“En el país de los pícaros…”las postreras gafas farsescas de Wenceslao Fernández Flórez en El sistema Pelegrín (Ignacio F. Iquino, 1951)

  1. José Luis Castro de Paz 1
  2. José María Folgar de la Calle 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela / CEFILMUS
Zeitschrift:
Volvoreta: revista de literatura, xornalismo e historia do cinema
  1. Castro de Paz, José Luis (coord.)
  2. Ventureira, Rubén (coord.)

ISSN: 2530-9943

Datum der Publikation: 2023

Titel der Ausgabe: De "El Sistema Pelegrín" a "De portería a portería" : Wenceslao Fernández Flórez e os deportes

Nummer: 7

Seiten: 29-40

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Volvoreta: revista de literatura, xornalismo e historia do cinema

Zusammenfassung

The article tries to delve into the reasons for the confusion that the film adaptation of "El sistema Pelegrín" (Ignacio F. Iquino, 1951) has traditionally produced in historiography, even in the one specialized in the film work of Wenceslao Fernández Flórez. The fact that on the date of its production the only adapted novel written after the Civil War, as well as the parodic stylization Model from which it is based are key factors to be able to undertake and solidly established analysis of the film solidly established from the historical point of view.

Bibliographische Referenzen

  • BRASÓ, E. (2002), Conversaciones con Fernando Fernán-Gómez. Madrid: Espasa.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. (2012). Sombras desoladas. Costumbrismo, humor, melancolía y reflexividad en el cine español de los años cuarenta. Santander: Shangrilá.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. (2013). “De miradas y heridas. Hacia la definición de unos Modelos de estilización en el cine español de la posguerra (1939-1950)”. En Quintana. Revista de estudios del Departamento de Historia da Arte de la Universidade de Santiago de Compostela nº 13, pp. 47-65.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. (2010). Fernando Fernán Gómez. Madrid: Cátedra.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. y CERDÁN, J. (2011). Del sainete al esperpento. Relecturas del cine español de los años 50. Madrid: Catedra.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. y PAZ OTERO, H. (2023). “Berlanga, Fernán Gómez y el camino hacia una popular, crispada y grotesca modernidad ibérica”. En Fotocinema nº 23, págs.113-134.
  • COMAS, A. (2003). Ignacio F. Iquino: hombre de cine. Barcelona: Laertes.
  • FERNÁN GÓMEZ, F. (1990). El tiempo amarillo. Madrid: Debate.
  • GALÁN, D. (1997). La buena memoria de Fernán-Gómez y Haro Tecglen. Madrid; Alfaguara.
  • GRACÍA GARCÍA, J. y RUIZ CARNICER, M. A. (2001). La España de Franco (1939-1975). Cultura y vida cotidiana. Madrid: Editorial Síntesis, 2001.
  • MAINER, J-C. (1975). Análisis de una insatisfacción. Las novelas de W. Fernández Flórez. Madrid: Castalia.
  • MAINER, J-C. (1987). La edad de plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural. Madrid: Cátedra.
  • MAINER, J-C. (2010). Modernidad y nacionalismo (1900-1939). Historia de la literatura española. Tomo VI. Madrid: Crítica.
  • PAZ OTERO, H. (2009). “Wenceslao Fernández Flórez y el cine. La conciencia del derrotado”. En Área Abierta nº 23 (julio), pp. 1-14.
  • PAZ OTERO, H. (2015). La poética de la derrota. La literatura de Wenceslao Fernández Flórez en el cine. A Coruña: Vía Láctea/Fundación Wenceslao Fernández Flórez.
  • PÉREZ LOZANO, J. L. (1958). Berlanga. Madrid: Visor, 1958.
  • PÉREZ PERUCHA, J. (1998). “Territorio de encrucijada”. En Castro de Paz, J. L. y Pena, Jaime (coords.). Wenceslao Fernández Flórez y el cine español. Ourense: Festival de Cine Independente de Ourense, pp. 49-59.
  • PRESTON, P. (2006). Franco “Caudillo de España”. Madrid: Debolsillo.
  • RAMÍREZ, J. A. (1975). La historieta cómica de la posguerra. Madrid: Cuadernos para el diálogo.
  • RUBIO LUCÍA, R. y POTES, L. (2020). Catálogo del cine español. Largometrajes 1951-1960. Madrid: Filmoteca Española, 3 volúmenes.
  • TUSELL, J. (1996). La dictadura de Franco. Madrid: Alianza Editorial.
  • ZAETTA, R. (1973). “Wenceslao Fernández Flórez’ Comic Technique in El sistema Pelegrín”. En Romance Notes, vol. 15, nº 2 (Winter), pp. 234-237