La televisión local y la programación como refuerzo de Identidad cultural

  1. Ordóñez, Kruzkaya 1
  2. Rodríguez Vázquez, Ana Isabel 2
  3. Suing, Abel 1
  1. 1 Universidad Técnica Particular de Loja
    info

    Universidad Técnica Particular de Loja

    Loja, Ecuador

    ROR https://ror.org/04dvbth24

  2. 2 Universidad Santiago de Compostela
Journal:
GIGAPP: Estudios Working Papers

ISSN: 2174-9515

Year of publication: 2021

Issue Title: Número Especial RICE. Comunicación más allá de los medios, educomunicacíón, instituciones y construcción cultural

Volume: 8

Issue: 190-212

Pages: 189-206

Type: Article

More publications in: GIGAPP: Estudios Working Papers

Abstract

The cultural industry, in recent times, has had outstanding growth. Some results are reflected in the impact that the impulse actions that countries in Latin America and the world have carried out through the promotion of culture and the arts have had. These issues have been included in the public policies dedicated to the cultural sector. One of the components that are part of this growth is the television industry. In this sense, local television has become the engine of cultural identity and contact with advertisers and viewers who value this medium as a space of closeness, trust, and credibility, reinforcing the progress of the audiovisual industry. To know the impact that local television has in Zone 7 of Ecuador (made up of three provinces Loja, El Oro, and Zamora Chinchipe), the programming of 11 local channels is studied. The evaluation indicators are genres and micro-genres, time slots, own, national and independent production. The methodology is mixed, combining qualitative techniques through semi-structured and quantitative interviews, a file designed for the observation of the programming grills is applied. It is concluded that the own production in the local channels It has value and this result translates into opportunities for recognition and reinforcement of cultural identity. And for the strengthening it is necessary the intervention of the universities with the training, setting tas entrepreneurship so that the professionals have the vision to create, produce and commercialize audiovisual products through the conformation of small SMes, being their incubation platform the local channel.

Bibliographic References

  • Citas Arana, E. (2011). “Estrategias de programación televisiva”. Madrid: Síntesis.
  • Ministerio de Cultura y Patrimonio (2018). “Caracterización de los sectores de las industrias culturales. Diagnóstico de las principales variables socioeconómicas”. Dirección de Información del Sistema Nacional de Cultura. (4) 2-80. Disponible en Web: http://cort.as/-SMVR. [Consulta: 10 de agosto de 2019].
  • Campos, F. (10 de junio de 2016). Industrias culturales. Televisión local. TDT. (K. Ordóñez entrevistadora) Loja, Ecuador.
  • Gabilondo, V. (2014). La construcción de territorio y ciudadanía por las radios públicas locales en Andalucía. En Chaparro, M. (ed.) (2014). Medios de proximidad: participación social y políticas públicas. España: Imagraf.
  • Guimerá i Orts, J.A. (2017). Las televisiones locales. Valoración de este servicio y su prestación pública o privada. Análisis de sostenibilidad. En Gutiérrez Montes, E. (c). (2017). Televisión Abierta. Situación actual y Tendencias de futuro de la TDT. Madrid: Colegio Oficial de Ingenieros de Telecomunicaciones.
  • Gulliam, F. D., Jr. & Iyengar. S. (2000). Prime Suspects: The Influence of Local Television News on the Viewing Public. American Journal of Political Science, Nº 44 (3): 560-573. Disponible en Web: https://goo.gl/WiQvf8. [Consulta: 2 de agosto de 2018]
  • León Duarte, G. (2002). Teorías e Investigación de la Comunicación en América Latina. Situación Actual. Revista Ámbitos, Nº 7-8: 19-47. Disponible en Web: https://goo.gl/Ko1IwR. [ Consulta 23 de julio de 2016].
  • Ley Orgánica de Comunicación de Ecuador LOC (2013). Asamblea Nacional. Disponible en Web: https://goo.gl/Wk0WwM. [Consulta 2 de febrero de 2016].
  • López García, X. (2008). Ciberperiodismo en la proximidad. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Porro, R & Richeri, G. (1999). “Italia: Un gran archipiélago de pequeñas televisiones”. En De Moragas Spá, M., Garitaonandía, C. & López, B. (ed.) (1999). En Televisión de Proximidad. Barcelona: UniversidadAutónoma de Barcelona Servicio de Publicaciones.
  • Merkel, C. (2018). “Ampliar las opciones: contenidos culturales y medios de servicio público” (3) 35-51. En “Repensar las políticas culturales: creatividad para el desarrollo”. UNESCO 259 pág. Disponible en Web: http://cort.as/-IYxV. [Consulta: 10 de agosto de 2019].
  • Ministerio de Cultura y Patrimonio (2018). “Caracterización de los sectores de las industrias culturales. Diagnóstico de las principales variables socioeconómicas”. Dirección de Información del Sistema Nacional de Cultura. (4) 2-80. Disponible en Web: http://cort.as/-SMVR. [Consulta: 10 de agosto de 2019].
  • Mogrovejo, P. (30 de septiembre de 2016). Asesora Legal CORDICOM. (K. Ordóñez entrevistadora) Quito, Ecuador.
  • Monedero Morales, C. (2014). “La TDT y el modelo fallido de la televisión pública local en Andalucía. En Chaparro, M. (ed.) (2014). Medios de proximidad: participación social y políticas públicas. España: Imagraf.
  • Najas, F. (25 de mayo de 2016). Presidente de la Asociación de Canales Regionales, Comunitarios y Locales del Ecuador. (K. Ordóñez entrevistadora) Quito, Ecuador.
  • Rincón Omar, E. M. (2008). “Televisión: Pantalla e Identidad”. (F. E. Stiftung, Ed.) Quito: El Conejo.
  • Rincón, L.A. (2013). “Tv Comunitaria en Colombia: producción, programación y audiencia”. Revista Luciérnaga, Vol. 5. Nº 10: 64-77. Disponible en Web: https://goo.gl/Tef1JH. [Consulta 2 de agosto de 2017]
  • . Rincón, O. (8 de noviembre de 2016). Televisión, identidad local. (K. Ordóñez entrevistadora) Bogotá, Colombia
  • Resolución Nº CORDICOM-PLE 2014- 031. “Reglamento audiencias, franjas horarias, clasificación de programación, calificación de contenidos, incluidos los publicitarios”. Disponible en Web: https://goo.gl/jsV1cC. [Consulta 2 de agosto de 2015].
  • UNESCO (2018). Informe Mundial. Repensar las políticas culturales. Creatividad para el desarrollo. Disponible en Web: http://cort.as/-IYxV. [Consulta 2 de agosto de 2019].
  • Tremblay, G. (2011). “Desde la teoría de las industrias culturales: Evolución crítica de la economía de la creatividad”. En Bustamante, E. (ed.) Industrias creativas. Amenazas sobre la cultura digi-tal: Gedisa. S. A.
  • Yépez, H. (21 de mayo de 2016). Gerente de Telecuador. (K. Ordóñez entrevistadora) Quito, Ecuador.