PROCESO METODÓLOGICO DEL MODELO DE EDUCACIÓN INTERCULTURAL BILINGÜE EN EL ECUADORCONSTRUCCIÓN DEL DIÁLOGO DE SABERES, LA INTERCULTURALIDAD Y LA DIVERSIDAD

  1. Fausto Quichimbo
  2. Tatiana Cabrera
  3. Jenny Arichabala
  4. María Verdugo
Journal:
Chakiñan: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades

ISSN: 2550-6722

Year of publication: 2023

Issue: 20

Pages: 178-195

Type: Article

DOI: 10.37135/CHK.002.20.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Chakiñan: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades

Abstract

ABSTRACT Intercultural bilingual education in Ecuador pretends to promote a dialogue of knowledge by applying a model that considers an individual as the curricular bases, the family, the community, the pedagogical, the territorial, the philosophical, and the anthropological model. The importance of the investigation sets on examining its concretion in the teaching-learning process in bilingual contexts and the principles that sustain it. In this way, the objective of this paper was to learn about the application of the stages of the methodological process of the Intercultural Bilingual Educational Model, and the contributions to construct interculturality, diversity, and dialogue of knowledge. This research was done under a qualitative approach with an ethnographic view, and it was supported by techniques such as observation, semi-structured interviews, and social mapping. The participants considered were Intercultural Bilingual teachers. The activities performed through intercultural learning environments and the construction of students’ knowledge based on local knowledge or ancestral wisdom in a contextualized way, to generate learning processes with cultural linguistic, territorial, and cognitive belonging, is highlighted. Besides, reference is made to the correct management of the principles, curricular bases, and strategies of the Intercultural Bilingual Educational Model, with the aim of contributing to the accomplishment of the statal policy on interculturality.

Bibliographic References

  • (2013). Ministerio de Educación. Fortalecer e implementar el Modelo del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe, en el marco del nuevo modelo de estado constitucional de derechos, justicia, intercultural y plurinacional.
  • Aguavil, J.,Andino, R. (2019). Necesidades formativas de docentes de Educación Intercultural Tsáchila. Alteridad. 14. 78
  • Altmann, P.,Inuca, J. B.,Waldmüller, J. (2017). Repensar la interculturalidad. UARTES Ediciones.
  • Arias, M. (2000). Triangulación metodológica: sus principios, alcances y limitaciones. Enfermera. 18. 37
  • Barragán, A. (2019). Cartografía social: lenguaje creativo para la investigación cualitativa. Sociedad y Economía. 36. 139
  • Carbonell, F. (2000). La inmigración extranjera en España: los retos educativos. Fundación la Caixa.
  • Castro-Gómez, S. (2007). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores.
  • Concha, J.,Álvarez, M. (2021). Aplicación del sistema del conocimiento a través de herramientas tecnopedagógicas en Cañar durante el COVID-19. Epísteme Koinonía. 4. 204
  • (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449 de 20 de octubre de 2008.
  • Corbetta, S.,Bonetti, C.,Bustamante, F.,Vergara, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. Avances y desafíos. CEPAL.
  • (2018). Ministerio de Educación. Apoyar y fortalecer el sistema de Educación Intercultural Bilingüe.
  • (2018). Ministerio de Educación. Créase la Secretaría del sistema de Educación Intercultural Bilingüe como entidad adscrita al Ministerio de Educación.
  • Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos. 39. 192
  • Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje: una aproximación conceptual. Estudios pedagógicos. 29. 97
  • Dussel, E. (1994). El encubrimiento del otro. Hacia el origen del mito de la modernidad. Ediciones Abya-Yala.
  • Dussel, E. (2005). Transmodernidad e interculturalidad. Interpretación desde la filosofía de la liberación. UAM.
  • Echeverry, L. (2021). Diversidad e Interculturalidad: dos perspectivas en la educación actual. Cuadernos Pedagógicos. 23. 55
  • Escarbajal, A. (2010). Educación inclusiva e intercultural. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 3. 411
  • Fajardo, D. (2011). Educación intercultural bilingüe en Latinoamérica: un breve estado de la cuestión. LiminaR. 9. 15
  • Fornet, R. (2006). La interculturalidad a prueba. Universidad de Michigan.
  • Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Críticas de la teoría de la identidad. Antíteses. 8. 360
  • Guber, R. (2001). La etnografía: método, campo y reflexividad. Grupo Editorial Norma.
  • Hernández, R.,Fernández, C.,Batista, L. (2014). Metodología de la Investigación. 6. McGraw-Hill.
  • Hinojosa, M.,Chalán, Á. (2021). Saberes ancestrales en la enseñanza-aprendizaje en la zona sur de Ecuador. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. 29
  • Krainer, A.,Guerra, M. (2016). Interculturalidad y educación: desafíos docentes. FLACSO.
  • Leiva, O. (2013). Bases conceptuales de la educación intercultural. De la diversidad cultural a la cultura de la diversidad. Foro de educación. 11. 169
  • (2021). Ley orgánica reformatoria. Ley Orgánica de educación intercultural.
  • (2013). Ministerio de Educación. Modelo del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe.
  • Restrepo, E. (2016). tnografía: alcances, técnicas y éticas. Pontificia Universidad Javeriana, Envión editores.
  • Sánchez-Raza, V.,Rhea-Almeida, M. (2020). Análisis de la educación intercultural bilingüe en las instituciones educativas de la nacionalidad Tsachila-Ecuador. Cátedra. 3. 46
  • Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce.
  • (2007). UNICEF Rediseño curricular para la formación de profesores de Educación Básica Intercultural Bilingüe del nivel Superior Tecnológico. Universidad de Cuenca.
  • Vélez, C. (2009). Interculturalidad: reflexiones desde la práctica. UNICEF.
  • Vilar, M. (2009). La diversidad cultural en educación desde enfoques multi e interculturales: conceptos y realidades. Sociedad y Discurso. 16. 102
  • Walsh, C. (2010). Construyendo interculturalidad crítica. Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello.