_Barlovento.pdf
  • Bowman, Shayne; Willis, Chris (2003). We media. How audiences are shaping the future of news and information. Reston: The Media Center at the American Press Institute. https://bit.ly/40iKdjG
  • Bright, Jonathan(2018). "Explaining the Emergence of Political Fragmentation on Social Media: The Role of Ideology and Extremism". Journal of Computer-Mediated Communication,v. 23, n. 1, pp. 17-33. https://doi.org/10.1093/jcmc/zmx002
  • Castro Higueras, Antonio(2023). "Número de suscriptores." https://public.flourish.studio/visualisation/14445377
  • Chomsky, Noam; Herman, Edward S. (2022). Los guardianes de la libertad. Barcelona: Austral. https://www.abebooks.com/9788408112396/guardianes-libertad-Chomsky-Noam-Herman-8408112392/plp
  • Davara Torrego, Francisco Javier; Pedreira Souto, Elena(2017). "Retos y actualidad del periodismo digital en España: El Huffington Post como modelo de referencia en el sistema de medios digitales." En: Mediamorfosis. Perspectivas sobre la innovación en periodismo.De Lara González, Alicia; Arias Robles, Félix (Eds.), pp. 21-38. Elche: Universidad Miguel Hernández. https://bit.ly/40iS94s
  • Del Arco Bravo, Miguel Ángel; Yunquera Nieto, Juan; Pérez Bahón, Félix(2016). "Los cien primeros días de El Español. Análisis de la estructura y los contenidos en los inicios del diario digital". Revista Latina de Comunicación Social,n. 71, pp. 527-551. https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1108
  • Díaz Lucena, Antonio; Mora de la Torre, Victoria(2022). "Instagram, la nueva apuesta por el contenido audiovisual de la prensa española". Documentación de las Ciencias de la Información,v. 45, n. 1, pp. 71-81. https://doi.org/10.5209/dcin.78680
  • Fernández-García, Belén; Salgado, Susana(2022). "Discourses about Fake News, Conspiracies and Counterknowledge in Spain". Western Journal of Communication,v. 86, n. 4, pp. 561-580. https://doi.org/10.1080/10570314.2022.2087896
  • García Baroja, Andrea(2023). "Las redes sociales ganan terreno en el consumo de noticias y TikTok sigue su ascenso entre los jóvenes." El País. https://bit.ly/40hNPT3
  • GFK-DAM(2023). "Ranking de medios de comunicación." https://www.mejorcms.com/arc/gfk-junio-2023
  • Guerrero-Solé, Frederic(2022). "La ideología de los medios. Medición de la inclinación política de los medios de comunicación españoles a través de las interacciones de los usuarios de Twitter". Communication & Society,v. 35, n. 1, pp. 29-43. https://doi.org/10.15581/003.35.1.29-43
  • Harlow, Summer(2022). "A New People’s Press? Understanding Digital-Native News Sites in Latin America as Alternative Media". Digital Journalism,v. 10, n. 8, pp. 1322-1341. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1907204
  • Hernández Conde, Macarena; Fernández García, Manuel(2019). "Partidos emergentes de la ultraderecha: ¿fake news, fake outsiders? Vox y la web Caso Aislado en las elecciones andaluzas de 2018". Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales,v. 16, n. 1, pp. 33-53. https://doi.org/10.5209/TEKN.63113
  • Hernández Sampieri, Roberto; Fernández Collado, Carlos; Baptista Lucio, Pilar (2014). Metodología de la investigación. Madrid: McGraw Hill España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=775008
  • IAB Spain(2023). "Estudio de redes sociales 2023." https://iabspain.es/estudio/estudio-de-redes-sociales-2023
  • López-García, Xosé; Silva-Rodríguez, Alba; Vázquez-Herrero, Jorge(2023). "Evolution, trends and future of native media: From avant-garde to the epicenter of the communications ecosystem". Profesional de la Información,v. 32, n. 2, pp. e320202. https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.06
  • Lutz, Chrixtoph; Hoffmann, Christian Pietert(2017). "The dark side of online participation: exploring non-, passive and negative participation". Information, Communication & Society,v. 20, n. 6, pp. 876-897. https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1293129
  • Mancera Rueda, Ana; Villar Hernández, Paz(2020). "Análisis de las estrategias de encuadre discursivo en la cobertura electoral sobre Vox en los titulares de la prensa española". Doxa Comunicación,n. 31, pp. 315-340. https://doi.org/10.31921/doxacom.n31a16
