Actividad empleadora en la televisión pública de la era de la automatizaciónemployer branding, canales de contratación, procesos de selección, competencias y perfiles profesionales demandados

  1. Fieiras Ceide, César 1
  2. Ufarte Ruiz, María José 2
  3. Vaz Álvarez, Martín 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Revista:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Monográfico: "El impacto de la desinformación en las rutinas profesionales y soluciones basadas en la inteligencia artificial".

Volume: 29

Páxinas: 855-868

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/ESMP.88582 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Estudios sobre el mensaje periodístico

Resumo

This research delves into the employment activity carried out by public broadcasters in Europe in the current context of development of generative artificial intelligence, analyzing the recruitment channels used, the selection processes followed, the most demanded professional skills and profiles, current job offers, and the procedures for creating an employer brand. The methodological design to achieve these purposes requires a phased execution based on the application of a methodological triangulation of qualitative techniques. The proposals of 10 European public broadcasters are analyzed, which are complemented by in-depth semi-structured interviews with those responsible for innovation or technology on behalf of these corporations. The results reveal that the proliferation of offers for digital positions does not imply a fading of traditional ones, and that these technological employment opportunities are mainly related to data engineering, cybersecurity, big data and cloud management processes, and only in isolated cases. they are tied to specific machine learning or AI functions. The findings also show that interpersonal skills such as adaptability to change prevail over the eminently technical ones, and that broadcasters seek a competitive advantage in the disputed market of talent by building their employer brand and optimizing their recruitment portals.

Referencias bibliográficas

  • Anderson, C. (2013). Towards a sociology of computational and algorithmic journalism. New media & society, 15 (7), 1005-1021. https://doi.org/10.1177/1461444812465137
  • Arias, C. C., & García, J. S. (2022). Competencias y perfil profesional de los gestores de medios sociales en los medios de comunicación: apuesta por la automatización robótica de procesos (RPA). Revista Latina de Comunicación Social, (80), 18.
  • Aslama-Horowitz, M., & Nieminen, H. (2017). Diversity and rights. Connecting media reform and public service media. Scientific journal of information and communication, 14, 99-119. https://tinyurl.com/ra32t6jy
  • Barrow, S & Mosley, R. (2005). The employer brand: bringing the best of brand management to people at work. Editorial Chichester.
  • Blasco-López, M. F., Rodríguez-Tarodo, A., & Fernández-Lores, S. (2014). Employer branding: estudio multinacional sobre la construcción de la marca del empleador. Universia Business Review, 44, 34-53. https://tinyurl.com/y3uzj7fx
  • Brennen, J. S., Howard, P. N., & Nielsen, R.K. (2022). What to expect when you’re expecting robots: Futures, expectations, and pseudo-artificial general intelligence in UK news. Journalism, 23(1), 22-38. https://doi.org/10.1177/1464884920947535
  • Burrell, J. (2016). How the machine ‘thinks’: Understanding opacity in machine learning algorithms. Big data and Society, 3 (1), 1-12. https://doi.org/10.1177/2053951715622512
  • Carlson, M. (2015). The robotic reporter. Digital Journalism, 3(3), 416-431. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.976412
  • Calvo-Rubio, L.M., & Ufarte-Ruiz, M.J. (2021). Inteligencia artificial y periodismo: Revisión sistemática de la producción científica en Web of Science y Scopus (2008-2019). Communication & society, 34(2), 159-176. https://doi.org/10.15581/003.34.2.159-176
  • Casero-Ripollés, A., & Izquierdo-Castillo, J.. (2013). Between decline and a new online business model: The case of the spanish newspaper industry. Journal of Media Bussines Studies, 10(1), 63-78. http://dx.doi.org/10.1080/16522354.2013.11073560
  • Caswell, D., & Dörr, K. (2018). Automated Journalism 2.0: Event-driven narratives. Journalism Practice, 12 (4), 477- 496. http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2017.1320773
  • Coddington, M. (2015). Clarifying journalism’s quantitative turn. Digital journalism, 3 (3), 331-348. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.976400
  • Codina, L. (2017). Revisiones sistematizadas y cómo llevarlas a cabo con garantías: Systematic reviews y SALSA Framework. https://tinyurl.com/3te4b9h4
  • Cruz-Álvarez, J., & Suarez-Villegas, J, C. (2017). Pautas deontológicas para el periodismo digital. El Profesional de la Información, 26(2), 249-254. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2017.mar.11
  • De-Lara-González, A., García-Avilés, J.A., & Arias-Robles, F. (2022). Implantación de la Inteligencia Artificial en los medios españoles: análisis de las percepciones de los profesionales. Textual & visual media, 1(15). https://doi.org/10.56418/txt.15.2022.001
  • Deuze, M., & Beckett, C. (2022). Imagination, algorithms and news: Developing AI literacy for journalism. Digital journalism. https://doi.org/10.1080/21670811.2022.2119152
  • Diakopoulos, N. (2019). Automating the news: How algorithms are rewriting the media. Harvard University Press. https://tinyurl.com/5auu5fy9
  • Dickerson, J., Kagan, V., & Subrahmanian, V. S. (2014). Using sentiment to detect bots on twitter: Are humans more opinionated than bots? [Conference]. Proceedings of the 2014 IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining, 620-627. IEEE Pressy.
  • Dörr, K.N. (2016). Mapping the field algo-rith, journalism. Digital journalism, 4(6), 700-722. https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1096748
  • European Broadcasting Union (2019). Licence fee: EBU News Report 2019. The Next Newsroom. EBU. https://tinyurl.com/3fm25z8p
  • Fieiras-Ceide, C., Vaz-Álvarez, M., & Túñez-López, M. (2022). Artificial intelligence strategies in European public broadcasters: Uses, forecasts and future challenges. Profesional de la información, 31(5), e310518. https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.18
  • Gaitán Moya, J.A., & Piñuel Raigada, J.L. (1998). Técnicas de investigación en comunicación social: elaboración y registro de datos. Síntesis.
  • Gómez Diago, G. (2010). Triangulación metodológica: paradigma para investigar desde la ciencia de la comunicación. Razón y palabra, 15(72), 1-29.
  • Graefe, A. (2016). Guide to Automated Journalism. Columbia Journalism School. Tow Center for Digital Journalism
  • Hine, C. (2011). Etnografía virtual. Editorial UOC.
  • Igartua, J.J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.
  • Irvine, A., Drew, P., & Sainsbury, R. (2012). ‘Am I not answering your questions properly?’ Clarification, adequacy and responsiveness in semi-structured telephone and face-to-face interviews. Qualitative research, 13(1), 87-106. https://doi.org/10.1177/1468794112439086
  • Kim, J.H., Lee, K.H., Kim, Y.D., Kuppuswamy, N.S., & Jo, J. (2007). Ubiquitous robot: A new paradigm for integrated services. In 2007 IEEE Intl conf on robotics and automation, 2853-2858. https://www.doi.org/10.1109/ROBOT.2007.363904
  • Kozinets, R. V. (2014). Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Penso Editora.
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido. Teoría y Práctica. Paidós Ibérica, S.A.
  • Lemelshtrich, N. (2018). Robot Journalism, Can Human Journalism Survive? Israel: Centro Interdisciplinario Herzliya.
  • Levy, S. (2012). The rise of the robot reporter. Wired 20(5), 132-139. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.976412
  • Lindén, C. (2017). Algorithms for journalism: the future of news work. The Journal of Media Innovations 4(1), 60-76
  • Manfredi Sánchez, J.L., & Ufarte Ruiz, M.J. (2020). Inteligencia artificial y periodismo. Revista Cidob d’afers internacionals, (124), 49-72 https://doi.org/10.24241/rcai.2020.124.1.49
