“Petiscando libros”un proyecto de fomento lector para el aprendizaje literario de docentes en formación

  1. García-Pedreira, Rocío 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Bellaterra: journal of teaching and learning language and literature

ISSN: 2013-6196

Year of publication: 2023

Volume: 16

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/JTL3.1219 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Bellaterra: journal of teaching and learning language and literature

Abstract

The professional training of Early Childhood Education teachers in the field of literary education involves the internalisation of reading habits. Thus, within the framework of the subject Children's Literature and Dramatisation (University of Santiago de Compostela), a project for the promotion of reading was carried out with 91 trainee teachers during the 2021-2022 academic year. It consisted of programming a reading club with selections of works linked to the theoretical content and chosen on the basis of specific criteria such as aesthetic and literary quality, which was complemented with the creation of a blog of literary recommendations and educational proposals created by and for teachers called "Petiscando libros". The evaluation questionnaires confirm the improvement in the pupils' relationship with reading based on the work carried out and a very positive perception of the contribution of the experience to their training as teachers.

Bibliographic References

  • Abeleira Bardanca, Á. (2019). Facer lectores, un ineludible traballo docente. En M. Muriano Rodríguez (Ed.), Habitando historias: 10 experiencias arredor do libro e a lectura (pp. 9-28). Galaxia.
  • Álvarez Álvarez, C. (2016). Clubs de lectura: ¿Una práctica relevante hoy? Información, Cultura Y Sociedad, 35, 91-106. https://doi.org/10.34096/ics.i35.2512
  • Álvarez Romero, M. E., Castañeda Ariza, C. P. & García Romero, L. A. (2019). Clubes de lectura: estrategia pedagógica para la generación de una cultura lectora. Educación y Ciencia, 22, 375-386. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.22.e10058
  • Cerrillo, P. (2016). El lector literario. Fondo de Cultura Económica de Ciudad de México.
  • Cerrillo, P., Larrañaga, E. & Yubero, S. (2002). Libros, lectores y mediadores. Ediciones UCLM.
  • Del Moral-Barrigüete, C. & Molina-García, M. J. (2018). Diseño y validación de un cuestionario sobre hábitos lectores en futuros maestros durante su etapa preuniversitaria. Revista De Educación De La Universidad De Granada, 25, 51-79. https://doi.org/10.30827/reugra.v25i0.100
  • Díaz-Díaz, M., Echegoyen, Y., & Martín-Ezpeleta, A. (2022). Del lector ideal al mediador competente: Metacognición y hábitos lectores en la formación de docentes. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 21(2). https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.2.2967
  • Duran Gisbert, D. & Flores Coll, M. (2016). Mejorar el autoconcepto lector a través de la tutoría entre iguales. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 22(72), 56-60. http://hdl.handle.net/11162/118255
  • FGEE, Federación de Gremios de Editores de España (2022). Hábitos de Lectura y Compra de Libros en España | 2021. Ministerio de Cultura y Deporte. https://www.federacioneditores.org/lectura-y-compra-de-libros-2021.pdf
  • Frugoni, S. (2010). La literatura dentro y fuera de la escuela (y en el medio). El toldo de Astier: Propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y la literatura, 1(1), 1-8. http://www.eltoldodeastier.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero-1/m-frugoni.pdf
  • García-Padrino, J. (2005). La promoción de la lectura: una permanente tarea educativa. Revista de Educación, núm. extraordinario, 37-51. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2005/re2005/re2005-04.html
  • González Alba, B., Polo Márquez, E. & Jiménez Calvo, P. J. (2021). La feminización de la Educación Infantil. Un estudio de caso de estudiantes varones en la Universidad de Málaga. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 19(1), 75-91. https://doi.org/10.4995/redu.2021.14600
  • Granado Alonso, C. (2014) Teachers as readers: a study of the reading habits of future teachers / El docente como lector: estudio de los hábitos lectores de futuros docentes. Culture and Education, 26(1), 44-70. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.908666
  • Jodeck-Osses, M., Tapia-Salinas, D., & Puente, A. (2021). Construcción y validación de una Escala de Motivación Lectora para Profesores de Lenguaje y Comunicación (EMLPLC). Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 20(3). https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.3.2525
  • Larragueta, M., & Ceballos-Viro, I. (2020). Tras un eslabón perdido: hábitos de lectura y literatura infantil en estudiantes de magisterio y en maestros. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 19(2), 53-68. https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/317
  • Larrañaga, M. E., & Yubero Jiménez, S. (2019). La compleja relación de los docentes con la lectura: el comportamiento lector del profesorado de educación infantil y primaria en formación. Bordón. Revista De Pedagogía, 71(1), 31-45. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.66083
  • Larrañaga, E., Yubero, S. & Cerrillo, P. (2008). Estudio sobre los hábitos de lectura de los universitarios españoles. CEPLI/SM.
  • Nistal, B. (2020). Clubes de lectura en las bibliotecas. Desiderata, 15, 118-120.
  • Petiscando libros (2023, junio 7). Petiscando libros. https://petiscandolibros.wordpress.com/
  • Petit, M. (2009). El arte de la lectura en tiempos de crisis. Océano Travesía.
  • Rociogpedreira, A. (2022, enero 28). DESPOIS DA CHUVIA. Petiscando libros. https://petiscandolibros.wordpress.com/2022/01/28/despois-da-chuvia/
  • Serna, M., Rodríguez, A. & Etxaniz, X. (2017). Biblioteca escolar y hábitos lectores en los escolares de Educación Primaria. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 16(1), 18-49. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1205
  • Silveyra, C. (2010). El futuro de la LIJ fuera de la escuela. Actas y memoria I Congreso Iberoamericano de Lengua y Literatura Infantil y Juvenil (CILELIJ) (pp. 395-400). Fundación SM.
  • Tovar, K., & Riobueno, M. C. (2018). El club de lectura como estrategia creativa para fomentar la lectura creativa en los estudiantes educación integral. Revista de Investigación, 42(94). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376160142004
  • Valls, R., Soler, M., & Flecha, R. (2008). Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura. Revista Iberoamericana De Educación, 46, 71-87. https://doi.org/10.35362/rie460717
  • Yepes, L. (2001). La promoción de la lectura: concepto, materiales y autores. COMFENALCO.