¿Qué es una vaca para un niño? Diez condicionantes pedagógico-artísticos de la expresión y representación infantil

  1. Caeiro Rodríguez, Martín 1
  2. Fuentes Cid, Sara 2
  3. Cortizas Varela, Olalla 3
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  3. 3 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Tercio creciente

ISSN: 2340-9096

Year of publication: 2023

Issue Title: The survival of natural heritage in the contemporary human environment

Issue: 7

Pages: 69-86

Type: Article

DOI: 10.17561/RTC.EXTRA7.8396 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Tercio creciente

Abstract

Artistic expression in childhood constitutes an intrinsic need that evolves synchronously with boys' and girls' cognitive, perceptual, communicative, and psychomotor development. Although expressive stages are common, the representations are singular and manifest as idiolects—unique, particular codes in style, intimately connected with the biography of the drawer. Our research has focused on interacting with boys and girls aged 2 to 12 in their usual family environment, proposing the drawing of a cow. The gathered experiences have revealed a variety of cow representations, providing a deeper understanding of the factors present in children's artistic expression and representation. Additionally, we have explored the connection between these artistic manifestations and the acquisition of other learnings, such as alphabetic literacy. This study emphasizes the importance of teachers understanding these pedagogical expressive factors. By doing so, they can effectively respond to the needs and possibilities of the child's expressive universe, enriching the educational process.  

Bibliographic References

  • Arnheim, R. (2006). Arte y Percepción Visual. Alianza Editorial. https://doi.org/10.1353/sir.2006.0127
  • Berger, J. (2013). Modos de ver. Gustavo Gili Editora
  • Caeiro Rodríguez, M. (2020). Describiendo las metodografías: crear, aprender e investigar biográficamente desde la educación artística. ARTSEDUCA, (27), 20-35 https://doi.org/10.6035/Artseduca.2020.27.2
  • Carreiro, P. (2004). Os bolechas van de viaxe: a vaca de Amaia. A nosa Terra.
  • Ciafardo, M. (Comp.) (2020). La enseñanza del lenguaje visual: bases para la construcción de una propuesta alternativa. Universidad Nacional de La Plata. https://doi.org/10.35537/10915/143212
  • Davis, J. y Gardner, H. (1992). The cognitive revolution: Consequences for the understanding and education of this child as artist. B. Reiner y R. A. Smith (eds.). The arts, education and aesthetic knowing: Ninety-first yearbook of the National Society for the Study of Education (Parte II, 92-123). University of Chicago Press. https://doi.org/10.1177/016146819209300607
  • Derrida, J. (2003). de la Gramatología. Siglo XXI Editores.
  • López Fernández Cao, M., Caeiro Rodríguez, M., Álvarez Rodríguez, D., Fontal Merillas, O. y Marfil Carmona, R. (Eds.). (2022). Libro blanco. Especialidad en los grados de Magisterio y centros educativos en Educación Artística, Plástica, Visual y Audiovisual. SEA. Sociedad para la Educación Artística. https://bit.ly/3MZblO5
  • Eco, U. (1994). La estructura ausente. Editorial Lumen.
  • Eco, U. (1984). Obra abierta, Planeta-Agostini.
  • Eisner, E. W. (2021). El arte y la creación de la mente: el papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Paidós.
  • Hoyuelos, A. (2006). El taller de expresión y Loris Malaguzzi. Reflexiones sobre la relación entre niños, arte y artistas. https://www.vitoria-gasteiz.org/docs/wb021/contenidosEstaticos/adjuntos/es/25/33/42533.pdf
  • Jiménez Yañez, C. y Mancinas-Chávez, R. (2008). Influencia de la televisión en los niños. Análisis a través del dibujo infantil. Revista Comunicación, 17 (2), 22-33.
  • Lowenfeld, V; Lambert, W. (1972). Desarrollo de la capacidad creadora. Kapelusz.
  • Luquet, G. H. (1927). El dibujo infantil. Editorial Médica y Técnica.
  • Malaguzzi, L. (2021). La educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro.
  • Malaguzzi, L. (2020). L' cento linguaggi dei bambini. L'approccio di Reggio Emilia all'educazione dell 'infanzia. Edizioni Junior.
  • Marín Viadel, R. (1998). El dibujo infantil: tendencias y problemas en la investigación sobre la expresión plástica de los escolares. Arte, Individuo y Sociedad, 1, 5-29.
  • Marín-Viadel, R., y Roldán, J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
  • Marín Viadel, R. (2020). ¿Cómo se escribe el pie de imagen en Investigación basada en Artes Visuales? (pp. 220-229). en R. Marín Viadel, J. Roldán y M. Caeiro Rodríguez (Eds.), Aprendiendo a enseñar artes visuales. Un enfoque a/r/tográfico. Editorial Tirant Humanidades.
  • Martínez-Agut, M. P., y Ramos Hernando, C. (2015). Escuelas Reggio Emilia y los 100 lenguajes del niño: experiencia en la formación de educadores infantiles. En Actas del XVIII Coloquio de Historia de la Educación: Arte, literatura y educación (pp. 139-151). Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
  • Munari, B. (2018). Fantasía: Invención, creatividad e imaginación en las comunicaciones visuales (Clásicos). Editorial Gustavo Gili.
  • Oyarzun, G. (1 de marzo de 2014). ¿Qué es una vaca? Una muestra de poesía en estado puro. Twitter. @gonzaloyarzun http://t.co/yxsV42o5OF
  • Piaget, J. (2019). La formación del símbolo en el niño. Fondo de Cultura Económica.
  • Piaget, J. (2014). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Crítica.
  • Ricci, C. (2019). El arte de los niños. Editorial Fíbulas.
  • Rodari, G. (2020). Gramática de la fantasía. Introducción al arte de contar historias. Kalandraka.
  • Roldán Ramírez, J. y Marín Viadel, R. (2012). Metodologías artísticas de investigación en educación. Aljibe.
  • Roque Sánchez. C. (miércoles 20 de septiembre de 2017). Acerca del búho y la vaca. Blog enroquedeciencia.
  • Steiner, G. (2011). Gramáticas de la creación. Siruela.
  • Sullivan, G. (2004). Art Practice as research Inquiryn the visual Arts. Teachers College, Columbia University.
  • Torres Pérez. A. (2018). Capítulo 13. Los dibujos infantiles. Pautas para su comprensión y análisis. Ejemplos. En Aprender, crear, enseñar. Didáctica de las artes plásticas y visuales en educación primaria (pp. 267-281). UNIR-Editorial.
  • Urraca, M. L. (2015). Representación del movimiento en el dibujo: 5-8 años [Tesis doctoral]. Universidad de la Rioja.
  • Vecchi, V. (2018). Arte y creatividad en Reggio Emilia. Morata.
  • Vigotsky, L. S. (2022). La imaginación y el arte en la infancia. Ediciones Akal.