  • Martínez Fernández, Valentín Alejandro; Juanatey Boga, Óscar; Rodríguez Fernández, María Magdalena(2020). "Resiliencia de la prensa local imprensa frente a la sociedad digital". ZER: Revista De Estudios De Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria,v. 25, n. 49, pp. 205-230. https://doi.org/10.1387/zer.21639
  • Martínez Pérez, Marta; Carvajal Prieto, Miguel(2023). "Periodismo en TikTok: estudio comparativo de los casos de El Mundo, Cadena SER, Maldito Bulo, Ac2ality y Freeda Media". SIGNUM: Revista Internacional de Investigación en Eventos, Protocolo y Relaciones Institucionales,v. 2, n. 1, pp. 1-20. https://publicaciones.protocoloimep.com/signum/article/view/20
  • Masip, Pere; Suau, Jaume; Ruiz-Caballero, Carlos(2020). "Percepciones sobre medios de comunicación y desinformación: ideología y polarización en el sistema mediático español". Profesional de la información/Information Professional,v. 29, n. 5, pp. e290527. https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.27
  • Mastrini, Guillermo-Nestor; Becerra, Martín(2011). "Structure, Concentration and Changes of the Media System in the Southern Cone of Latin America". Revista Comunicar,v. 18, n. 36, pp. 51-59. https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-05
  • Meijer, Irene Costera(2013). "Valuable journalism: A search for quality from the vantage point of the user". Journalism,v. 14, n. 6, pp. 754-770. https://doi.org/10.1177/1464884912455899
  • Mentzel, Nadia; Slot, Mijke; Nieuwenhuis, Roderick(2024). "Be Cautious or Be Cancelled: News Audience’s Motivations Not to Participate in Online Journalism". Journalism,v. 25, n. 4, pp. 960-978. https://doi.org/10.1177/14648849231172374
  • Miller, Kaitlin C; Nelson, Jacob L(2022). "“Dark Participation” Without Representation: A Structural Approach to Journalism’s Social Media Crisis". Social Media+ Society,v. 8, n. 4, pp. 20563051221129156. https://doi.org/10.1177/20563051221129156
  • Narváez-Llinares, Ángel; Pérez-Rufí, José Patricio(2022). "Fake news y desinformación sobre migración en España: prácticas del discurso xenófobo en redes sociales y medios online según la plataforma Maldita Migración". Estudios Sobre el Mensaje Periodistico,v. 28, n. 4, pp. 841-854. https://doi.org/10.5209/esmp.82845
  • Nelson, Jacob L(2021). "The next media regime: The pursuit of ‘audience engagement’in journalism". Journalism,v. 22, n. 9, pp. 2350-2367. https://doi.org/10.1177/1464884919862375
  • Newman, Nic(2023). "Reuters Institute Digital News Report 2023." https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2023
  • Patterson, Thomas E; Donsbagh, Wolfgang(1996). "News Decisions: Journalists as Partisan Actors". Political Communication,v. 13, n. 4, pp. 455-468. https://doi.org/10.1080/10584609.1996.9963131
  • Peña-Ascacíbar, Gonzalo; Álvarez-Peralta, Miguel(2021). "Emergencia, innovación y consolidación de nuevos modelos para el periodismo digital: estudio de los casos de El Confidencial, elDiario. es e infoLibre". Estudios sobre el Mensaje Periodistico,v. 27, n. 2, pp. 593-606. https://doi.org/10.5209/esmp.71245
  • Peña-Fernández, Simón; Larrondo-Ureta, Ainara; Morales-i-Gras, Jordi(2022). "Current affairs on TikTok. Virality and entertainment for digital natives". Profesional de la información/Information Professional,v. 31, n. 1, pp. e310106. https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.06
  • Peña-Fernández, Simón; Pérez-Dasilva, J. Ángel; Meso-Ayerdi, Koldo; Larrondo-Ureta, Ainara(2021). "La participación social en los medios: El diálogo de los periodistas digitales con las audiencias". Revista Europea de Innovación Pública y Social,v. 6, n. 1, pp. 16-28. https://pub.sinnergiak.org/esir/article/view/146
  • Pérez-Seijo, Sara; Vizoso, Ángel; López-García, Xosé(2020). "Accepting the Digital Challenge: Business Models and Audience Participation in Online Native Media". Journalism and Media,v. 1, n. 1, pp. 78-91. https://doi.org/10.3390/journalmedia1010006
  • Preece, Jenny(2000). "Online Communities: Designing Usability, Supporting Sociability". Industrial Management & Data Systems,v. 100, n. 9, pp. 459-460. https://doi.org/10.1108/imds.2000.100.9.459.3
  • Rennie, Frank; Keppell, Mike (2010). On-line communities. Association for Learning Technology, Oxford. https://bit.ly/3O07PEG
  • Rheingold, Howard (2000). The Virtual Community, revised edition. Homesteading on the Electronic Frontier. Cambridge: The MIT Press. https://mitpress.mit.edu/9780262681216/the-virtual-community
