Uso inadecuado de tecnología por alumnado de Enseñanza Obligatoriaentre la creencia y la realidad

  1. Fraga-Varela, Fernando 1
  2. Vila-Couñago, Esther 1
  3. Rodríguez-Groba, Ana 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Ano de publicación: 2024

Volume: 35

Número: 1

Páxinas: 125-137

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/RCED.82835 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista complutense de educación

Resumo

The responsible and critical use of digital technologies is key to the development of Digital Competence in the Primary and Secondary Education stages.  In order to do so, the role of educational centers and teachers is essential. The aim of this work is to know the inappropriate use that students -from different school levels- make of technology, and to investigate the risk perception of their behaviours. A descriptive-comparative study with an intentional sampling in which 443 students participate - from 5th and 6th grade of Primary and from the four courses of Secondary Education in the Spanish Educational System- is carried out. These students attend an educational center which has a specific training plan to raise awareness about the responsible use of technology. The results show the lack of influence of the center's training proposal: inappropriate uses increase progressively throughout the school years, while the perception of risk of inappropriate behaviors is reduced. In addition to that, non-compliance with the minimum ages for the use of applications and social networks is common among these students. The conclusions highlight the importance of taking measures against the high number of risk behaviors and the need to review the design of the training proposals, because these show little effectiveness at present. 

