Representaciones del profesorado en formación de Ciencias Sociales sobre su capacitación docente para enseñar el cambio climático

  1. Morote Seguido, Álvaro Francisco 1
  2. Sebastiá, Rafael
  3. Tonda, Emilia María 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2023

Volume: 37

Issue: 98

Pages: 271-290

Type: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V98I37.2.95786 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

The objectives of this research, for the case study of teachers in training for Primary and Secondary Education (Universities of Alicante and Valencia, Spain), are: to analyze the training received on climate change during their university stage; check their training to teach this phenomenon in school classrooms; and analyze proposals to improve their training as teachers. Methodologically, a 22-item questionnaire was distributed to teachers in training (n=824) between the 2018-2019 and 2021-2022 academic years. The main results indicate that more than half of the participants have not received training on climate change during their Degree (54.9%) and Master (55.8%) and that their training corresponds to an average value (“3”), which is not entirely negative. Likewise, it has been proven that teacher training influences the training to teach these contents. Regarding the proposals for improvement, these are mainly aimed at demanding more teaching resources. In conclusion, there is a need to continue advancing in the training of future teachers and to take into account their needs or centers of interest that revolve around teaching resources, training experiences and continuing education.

Bibliographic References

  • Abuchar, A., Ferro, R. y Arias, P. (2019). Las TIC ante el Cambio Climático. Revista Avenir, 3(2), 3-9.
  • Alaminos, A. y Castejón, J.L. (2006). Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión. Marfil y Universidad de Alicante.
  • Arauz, J., Moreira, C. y Charpentier, C. (2020). Programas de Ciencias en la educación primaria costarricense: relación entre la gestión de riesgos y el cambio climático. Revista Posgrado y Sociedad, 18(2), 1-25. https://doi.org/10.22458/rpys.v18i2.2856
  • Bello, L.O., Cruz, G.E., Meira, P.A. y González, É. (2021). El cambio climático en el bachillerato. Aportes pedagógicos para su abordaje. Enseñanzas de las Ciencias, 39 (1), 137-156. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3030
  • Campo, B., Morales, A.J., Morote, A.F. y Souto, X.M. (2021). Environmental problems and Geographic education. A case study: Learning about the climate and landscape in Ontinyent (Spain). Humanities and Social Sciences Communications, 8 (90), 1-13. https://doi.org/10.1057/s41599-021-00761-6
  • Canaza, F., Escobar-Mamani, F. y Huanca-Arohuanca, J. (2021). Reconocer a la bestia: Percepción de peligro climático en estudiantes de educación secundaria. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII (2), 417-434.
  • Choi, S., Niyogi, D., Shephardson, D.P. y Charusombat, U. (2010). Do Earth and Environmental Science Textbooks Promote Middle and High school Students’ Conceptual Development about Climate Change? Textbooks’ consideration of students’ misconceptions. American Meteorological Society, 889–898. https://doi.org/10.1175/2009BAMS2625.1
  • Colegio de Geógrafos de España y Asociación Española de Geografía (AGE) (2019). Declaración Colegio de Geógrafos-AGE sobre la propuesta de creación de una asignatura de cambio climático. https://www.geografos.org/declaracionconjunta-colegio-de-geografos-age/
  • Crayne J. A. (2015). Teaching climate change: pressures and practice in the middle school science classroom. Tesis. University of Oregon. https://core.ac.uk/download/pdf/36693218.pdf
  • Cruz L. A. (2006). Observación meteorológica sin aparatos. Propuesta didáctica de Geografía para el alumnado del programa de diversificación curricular (PDC). Didáctica Geográfica, 8, 13-32.
  • Domènech-Casal, J. (2014). Contextos de indagación y controversias socio-científicas para la enseñanza del cambio climático. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 22(3), 287-296. http://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/298947/388220
  • Eilam, E. (2022). Climate change education: the problem with walking away from disciplines. Studies in Science Education, 58(2), 231-264. https://doi.org/10.1080/03057267.2021.2011589
