Del estudio del paisaje a la educación en paisajeInvestigación y formación del profesorado de educación primaria (6-12 años)

  1. Rodríguez Lestegás, Francisco 1
  2. Riveiro Rodríguez, Tania 2
  3. Armas Quintá, Francisco Xosé 1
  4. Macía Arce, Xosé Carlos 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 IES Sabino Fernández Campo. Robledo de Chavela (Madrid, España)
Journal:
Agua y territorio = Water and Landscape

ISSN: 2340-8472 2340-7743

Year of publication: 2024

Issue Title: Geografía del paisaje

Issue: 23

Pages: 193-206

Type: Article

DOI: 10.17561/AT.23.7200 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Agua y territorio = Water and Landscape

Abstract

Landscape is a common object of study in all educational systems, but it is necessary to differentiate between studying landscape and educating in landscape. In fact, the latter is a relatively recent concept that is linked to the current reformulation of the notion of landscape according to the guidelines contained in the European Landscape Convention. The article summarizes the basic pillars on which landscape education is based and presents research results on the subject Landscape and Sustainability, as well as an experience in training of primary school teachers to educate in landscape. Both cases show the educational interest offered by the heritage dimension of landscape, its identity value, and its consideration as a social product. The need to educate in landscape using innovative methodological strategies, materials, and teaching resources –namely fieldwork and new technologies– is also highlighted.

Bibliographic References

  • Azcárate Luxán, Blanca; Fernández Fernández, Antonio. 2017: Geografía de los paisajes culturales. Madrid (España), Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Bolós i Capdevila, María de (Dir.). 1992: Manual de ciencia del paisaje. Teoría, métodos y aplicaciones. Barcelona (España), Masson.
  • Busquets Fàbregas, Jaume. 1996: “La lectura visual del paisaje. Bases para una metodología”. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 9, 53-60.
  • Busquets Fàbregas, Jaume. 2010: “La educación en paisaje: una oportunidad para la escuela”. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 65, 7-16.
  • Concello de Melide. 2022: O que non te podes perder. http://turismomelide.com/index.php/gl/caminos-de-santiago/o-que-non-te-podes-perder
  • Concello de Portomarín. 2022: Ayuntamiento de Portomarín. https://www.ayuntamiento.es/portomarin
  • Consejo de Europa. 2000: Convenio Europeo del Paisaje. Florencia. https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list?module=treaty-detail&treatynum=176
  • Consorcio de Turismo Ribeira Sacra. 2022: https://turismo.ribeirasacra.org/cgmlImg/10974-aeyzdea/imageMultimediaLarge/Viticultura_Heroica_6_.jpg
  • De Miguel González, Rafael. 2016: “Espacio digital y educación geográfica: el Atlas Digital Escolar”, en López Facal, Ramón (Ed.), VII Simposio de Didáctica de las Ciencias Sociales en el ámbito Iberoamericano. Ciencias sociales, educación y futuro. Investigaciones en didáctica de las ciencias sociales. Santiago de Compostela (España), Red14-Universidad de Santiago de Compostela, 1148-1160.
  • Feliu Torruella, María; Hernández Pongiluppi, Mar. 2015: “El paisaje en la didáctica de las ciencias sociales”. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 81, 9-14.
  • Fontal Merillas, Olaia; Ibáñez Etxeberria, Alex. 2015: “Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España”. Educatio Siglo XXI, 33(1), 15-32. https://doi.org/10.6018/j/222481
  • Fontal Merillas, Olaia; Ibáñez-Etxeberria, Alex. 2017: “La investigación en Educación Patrimonial. Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto”. Revista de Educación, 375, 184-214. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2016-375-340
  • García de la Vega, Alfonso. 2019: “Perspectivas de futuro en el aprendizaje del paisaje”. Didáctica Geográfica, 20, 55-77. https://doi.org/10.21138/DG.441
  • Gómez Ortiz, Antonio. 1993: “Reflexiones acerca del contenido “paisaje” en los “curricula” de la enseñanza obligatoria”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16, 231-240.
  • Hernández Carretero, Ana María. 2010: “El valor del paisaje cultural como estrategia didáctica”. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura, 9, 162-178.
  • Liceras Ruiz, Ángel. 2003: Observar e Interpretar el Paisaje. Estrategias didácticas. Granada (España), Grupo Editorial Universitario.
  • Liceras Ruiz, Ángel. 2013: “Didáctica del paisaje. Lo que es, lo que representa, cómo se vive”. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 74, 85-93.
  • Liceras Ruiz, Ángel. 2016: “La Geografía, el paisaje y los mapas”, en Liceras Ruiz, Ángel; Romero Sánchez, Guadalupe (Coords.), Didáctica de las Ciencias Sociales. Fundamentos, contextos y propuestas. Madrid (España), Pirámide, 141-161.
  • Macía Arce Xosé Carlos; Rodríguez Lestegás, Francisco; Armas Quintá, Francisco Xosé. 2019: “A paisaxe no currículo e nos manuais escolares. Algunhas fontes e ferramentas para traballar a paisaxe nas aulas”, en Macía Arce, Xosé Carlos; Armas Quintá, Francisco Xosé; Rodríguez Lestegás, Francisco (Coords.), La reconfiguración del medio rural en la Sociedad de la Información. Nuevos desafíos en la educación geográfica. Santiago de Compostela (España), Andavira, 509-525.
  • Martínez de Pisón, Eduardo. 1998: “El concepto de paisaje como instrumento de conocimiento ambiental”, en Martínez de Pisón, Eduardo (Coord.), Paisaje y medio ambiente. Valladolid (España), Universidad de Valladolid, 9-28.
  • Martínez de Pisón, Eduardo. 2010: “Saber ver el paisaje”. Estudios Geográficos, 71(269), 395-414. https://doi.org/10.3989/estgeogr.201013
  • Mata Olmo, Rafael. 2006: “Un concepto de paisaje para la gestión sostenible del territorio”, en Mata Olmo, Rafael; Tarroja i Coscuela, Alexandre (Coords.), El paisaje y la gestión del territorio. Criterios paisajísticos en la ordenación del territorio y el urbanismo. Barcelona (España), Diputació de Barcelona, 17-46.
  • Mata Olmo, Rafael. 2008: “El paisaje, patrimonio y recurso para el desarrollo territorial sostenible. Conocimiento y acción pública”. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 184(729), 155-172.
  • Melcón Beltrán, Julia. 1995: Renovación de la enseñanza de la Geografía en los orígenes de la España Contemporánea. Madrid (España), Universidad Autónoma de Madrid.
  • Riveiro Rodríguez, Tania. 2021: A materia de Paisaxe e Sustentabilidade en aulas de secundaria: observación e reflexión crítica desde un modelo alternativo, tesis doctoral, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela (España).
  • Sobel, David. 2013: Place-Based Education. Connecting Classrooms and Communities. Great Barrington, Massachusetts (Estados Unidos), Orion Society.
  • Trinca Fighera, Delfina. 2006: “Paisaje natural, paisaje humanizado o simplemente paisaje”. Revista Geográfica Venezolana, 47(1), 113-118.
  • Urquijo Torres, Pedro; Barrera Bassols, Narciso. 2009: “Historia y Paisaje. Explorando un concepto geográfico monista”. Andamios, 5(10), 227-252. https://doi.org/10.29092/uacm.v5i10.175
  • Xunta de Galicia – Turismo de Galicia. 2022: Cabo Fisterra. https://www.turismo.gal/que-visitar/destacados/cabo-fisterra?langId=es_ES