Bienestar de niñas y niños de 2 a 3 años durante el juego de bloquesun estudio de casos en escuelas infantiles de Galicia

  1. José Pablo Franco López 1
  2. Esther Vila-Couñago 2
  3. Rodolfo Lois Ferradás Blanco 2
  1. 1 Facultade de Ciencias da Educación. Departamento de Pedagoxía e Didáctica. Santiago de Compostela
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación. Departamento de Pedagoxía e Didáctica. Santiago de Compostela, España
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Ano de publicación: 2023

Volume: 34

Número: 3

Páxinas: 28-45

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.34.NUM.3.2023.38836 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Resumo

The well-being of toddlersduring play is something that is taken for granted, since adults understand that they are having fun and learning, but there are only few studies that address thisquestion. This work aims to identify the manifestationsof well-being that two-to-three-year-oldchildren belonging to four classrooms from different schools, show when they play with blocks. The different spatial organization (workshopand corner) and the type of intervention of the tutor are explored. A multiple case study was developed where observation was the main method and the interview with teachers, the complementary technique. Three sessions,out of a total of 15 recorded in each school,were analyzed, using an observation scale that allowed obtaining percentages of the different levels of well-being. The responsesof the people interviewed were analyzed following an inductive-deductive procedure and a thematic approach. The results show a high degree of well-being in all four cases, a high and similar level of well-being both in the workshop and in the corner, and a higher well-being when there is more teacher intervention. Laughter, shouts of fun, relaxation, being full of energy, confidence and security are the most frequentmanifestations. It is concluded that the block construction play, under appropriate conditions, is a very suitable pedagogical proposal for students of that age. Family spaces in schools and tutorial action are proposed as appropriate strategies to disseminate this experience.

Referencias bibliográficas

  • Arnaiz, V. y Camps, J. (2005). Taller de construcciones. ¿Cómo lo hacemos? Aula de Infantil, (26), 7-10.
  • Ballester, M. y Godall, T. (2014). Actividades y vida cotidiana. Un tiempo que necesita tiempo. Aula de Infantil, (76), 21-24. http://hdl.handle.net/2445/116149
  • Bantulà, J. y Payà, A. (2019). Jugar: un derecho de la infancia. Graó.
  • Bueno, D. (2021). Aprendizaje social y emocional. Aula de Infantil, (111), 40.
  • Ceballos, N. y Saiz, A. (2019). La acción tutorial como escenario de colaboración familiaescuela. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(2), 28-45. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.2.2019.25336
  • De Kruif, R. E. L., Vermeer, H. J., Fukkink, R. G., Riksen-Walraven, J. M. A., Tavecchio, L. W. C., Van IJzendoorn, M. H. y Van Zeijl, J. (2007). The national study childcare quality: Final report project 0 and 1. De nationale studie pedagogische kwaliteit kinderopvang: Eindrapport roject 0 en 1. NCKO.
  • De Souza, M., Posada, S. y Lucio, P. A. (2019). Neuroeducación: una propuesta pedagógica para la educación infantil. Análisis: revista colombiana de humanidades, 51(94), 159-179. https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2019.0094.08
  • Franco, J. (2021). O xogo de construcción con bloques en nenos e nenas de 2 a 3 anos: estudo descritivo da calidade de contextos, procesos e resultados [Tesis doctoral]. Minerva. Universidade de Santiago de Compostela. https://dspace.usc.es/xmlui/handle/10347/2697
  • Grimaldo, M. y Merino-Soto, C. (2020). Efectos de un programa de intervención sobre las habilidades emocionales en niños/as preescolares. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(1), 62-80. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.1.2020.27290
  • Humanium. (s.f.). Declaración Universal de los Derechos del Niño. https://www.humanium.org/es/declaracion-de-los-derechos-del-nino-texto-completo/
  • Johnson, H. M. (1933). The art of block building. The John Day Company.
  • Kac, M., Renée, M.ª y Urcola, D. (2019). El juego y el jugar en el Jardín Maternal. El Jardín Maternal, un lugar donde el enseñar y el aprender se hacen jugar. Novedades Educativas.
  • Kinsman, C. A. y Berk, L. E. (1979). Joining the block and housekeeping areas: Changes in play and social behavior. Young Children, 35(1), 66-75
  • Laevers, F. (Ed.). (2005). Well-being and Involvement in Care Settings. A Process-oriented Selfevaluation. Kind & Gezin and Research Centre for Experientel Education Instrument.
  • Laevers F. y Declercq, B. (2018). How well-being and involvement fit into the commitment to children’s rights. European Journal of Education, 53(3). https://doi.org/10.1111/ejed.12286
  • Lladós, L. (2019). Ser maestr@ en el 0-3. Graó.
  • Llinares, C. y Mantilla, I. (2021). Materiales 0-3. Graó.
  • Mendioroz, A. M.ª y Rivero, P. (2019). Componentes y dimensiones que caracterizan una buena praxis en Educación Infantil (0-3 años). Revista de Investigación Educativa, 37(1), 217-230. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.318521
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., y Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: a methods sourcebook (4ª ed.). SAGE.
  • Ortega, M.ª del C. (2010). La educación emocional y sus implicaciones en la salud. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 462-470. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11559
  • Pratt, C. (2014). I Learn from Children: An Adventure in Progressive Education. Grove Press.
  • Ramis, A. (2021). De 0 a 3,¿nada de pantallas? Octaedro Editorial.
  • Riera, M.ª A., Ferrer, M.ª, Estrades, A. y Roselló, C. (2019). Innovar en contextos resilientes: ofrecer espacios de bienestar en la escuela. RELAdEI (Revista Latinoamericana de Educación Infantil), 8(1), 31-43. https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/5091
  • Rodríguez, N. del C. y Gallardo, K. E. (2020). El bienestar y la orientación educativa enfocados en las nuevas generaciones. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(2), 7-18. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.2.2020.27982
  • Rogers, D. L. (1985). Relationships between block play and the social development of young children. Early Child Development and Care, 20(4), 245-261. https://doi.org/10.1080/0300443850200403
  • Ros, A., Filella, G., Ribes, R. y Pérez, N. (2017). Análisis de la relación entre competencias emocionales, autoestima, clima de aula, rendimiento académico y nivel de bienestar en educación primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 8-18. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.1.2017.19355
  • Rubio, B. (2023). Contextos educativos para crecer en armonía. Infancia, (197), 10-14.
  • Ruiz de Velasco, Á. y Mediavilla, A. (2017). La escuela como contexto de bienestar: lo que realmente importa. Aula de Infantil, (91), 11-14.
  • Tardos, A. (2014). El adulto y el juego del niño. Octaedro.
  • Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. La Muralla.
  • Varona, S. y Arcos, A. (2012). La acción tutorial con los alumnos. En J. Longás y N. Mollá (Coords.), La escuela orientadora: La acción tutorial desde una perspectiva institucional (pp. 133-158). Narcea.