Chicas de servir y señoritas de clase media en el Madrid predesarrollistaSaura y Patino en el IIEC
- José Luis Castro de Paz 1
- Asier Aranzubia 2
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
- 2 Universidad Car-los III de Madrid
ISSN: 1885-3730
Ano de publicación: 2023
Número: 36
Páxinas: 51-65
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: L'Atalante: revista de estudios cinematográficos
Resumo
The film production of the Spanish film schools Instituto de Inves-tigaciones y Experiencias Cinematográficas (IIEC) and its successor, Escuela Oficial de Cinematografía (EOC), offers some excellent ma-terial, both in quantitative and qualitative terms, for studying how Spanish cinema during the years of the Franco regime depicted the city of Madrid. This article proposes an initial approach to an object of study (the relationship between Madrid and IIEC-EOC) based on a detailed analysis of two medium-length films produced by this insti-tution, which should necessarily be the subject of future research. The similarities between La tarde del domingo (Carlos Saura, 1957) and Tarde de domingo (Basilio Martín Patino, 1960) are not limited to their title and premise, but also extend to the role played by the city in both films. In both stories, Madrid is a hostile space that functions as a projection of the anguish of the two protagonists. But while in Saura’s film the threat of the city is embodied physically (the stifling tram, the lights in the shop windows, the frenetic city bustle, etc.), in Patino’s production the city is primordially an accumulation of sen-sations, an experience more mental than real.
Referencias bibliográficas
- Aranzubia, A., Castro de Paz, J. L. (2010). Desmontando el discurso televisivo: Luciano (Claudio Guerín Hill, 1964-65). Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 15 (29), 13-30.
- Aranzubia, A. (2021). Cineasta a la vista. Berlanga en el IIEC. En J.L. Castro de Paz y S. Zunzunegui (eds.), Furia española. Vida, obra, opiniones y milagros de Luis García Berlanga (1921-2010), cineasta. Volumen I. El hombre y su obra (pp. 147-181). Valencia: Filmoteca Valenciana IVAC/Filmoteca Española.
- Aranzubia A., Aguilar S., Castro de Paz, J. L. (2022). El cine fantástico de la Escuela Oficial de Cinematografía. Matheson, Bradbury y Sheckley en Monte Esquinza. Arte, Individuo y Sociedad, 34(4), 1335-1351. https://doi.org/10.5209/aris.78592
- Berthier, N. (2017). Carlos Saura años cincuenta: en el principio era la fotografía. Atlante. Revue d’Études Romanes, (7), pp. 355-387.
- Deltell, L., García Sahagún, M. (2020). Escenarios de un remordimiento. Ciudad Universitaria y Guerra Civil en Muerte de un ciclista (Juan Antonio Bardem, 1955). Historia y comunicación social 25(2), 355-367. https://doi.org/10.5209/hics.72268
- Gorbman, C. (2007). Auteur Music. En D. Goldmark, K. Lawrence y R. Leppert (eds.), Beyond the Soundtrack Representing Music in Cinema (pp. 149-162). Berkeley: University of California Press.
- Pérez, L. (2016). Paseo por una guerra antigua (Juan Antonio Bardem, 1948-49): una contramemoria de la Guerra Civil. Área Abierta, 16(2), 41-53. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2016.v16.n2.52065
- Pérez Millán, J. A. (2002). La memoria de los sentimientos. Valladolid: Semana Internacional de Cine de Valladolid.
- Sánchez Vidal, A. (1998). El cine de Carlos Saura. Zaragoza: Caja de ahorros de la Inmaculada.
- Vernon, K. M. (2021). Carlos Saura, ‘autor acústico’. En N. Berthier y M. Bloch-Robin (eds.), Carlos Saura o el arte de heredar (pp. 313-331). Valencia: Shangrila.
- Santesmases, M. (2021). Los inicios de Carlos Saura. Dos conversaciones. Getafe: TECMERIN/CRIMIC/Instituto del Cine.
- Wierzbicki, James (ed.) (2012). Music, Son and Filmmakers: Sonic Style in Cinema (pp. I-XV). New York: Routledge.
- Zunzunegui, S. (2005). Duende y misterio de Cesáreo González. En J.L. Castro de Paz y J. Cerdán (eds.), Suevia Films-Cesáreo González (pp. 155-195). A Coruña: Centro Galego de Artes da Imaxe