  • Evans, R. W., Newmann, F. M. y Saxe, D. W. (1996). Defining issues-centered education. En Evans R.W y Saxe, D.W. (Eds.), Handbook on Teaching Social Issues (pp. 2-5). National Council for the Social Studies.
  • Feliu, J., Inkeroinen, P., Markuszewska, I., Tanskanen, M., Nuss, S. y Vila, J. (2021). En transición hacia sociedades bajas en carbono: análisis de las competencias para los estudios de geografía (Didáctica Geográfica). Didáctica geográfica, 22, 221- 245.
  • Fien, J. (1992). Geografía, sociedad y vida cotidiana. Documents d´Anàlisi Geogràfica, 21, 73-90.
  • Gil, A. y Olcina, J. (2017). Tratado de climatología. Universidad de Alicante.
  • Gudmundsdottir, S. y Shulman, L. (1987). Conocimiento pedagógico del contenido en estudios sociales. Scandinavian Journal of Educational Research, 31 (2), 59-70. https://doi.org/10.1080/0031383870310201
  • Hirsch, A. y Navia, C. (2018). Ética de la investigación y formadores de docentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 1-10. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1776
  • Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/
  • Kidman, G. (2018). School geography: what interests students, what interests teacher? International Research in Geographical and Environmental Education, 27(4), 311- 325. https://doi.org/10.1080/10382046.2017.1349374
  • Legardez, A. (2006). L’enseignement des questions sociales et historiques, socialement vives. Le cartable de Clio, 3, 245-253.
  • Lopera M. y Charro E. (2016). El cambio climático en la formación del profesorado: Implementación de un modelo didáctico para abordar cuestiones ambientales. 27 encuentros de didáctica de las ciencias experimentales (pp. 263-270). Bravo Galán.
  • López-Quirós, A. y Guilarte, V. (2021). Conocimientos, creencias y actitudes del profesorado en formación y en activo de Educación Secundaria sobre el cambio climático. En J.A. Marín, J.C. De la Cruz Campos, S. Pozo y G. Gómez, G. (Eds.), Investigación e innovación educativa frente a los retos para el desarrollo sostenible (pp. 709-722). Dykinson.
  • Martínez-Fernández, L.C. y Olcina, J. (2019). La enseñanza escolar del tiempo atmosférico y del clima en España: currículo educativo y propuestas didácticas. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 39(1), 125-148. https://doi.org/10.5209/aguc.64680
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2021). Datos y cifras Curso escolar 2021/2022, Secretaría General Técnica. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b9311a59-9e97-45e6-b912- 7efe9f3b1f16/datos-y-cifras-2021-2022-espanol.pdf
  • Moreno-Vera, J.R. y Alvén, F. (2020). Concepts for historical and geographical thinking in Sweden’s and Spain’s Primary Education curricula. Humanities and Social Sciences Communications, 7, 107. https://doi.org/10.1057/s41599-020-00601-z
  • Moreno-Vera, J.R., Ponsoda-López de Atalaya, S. y Blanes-Mora, R. (2021). By Toutatis! Trainee Teachers’ Motivation when using Comics to learn history. Frontiers in Psychology, 12, 778792. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.778792
  • Morote, A. F. (2021). Investigación y enseñanza en Didáctica de la Climatología. Estado de la cuestión (1980-2020) (España). Espacio, Tiempo y Forma. Serie VI, Geografía, 14, 89-120. http://doi.org/10.5944/etfvi.14.2021.31332
  • Morote, Á.F. y Hernández, M. (2022). What Do School Children Know about Climate Change? A Social Sciences Approach. Social Sciences, 11 (179), 1-17. https://doi.org/10.3390/socsci11040179
  • Morote, A. F. y Moreno, J.R. (2021). La percepción de los futuros docentes de Educación Secundaria sobre las implicaciones territoriales del cambio climático en destinos turísticos del litoral mediterráneo. Grand Tour. Revista de Investigaciones Turísticas, 23, 261-282
  • Morote, A.F. y Olcina, J. (2020). El estudio del cambio climático en la Educación Primaria: una exploración a partir de los manuales escolares de Ciencias Sociales de la Comunidad Valenciana. Cuadernos Geográficos, 59 (3), 5-24. http://dx.doi.org/10.30827/cuadgeo.v59i3.11792.
  • Morote, A.F. y Pérez-Morales, A. (2019). La comprensión del riesgo de inundación a través del trabajo de campo: Una experiencia didáctica en San Vicente del Raspeig (Alicante). Vegueta. Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 19, 609-631.