  • Rius Baró, Josep Carles(2018). "La regeneración del periodismo: el modelo de eldiario.es (2012-2017)." Tesis doctoral, Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/handle/10803/666649#page=1
  • Roberts, Teresa L(1998). "Are newsgroups virtual communities?" En: Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems.pp. 360-367. ACM. https://doi.org/10.1145/274644.274694
  • Rubio Jordán, Ana Virginia(2021). "Periodismo de datos y prensa nativa digital: cobertura de la campaña eñectoral del 10N a través de El Confidencial, Eldiario. es y El Español". Doxa Comunicación,n. 32, pp. 289-303. https://doi.org/10.31921/doxacom.n32a14
  • Salaverría, Ramón(2020). "Exploring Digital Native News Media". Media and Communication,v. 8, n. 2, pp. 1-4. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.3044
  • Salaverría, Ramón; Martínez-Costa, María del Pilar (2021). Medios nativos digitales en España. Caracterización y tendencias. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. https://www.comunicacionsocial.es/libro/medios-nativos-digitales-en-espana_133545
  • Sánchez-Gutiérrez, Bianca; Nogales Bocio, Antonia Isabel(2018). "La cobertura mediática de Podemos en la prensa nativa digital neoliberal española: una aproximación al caso de Ok Diario, El Español y El Independiente." En: Estándares e indicadores para la calidad informativa en los medios digitales.Nogales-Bocio, Antonia Isabel; Solans García, María Antonia; Marta Lazo, Carmen (Eds.), pp. 125-146. Sevilla: Egregius. https://idus.us.es/handle/11441/87648
  • Sánchez Illán, Juan Carlos; Luena López, César(2021). "El fin de la era de los grandes editores de prensa y la emergencia de los nuevos modelos digitales. La reconversión del negocio de la información en España en las dos primeras décadas del siglo XXI". Historia y Memoria,n. 22, pp. 119-160. https://doi.org/10.19053/20275137.n22.2021.11138
  • Sixto-García, José; Silva-Rodríguez, Alba; Rodríguez-Vázquez, Ana I; López-García, Xosé(2023). "Redefining journalism narratives, distribution strategies, and user involvement based on innovation in digital native media". Journalism,v. 24, n. 6, pp. 1322-1341. https://doi.org/10.1177/14648849211062766
  • Speakman, Burton(2019). "Influencing interaction: Does technology increase public participation on community journalism websites?". Newspaper Research Journal,v. 40, n. 1, pp. 38-50. https://doi.org/10.1177/0739532918814453
  • Statista(2023a). "Distribución porcentual de los usuarios de Twitter en España en 2023, por edad." https://bit.ly/47h1vzO
  • Statista(2023b). "Distribución porcentual de los usuarios de YouTube en España en 2023, por edad." https://bit.ly/40mSRgZ
  • Sunstein, Cass R.(2002). "The Law of Group Polarization". Journal of Political Philosophy,v. 10, n. 2, pp. 175-195. https://doi.org/10.1111/1467-9760.00148
  • Tejedor, Santiago; Ventín, Augusto; Cervi, Laura; Pulido, Cristina; Tusa, Fernanda(2020). "Native Media and Business Models: Comparative Study of 14 Successful Experiences in Latin America". Media and Communication,v. 8, n. 2, pp. 146-158. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.2712
  • The Social Media Family(2023). "IX Informe sobre el uso de Redes Sociales en España." https://thesocialmediafamily.com/informe-redes-sociales
  • Trillo-Domínguez, Magdalena; Alberich-Pascual, Jordi(2020). "Análisis y tipificación de formatos emergentes en el ciberperiodismo español: de la adaptación multimedia a la disrupción transmedia". Estudios sobre el Mensaje Periodístico,v. 26, n. 1, pp. 367-375. https://doi.org/10.5209/esmp.67317
  • Valiente, Francisco Javier(2004). "Comunidades virtuales en el ciberespacio". Doxa Comunicación. Revista interdisciplinar de estudios de comunicación y Ciencias Sociales,n. 2, pp. 137-150. https://doi.org/10.31921/doxacom.n2a9
  • Vanhaeght, Anne-Sofie(2019). "The Need for Not More, but More Socially Relevant Audience Participation in Public Service Media". Media, Culture & Society,v. 41, n. 1, pp. 120-137. https://doi.org/10.1177/0163443718798898
  • Vázquez-Herrero, Jorge(2022). "Medios nativos digitales de referencia". Espejo de Monografías de Comunicación Social,v. 7, pp. 83-94. https://doi.org/10.52495/C5.EMCS.7.P92
  • Widiastuti, Tuti(2021). "The Commodification of Virtual Community Content in Increasing Media Traffic". Media and Communication,v. 9, n. 2, pp. 98-109. https://doi.org/10.17645/mac.v9i2.3737