Un viaje al centro del libro

  1. María Vidal-Franco
  2. Olalla Cortizas Varela
Zeitschrift:
Elos: revista de literatura infantil e xuvenil

ISSN: 2386-7620

Datum der Publikation: 2023

Nummer: 10

Art: Artikel

DOI: 10.15304/ELOS.10.9366 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Elos: revista de literatura infantil e xuvenil

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

This article describes a tour through a selection of four stories which main theme revolves around books and libraries. Specifically, three illustrated albums and a poem book: A book in a book, by Jörg Müller; The lonely book, by Kate Bernheimer, illustrated by Chris Sheban; The little red fish, by Taeeun Yoo; and The verses of the silly book, by Beatriz Giménez de Ory, illustrated by Paloma Valdivia. The principal aim of this publication is to show a scarcely explored ground as is the metaliterature, a field that has a lot of benefits to offer in the sphere of encouragement of reading and the world of literature education. The idea consists in exploring some characteristics and some paratextual resources of the literature works that could be interesting to stimulate children (we refer to the main characters of the books, of humanised books, of journeys to the core of the books, to intertextual references to art…). In summary, these resources represent an important help as tools so that the mediators capture the attention of the young readers.

Bibliographische Referenzen

  • Agra Pardiñas, Mª. J. y Roig Rechou, B (2006). “Artextos” en los álbumes infantiles. En F. Fraga Azevedo (Coord.), Actas do II Congreso Internacional “Criança, lingua, Imaginario e Texto literario. Centro e margens na literatura para crianças e jovens”. Instituto de Estudos da Criança (IEC)-Universidade do Minho. CD-ROM.
  • Barthes, R. (1966). Introduction à l'analyse structurale des récits. Communications, 8, 1-27. http://dx.doi.org/10.3406/comm.1966.1113
  • Bernheimer, K. y Sheban, C. (2012) El libro que se sentía solo. Editorial Juventud.
  • Borges, J. L. (2003). El círculo secreto. Prólogos y notas. EMECE.
  • Cabo Villaverde, J. (1995). Magritte: lecciones de Surrealismo. Adaxe. 11, 7-26.
  • Carranza, M. (2004). Entrar y descubrir qué pasa en… Imaginaria. Revista online sobre literatura infantil y juvenil, 140. https://www.imaginaria.com.ar/14/0/el-libro-en-el-libro.htm
  • Cerrillo, P. C., y Sánchez, C. (2001). Lo literario y lo infantil: concepto y caracterización de la literatura infantil. En P. C. Cerrillo y J. García Padrino (Eds.), La Literatura Infantil en el siglo XXI (pp. 79-94). Servicio de Publicaciones de la UCLM, 79-94.
  • Cobo Borda, J. G. (18 de octubre de 1992). Reencuentro con Borges. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-225095
  • Colomer, T., Manresa, M. y Silva-Díaz, C. (2005). Líneas de avance en el aprendizaje literario escolar. Quaderns digitals, 1-13. https://gretel.cat/publicaciones/lineas-de-avance-en-elaprendizaje-literario-escolar-2/
  • Díaz Armas, J. (2003). El libro dentro del libro: aspectos de la metaficción en la literatura infantil y juvenil. AILIJ. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 1, 25-51. https://revistas.uvigo.es/index.php/AILIJ/article/view/721
  • Eco, H. (2000). Tratado de semiótica. Editorial Lumen S. A.
  • Fernández Andrés, A. (2017). M. C. Escher y sus mágicos juegos espaciales. Arzucomunicación. https://arzucomunicacion.lunaazul.org/2017/02/01/escher-y-sus-magicos-juegosespaciales/
  • Franco-Vázquez, C., Mesías-Lema, J. M. y Agra Pardiñas, M. J. (2016). ’Debuxando palabras’: perspectiva histórica da ilustración na Literatura Infantil e Xuvenil en Galicia, 1927-2007. Elos: Revista De Literatura Infantil E Xuvenil, 3, 53-76. https://doi.org/10.15304/elos.3.3516
  • Franco-Vázquez, C. y Neira-Rodríguez, M. (2019). Educación literaria e artística. Diálogos interxeracionais na LIX galega. En A. C. Macedo, E. Oliveira, M. Neira-Rodríguez y S. Reis da Silva (Coords.), Literatura para crianças e educaçao literaria: diálogos intergeracionais (pp. 109-131). Tropelías& Companhia.
  • García Guerrero, J. (Dir.) (2013). Nuevas dinámicas para la biblioteca escolar en la sociedad red. Junta de Andalucía.
  • García-Pedreira, R., Neira-Rodríguez, M. y Ferreira-Boo, C. (2023). Literatura, infancia e escola. Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela. https://dx.doi.org/10.15304/9788419679017
  • Genette, G. (1982). Palimpsestes. La littérature au second degré. Seuil.
  • Giménez de Ory, B. y Valdivia, P. (2011). Los versos del libro tonto. Kalandraka Editora.
  • Lyotard, J.F. (1986). Le Postmoderne expliqué aux enfants. Ed. Galilée.
  • Müller, J. (2002). El libro en el libro en el libro. Editorial Serres.
  • Neira-Rodríguez, M. y Franco-Vázquez, C. (2022). Unha viaxe á metaliteratura nos librosobxecto. Tres artefactos, tres posibilidades. En Ramos, A. M. (Coord.) Livro-objeto: metaficção, hibridismo e intertextualidad. (pp. 105-117). Húmus.
  • Rasteli, A. y Formentini Caldas, R. (2018). Mediación artística y cultural en las bibliotecas: tesitura en proceso. Métodos de Información, 9(17), 22-44.
  • Roig Rechou, B. A. (2008). La literatura infantil y juvenil gallega en el siglo XXI. Seis llaves para entenderla mejor. Amigos del libro infantil y juvenil y Xunta de Galicia.
  • Serafini, F. (2015). Multimodal Literacy: From Theories to Practices. Language Arts, 92(6), 412- 423. http://www.jstor.org/stable/24577533
  • Silva-Díaz Ortega, C. (2003). "¡Qué libros más raros!" Construcción y evaluación de un instrumento para describir las variaciones metaficcionales en el álbum. AILIJ. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 1, 167-189. https://revistas.uvigo.es/index.php/AILIJ/article/view/728
  • Silva-Díaz Ortega, C. (2005). Libros que enseñan a leer: Álbumes metaficcionales y conocimiento literario. [Tesis doctoral]. Universitat de Barcelona. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/4667/mcsdo1de1.pdf?se
  • Vega, N. (2022). Nuevos desafíos al fomento de la lectura y literatura infantil en un entorno de pantallas. Revista Paraguaya de Educación a Distancia, 3(2), 58-65.
  • Villanueva, D. (1989). El comentario de textos narrativos: la novela. Ediciones Júcar.
  • Yoo, T. (2011). El pez rojo. Kalandraka Editora.