  • Morote, A. F., Hernández, M. y Olcina, J. (2021). Are Future School Teachers Qualified to Teach Flood Risk? An Approach from the Geography Discipline in the Context of Climate Change. Sustainability, 13 (15), 8560, 1-22. https://doi.org/10.3390/su13158560
  • Navarro, M., Moreno, O. y Rivero, A. (2020). El cambio climático en los libros de texto de educación secundaria obligatoria. Revista mexicana de investigación educativa, 25(87), 933-955.
  • Olcina, J. (2017). La enseñanza del tiempo atmosférico y del clima en los niveles educativos no universitarios. Propuestas didácticas. En R. Sebastiá y E.M. Tonda, (Eds.), Enseñanza y aprendizaje de la Geografía para el siglo XXI (pp. 119-148). Universidad de Alicante.
  • Opazo, H. (2011). Ética en Investigación: Desde los Códigos de Conducta hacia la Formación del Sentido Ético. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(2), 61-78.
  • Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2015). Sustainable Development Goals. UNDP, Sustainable Development Agenda. https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-developmentgoals/resources.html
  • Pérez-Gil, J., Moscoso, S. y Rodríguez, R. (2000). Validez de constructo: el uso del análisis factorial exploratorio-confirmatorio para obtener evidencia de validez. Psicothema, 12 (2), 442-446.
  • Ramón, A. (2017). Tecnologías de la información geográfica, un recurso para el aprendizaje en la vida cotidiana. En R. Sebastiá y E.M. Tonda (Eds.), Enseñanza y aprendizaje de la Geografía para el siglo XXI (pp. 151-173). Universidad de Alicante.
  • Romero, J. y Olcina, J. (Eds.) (2021). Cambio climático en el Mediterráneo: procesos, riesgos y políticas. Tirant Humanidades.
  • Rubio, S. y Martínez R. (2014). ¿Es competente el alumnado del grado de Educación Primaria en la comprensión del tiempo atmosférico y el clima? En R. Martínez Medina, R. y E.M. Tonda Monllor (Eds.), Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas para la educación geográfica (pp. 133-152). Universidad de Córdoba, Grupo de Didáctica de la Geografía, Asociación de Geógrafos Españoles.
  • Rudd, J. A. (2021). From Climate Change Ignorant to Climate Change Educator. Chemistry—A European Journal, 27, 6107- 6111. https://doi.org/10.1002/chem.202004414
  • Sánchez-Ogallar, A. (2000). El cambio climático como ejemplo de transposición didáctica compleja. En J.L. González y M.J. Marrón (Eds.), Geografía, profesorado y sociedad (483-496). Universidad de Murcia.
  • Satorra, A. y Bentler, P.M. (2010). Ensuring positiveness of the scaled difference ChiSquare test statistic. Psychometrika, 75. https://doi.org/10.1007/s11336-009- 9135-y
  • Sebastiá, R. y Tonda, E. M. (2022). La experiencia del alumnado del Prácticum II y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. En R. Satorre (pp. 383-384). Xarxes innovaestic 2022. Universidad de Alicante.
  • Sebastiá, R. y Tonda, E. M. (2018). Enseñar y aprender el tiempo atmosférico y clima. En A. García de la Vega, A. (Ed.), Reflexiones sobre educación geográfica. Revisión disciplinar e innovación didáctica (pp. 153-176). UAM y LAGIM.
  • Serantes, A. (2015). Como abordan o Cambio Climático os libros de texto da Ensinanza Secundaria Obligatoria na España. AmbientalMENTEsustentable, 20, 249-262. https://doi.org/10.17979/ams.2015.2.20.1609.1603
  • Sezen-Barrie, A. y Marbach-Ad., G. (2021). Cultural-historical analysis of feedback from experts to novice science teachers on climate change lessons. International Journal of Science Education, 43(4), 497-528. https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1870759
  • Sharpe, D. (2015). Chi-Square test is statistically significant: Now what? Practical Assessment, Research and Evaluation, 20. Article 8. https://doi.org/10.7275/tbfa-x148
  • Valbuena M. y Valverde J.A. (2006). La climatología local. Procedimientos para su enseñanza y aprendizaje. Didáctica Geográfica, 8, 93-108.
  • Tonda, E. M. y Sebastiá, R. (2017). Geografía en la sociedad líquida. Didáctica Geográfica, 18, 15-20.
  • Zhong, S., Chenga, Q., Zhang, S., Huang, C. y Wang, Z. (2021). An impact assessment of disaster education on children’s flood risk perceptions in China: Policy implications for adaptation to climate extremes. Science of the Total Environment, 757, 143761. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.14376