Referencias bibliográficas

  • Abi-Jaoude, E., Naylor, K. T. y Pignatiello, A. (2020). Smartphones, social media use and youth mental health. CMAJ, 192(6), E136-E141. https://doi.org/10.1503/cmaj.190434
  • Aesaert, K. y van Braak, J. (2015). Gender and socioeconomic related differences in performance based ICT competences. Computers & Education, 84, 8-25. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.12.017
  • AIMC. (2022). Marco General de los Medios en España. https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2022/01/marco2022.pdf
  • Alonso-Ferreiro, A. y Gewerc, A. (2018). Alfabetización mediática en la escuela primaria. Estudio de caso en Galicia. Revista Complutense de Educación, 29(2), 407-422. https://doi.org/10.5209/RCED.52698
  • Berrios Aguayo, B., Pérez García, B., Sánchez Valenzuela, F. y Pantoja Vallejo, A. (2020). Análisis del programa educativo “Cubilete” para la prevención de adicciones a TIC en adolescentes: Caso específico de juegos de azar y apuestas online. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(1), 26-42. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.1.2020.27289
  • Blau, I., Peled, Y. y Nusan, A. (2016). Technological, pedagogical and content knowledge in one-to-one classroom: Teachers developing “digital wisdom”. Interactive Learning Environments, 24(6), 1215-1230. https://doi.org/10.1080/10494820.2014.978792
  • Bocconi, S., Panesi, S. y Kampylis, P. (2020). Fostering the Digital Competence of Schools: Piloting SELFIE in the Italian Education Context. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, 15(4), 417-425. https://doi.org/10.1109/RITA.2020.3033228
  • Bolívar, A. (2010). Competencias básicas y currículo. Síntesis.
  • Cánovas, G., García de Pablo, A., Oliaga, A. y Aboy, I. (2014). Menores de Edad y Conectividad Móvil en España: Tablets y Smartphones. Centro de Seguridad en Internet para los Menores en España: PROTEGELES. https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=4138
  • Carretero Gomez, S., Vuorikari, R. y Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: the digital competence framework for citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2760/836968
  • Coeckelbergh, M. (2020). The Postdigital in Pandemic Times: A Comment on the Covid-19 Crisis and its Political Epistemologies. Postdigital Science and Education, 2(3), 547-550. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00119-2
  • Comisión Europea. (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. (2006/962/CE). https://eur-lex.europa.eu/eli/reco/2006/962/oj/eng
  • Comisión Europea (2018). Recomendación del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente (2018/C189/01). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32018H0604(01)
  • Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista de Ciencias de la Educación, 19(33), 228-247. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n33/art12.pdf
  • Fabris, M. A., Marengo, D., Longobardi, C. y Settanni, M. (2020). Investigating the links between fear of missing out, social media addiction, and emotional symptoms in adolescence: The role of stress associated with neglect and negative reactions on social media. Addictive Behaviors, 106, 106364. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2020.106364
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2788/52966
  • Fraga-Varela, F., Vila-Couñago, E. y Martínez-Piñeiro, E. (2020). Información y alfabetización digital de los preadolescentes gallegos (España): Un estudio mixto. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 38, 17-32. https://doi.org/10.17013/risti.38.17-32
  • Gamito, R., Aristizabal, M. P., Vizcarra, M. T. y Tresserras, A. (2017). La relevancia de trabajar el uso crítico y seguro de internet en el ámbito escolar como clave para fortalecer la competencia digital. Fonseca, Journal of Communication, 15, 11-25. https://doi.org/10.14201/fjc2017151125
  • Gamito, R., Aristizabal, P. y Vizcarra, M. T. (2018). Pre-school Education Degree students´ prior knowledge and perception of digital competence. 4th International Conference on Higher Education Advances (HEAD’18), 1421-1428. https://doi.org/10.4995/HEAD18.2018.8218
  • Garmendia, M., Martínez, G. y Garitaonandia, C. (2013). Las madres y padres, los menores e Internet: Estrategias de mediación parental en España. Doxa Comunicación: Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, 17, 99-117. https://doi.org/10.31921/doxacom.n17a4
  • Gewerc, A. y Fraga-Varela, F. (2019). Competencia digital e inclusión social: Cuando las condiciones socioculturales se imponen. En A. Gewerc y E. Martínez-Piñeiro (Coords.), Competencia digital y preadolescencia. Los desafíos de la e-inclusión (pp. 21-42). Editorial Síntesis.
  • Gewerc, A. y Martínez-Piñeiro, E. (2019). Competencia digital y preadolescencia. Los desafíos de la e-inclusión. Editorial Síntesis.
  • González-Santana, A., Martínez de Morentin, J. I. y Altuna, J. (2018). Análisis del cuestionario sobre la anomia digital: percepción de riesgos de las madres y los padres de adolescentes en el uso de tecnologías digitales. En D. Losada, L. Fernández-Olaskoaga y J. M. Correa, La competencia y Ciudadanía Digital para la Transformación Social: XXVI Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa (pp. 219-224). Universidad del País Vasco.
  • Howard, S. K., Chan, A. y Caputi, P. (2015). More than beliefs: Subject areas and teachers’ integration of laptops in secondary teaching. British Journal of Educational Technology, 46(2), 360-369. https://doi.org/10.1111/bjet.12139
  • Keles, B., McCrae, N. y Grealish, A. (2020). A systematic review: The influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 79-93. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1590851
  • Lareki, A., Altuna, J., Martínez de Morentin, J. I. y Amenabar, N. (2017). Young people and digital services: Analysis of the use, rules, and age requirement. Children and Youth Services Review, 79, 126-131. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.06.002
  • Lareki, A., Martínez de Morentin, J. I., Altuna, J. y Amenabar, N. (2017). Teenagers’ perception of risk behaviors regarding digital technologies. Computers in Human Behavior, 68, 395-402. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.004
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
  • Machimbarrena, J. M., Calvete, E., Fernández-González, L., Álvarez-Bardón, A., Álvarez-Fernández, L. y González-Cabrera, J. (2018). Internet Risks: An Overview of Victimization in Cyberbullying, Cyber Dating Abuse, Sexting, Online Grooming and Problematic Internet Use. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(11), 2471. https://doi.org/10.3390/ijerph15112471
  • Martínez de Morentin, J. I., Lareki, A., Altuna, J. y Amenabar, N. (2018). Cuestionario: Anomia digital. Uso de las tecnologías digitales y comportamientos inadecuados. Registro de la Propiedad intelectual SS-67-18.
  • Martínez-Piñeiro, E., Gewerc, A. y Rodríguez-Groba, A. (2019). Nivel de competencia digital del alumnado de educación primaria en Galicia. La influencia sociofamiliar. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(61), 1-25. https://doi.org/10.6018/red/61/01
  • Mateo, J. (2004). La investigación ex post-facto. En R. Bisquerra (Ed.), Metodología de la investigación educativa (pp. 195-230). La Muralla.
  • Micheli, M. (2015). What is New in the Digital Divide? Understanding Internet Use by Teenagers from Different Social Backgrounds. En Communication and Information Technologies Annual (Vol. 10, pp. 55-87). Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S2050-206020150000010003
  • Prats, M. Á., Torres-Rodríguez, A., Oberst, U. y Carbonell, X. (2018). Diseño y aplicación de talleres educativos para el uso saludable de internet y redes sociales en la adolescencia: Descripción de un estudio piloto. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 52, 111-124. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.08
  • Redecker, C. (2020). Marco europeo para la competencia digital de los educadores: DigCompEdu. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/205287
  • Rolf, E., Knutsson, O. y Ramberg, R. (2019). An analysis of digital competence as expressed in design patterns for technology use in teaching. British Journal of Educational Technology, 50(6), 3361-3375. https://doi.org/10.1111/bjet.12739
  • Royal Society for Public Health. (2017). Social media and young people’s mental health and wellbeing. https://www.rsph.org.uk/static/uploaded/d125b27c-0b62-41c5-a2c0155a8887cd01.pdf
  • Rychen, D. S. y Salganik, L. H. (2004). Definir y seleccionar las competencias fundamentales para la vida. Fondo de Cultura Económica.
  • Sabariego, M. (2004). El proceso de investigación (Parte 2). En R. Bisquerra (Ed.), Metodología de la Investigación Educativa (pp. 127-163). La Muralla.
  • Scheerder, A. J., van Deursen, A. J. A. M. y van Dijk, J. A. G. M. (2020). Taking advantage of the Internet: A qualitative analysis to explain why educational background is decisive in gaining positive outcomes. Poetics, 80, 101426. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2019.101426
  • Solera-Gómez, S., Soler-Torró, J. M., Sancho-Cantus, D., Gadea Rodríguez, R., de la Rubia-Ortí, J. E. y Camarena Pelegrí, X. (2022). Patrón de uso del teléfono móvil e Internet en adolescentes de entre 11 y 15 años. Enfermería Clínica. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2021.12.007
  • Tomczak, M. y Tomczak, E. (2014). The need to report effect size estimates revisited. An overview of some recommended measures of effect size. Trends in Sport Sciences, 21(1), 19-25. http://www.tss.awf.poznan.pl/files/3_Trends_Vol21_2014__no1_20.pdf
  • Vanderhoven, E., Schellens, T. y Valcke, M. (2014). Enseñar a los adolescentes los riesgos de las redes sociales: Una propuesta de intervención en Secundaria. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 22(43), 123-132. https://doi.org/10.3916/C43-2014-12
  • Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez, S. y Van Den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens. Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2791/11517