  • Marconi, F., & Siegman, A. (2017). The future of augmented journalism: A guide for newsrooms in the age of smart machines. https://tinyurl.com/6xfz5wce
  • Mittal, S., & Kumaraguru, P. (2014). Broker Bots: Analyzing Automated Activity During High Impact Events on Twitter. https://tinyurl.com/57dpdebp
  • Montal, T., & Reich, Z. (2017). I, robot. You, journalist. Who is the author? Authorship, bylines and full disclosure in automated journalism. Digital Journalism, 5(7), 829-849. https://doi.org/10.1080/21670811.2016.1209083
  • Newman, N. (2020). Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2020. Reuters Institute & University of Oxford.
  • Newman, N., Fletcher, R., Kalogeropoulos, A., & Nielsen, R.K. (2019). Reuters Institute Digital News Report 2019. Reuters Institute for the Study of Journalism.
  • Okuda Benavides, M., & Gómez Restrepo, C. (2005). Metodología de investigación y lectura crítica de estudios. Métodos de investigación cualitativa: triangulación. Revista colombiana de psiquiatría, 34(1). https://tinyurl.com/ y66976nz
  • Ortega Mohedano, R., Pereira Galhardi, C., & Igartua, J.J. (2016). Análisis de las producciones mediáticas en Brasil frente a las audiencias infanto-juveniles: una aproximación cuantitativa. Communication & Society, 29(3),. 49-68. https://doi.org/10.15581/003.29.3.49-67
  • Papadimitriou, A. (2016). The Future of Communication: Artificial Intelligence and Social Networks. Media & Communication Studies. Mälmo University.
  • Peña-Fernández, S., Meso-Ayerdi, K., Larrondo-Ureta, A., & Díaz-Noci, J. (2023). Without journalists, there is no journalism: the social dimension of generative artificial intelligence in the media. Profesional de la información, 32(2), e320227. https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.27
  • Powers, M. (2012). “In forms that are familiar and yet-to-be invented’: American journalism and the discourse of technologically specific work. Journal of communication inquiry, 36(1), 24-43. https://doi.org/10.1177/0196859911426009
  • Ruiz Olabuénaga, J. L. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.
  • Salaverría, R. (2016). Los medios de comunicación que vienen. En C. Sádaba, J.A. García-Avilés, & M.P. Martínez-Costa (Eds.). Innovación y desarrollo de los cibermedios en España, (pp.255-263). EUNSA.
  • Salazar García, I. (2018). Los robots y la Inteligencia Artificial: nuevos retos del periodismo. Doxa Comunicación. 27, 295-315. https://doi.org/10.31921/doxacom.n27a15
  • Sandoval Martín, T., La Rosa Barrolleta, L., Herranz Fernández, F., & Franco Álvarez, G. (2019). Estudio sobre la calidad de las noticias automatizadas en español [Conference]. XXV Congreso Internacional SEP Oportunidades y riesgos del periodismo hiperconectado (p. 180). Bizkaia Aretoa (Bilbao, UPV/EHU), 30-31 de mayo de 2019.
  • Sanjinés, D. (2020a). Cómo RTVE implementa la personalización de contenido en sus aplicaciones. Noticias OI2. https://tinyurl.com/4u2585pn
  • Sanjinés, D. (2020b). OI2 publica el tercer informe sobre periodismo e inteligencia artificial. Publicaciones https://tinyurl.com/3hnuxumn
  • Silverman, C. (2013). 5 ways robots can improve accuracy, journalism quality. Poynter Institute. 8 de marzo.
  • Sirén-Heikel, S., Leppänen, L., Lindén, C.G., & Bäck, A. (2019). Unboxing news automation: Exploring imagined affordances of automation in news journalism. Nordic journal of media studies, 1(1), 47-66. https://doi.org/10.2478/njms-2019-0004
  • Soler Pujals, P., Enrique Jiménez, A.M. (2012). Reflexión sobre el rigor científico en la investigación cualitativa. Estudios sobre el mensaje periodístico, 18, 879-888. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40966
  • Spyridou, L. P., Matsiola, M., Veglis, A., Kalliris, G. & Dimoulas, C. (2013). Journalism in a state of flux: Journalists as agents of technology innovation and emerging news practices. International, Communication Gazette, 75(1), 76-98.
  • Sullivan, J. (2004). The 8 Elements of a Successful Employment Brand https://tinyurl.com/4y2er98p
  • Tejedor Calvo, S., Romero Rodríguez, L.M., Moncada Moncada, A.J., & Alencar Dornelles, M. (2020). Journalism that tells the future: possibilities and journalistic scenarios for augmented reality. Profesional de la información, 29(6), e290602.
  • Toural-Bran, C., & Vizoso, Ángel. (2022). Capítulo 18. Periodistas ante la automatización y la Inteligencia Artificial: la importancia de la formación. Espejo De Monografías De Comunicación Social, (7), 273–288. https://doi.org/10.52495/c18.emcs.7.p92
  • Túñez López, J.M., Toural Bran, C., & Valdiviezo Abad, C. (2019). Automatización, bots y algoritmos en la redacción de noticias. Impacto y calidad del periodismo artificial. Revista Latina de Comunicación Social, 74. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1391
  • Túñez-López, J. M., Fieiras Ceide, C. & Vaz-Álvarez, M. (2021). Impacto de la Inteligencia Artificial en el Periodismo: transformaciones en la empresa, los productos, los contenidos y el perfil profesional. Communication & Society, 34(1), 177-193.
  • Túñez-López, J. M., Toural-Bran, C., & Cacheiro-Requeijo, S. (2018). Uso de bots y algoritmos para automatizar la redacción de noticias: percepción y actitudes de los periodistas en España. Profesional de la información, 27(4), 750- 758.
  • Túñez-López, M., Campos-Freire, F., & Rodríguez-Castro, M. (Eds.). (2021). Los valores de los medios de servicio público en la sociedad de Internet. Palgrave Macmillan.
  • Ufarte Ruiz, M. J., & Manfredi Sánchez, J. L. (2019). Algoritmos y bots aplicados al periodismo. El caso de Narrativa Inteligencia Artificial: estructura, producción y calidad informativa. Doxa Comunicación, 29, 213-233.
  • Van Dalen, Arjen (2012). The algorithms behind the headlines. Journalism practice, 6(5-6), 648– 658. https://doi.org/10.1080/17512786.2012.667268
  • Wölker, A., & Powell, T. (2018). Algorithms in the newsroom? News readers’ perceived credibility and selection of automated journalism. Journalism, 1-18. https://doi.org/10.1177/1464884918757072