La proximidad, eje transversal al servicio audiovisual público regional europeo. Estudio de caso comparado de España y Alemania

  1. Azahara Cañedo 1
  2. Marta Rodríguez-Castro 2
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: La nueva cultura visual en el entorno digital

Número: 26

Páxinas: 231-252

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Resumo

The crisis of legitimacy faced by public media in the current media ecosystem, dominated by transnational platforms of private capital, leads these corporations to the need to claim their public service value as a distinctive one. In this context, and from the point of view of the proximity principle that historically governs the action of public media below the state level, the aim of this article is to study the role of this proximity in defining the value of the Spanish and German regional public audiovisual system. For this purpose, a documentary analysis has been applied in which the legislation regulating Spanish regional public broadcasters (n=12) and the German regional ones (n=9) but also the grey literature corresponding to their action in the three-year period 2019-2021 have been analysed. The results of the research show that the principle of proximity continues to be present in the mission of these corporations, transversely crossing the set of values that guide them, such as citizen participation, media literacy, diversity or cooperation, with the ultimate mission of socially structuring the territory. Thus, this proximity is built on the idea of regionality, specific to the scope of action of these public corporations, articulated in three dimensions: physical, emotional, and economic. To this end, regional public service media rely on both programming and governance models, as well as their own and external production sources.

Referencias bibliográficas

  • Andalucía. Ley 18/2007, de 17 de diciembre, de la radio y televisión de titularidad autonómica gestionada por la Agencia Pública Empresarial de la Radio y Televisión de Andalucía (RTVA).
  • Aragón. Ley 4/2016, de 19 de mayo, de modificación de la Ley 8/1987, de 15 de abril, de creación, organización y control parlamentario de la Corporación Aragonesa de Radio y Televisión.
  • ARD (2021). Unser Beitrag zum Gemeinwohl (Public Value). Consultado el 7 de julio de 2023 en https://www.ard.de/die-ard/ARD-Unser-Beitrag-zum-Gemeinwohl-Public-Value-100/
  • Asturias. Ley 8/2014, de 17 de julio, de segunda reestructuración del sector público autonómico.
  • BBC (2004). Building Public Value. Renewing the BBC for the Digital World. Consultado el 7 de julio de 2023 en https://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/policies/pdf/bpv.pdf
  • Berlín y Brandemburgo (2013). Staatsvertrag über die Errichtung einer gemeinsamen Rundfunkanstalt der Länder Berlin und Brandenburg.
  • BR (2021). Geschäftsbericht des Bayerischen Rundfunks 2020.
  • Bremen (2021). Bekanntmachung der Neufassung des Radio-Bremen-Gesetzes (RBG).
  • Brevini, Benedetta (2013). European commission media policy and its pro-market inclination: the revised 2009 communication on state aid to PSB and its restraining effect on PSB online. En: European Journal of Communication, vol. 28, nº 2, 183–197.
  • Braun, Virginia y Clarke, Victoria (2021). Thematic Analysis: A Practical Guide. Sage.
  • Campos-Freire, Francisco (coord.) (2021). Estudio de la situación y tendencia de los medios audiovisuales públicos europeos ante la sociedad digital. USC / FORTA.
  • Canarias. Ley 13/2014, de 26 de diciembre, de Radio y Televisión Públicas de la Comunidad Autónoma de Canarias.
  • Cañedo, Azahara; Rodríguez-Castro, Marta y López-Cepeda, Ana María (2022). Distilling the value of public service media: Towards a tenable conceptualization in the European framework. En: European Journal of Communication, vol. 37, nº6, 586-605. https://doi.org/10.1177/02673231221090777
  • Cañedo, Azahara y Segovia, Ana Isabel (2022). La plataformización de los medios de comunicación de servicio público. Una reflexión desde la Economía Política de la Comunicación. En: Goyanes, M. y M. Campos-Rueda (eds). Gestión de medios públicos en el entorno digital. Nuevos valores, estrategias multiplataforma e internet de servicio público. Valencia: Tirant Humanidades.
  • CARTV (2021). Memoria 2020.
  • CCMA (2020). Mandat marc del sistema públic audiovisual per al període 2020-2026.
  • CCMA (2021). Memòria anual d’activitats 2020.
  • Collins, Richard (2007). The BBC and “public value”. En: MyK Medien y Kommunikationswissenschaft, vol. 55, nº 2, 164-184. DOI: https://doi.org/10.5771/1615-634x-2007-2-164.
  • Comunidad de Madrid. Ley 8/2015, de 28 de diciembre, de Radio Televisión Madrid.
  • Crosby, Barbara; ‘t Hart, Paul y Torfing, Jacob (2017). Public Value Creation Through Collaborative Innovation. En: Public Management Review, vol. 19, nº 5, 655–669. DOI: https://doi.org/10.1080/14719037.2016.1192165
  • CVMC (2020). Memòria anual 2019.
  • CRTVG (2020). Memoria de Servizo Público 2019.
  • CRTVG (2021a). Memoria de Servizo Público 2020.CRTVG (2021b). Estado de Información non Financiera do Exercicio 2020.
  • D’Arma, Alessandro;Raats, Tim y Steemers, Jeanette (2021). Public service media in the age of SVoDs: A comparative study of PSM strategic responses in Flanders, Italy, and the UK. En: Media, Culture & Society, vol.43, nº4, 682–700. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443720972909
  • Donders, Karen (2021). Public Service Media in Europe. Law, Theory and Practice. Londres: Routledge.
  • Donders, Karen y Van den Bulck, Hilde (2016). Decline and Fall of Public Service Media Values in the International Content Acquisition Market: An Analysis of Small Public Broadcasters Acquiring BBC Worldwide Content. En: European Journal of Communication, vol.31, nº3, 299–316. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323116635833
  • EiTB (2020). Memoria Integrada RSE/EINF 2019.
  • EiTB (2021a). Memoria integrada 2020. Memoria de Responsabilidad Social Corporativa y Estado de Información No Financiera.
  • EiTB (2021b). Balance 2020.
  • EPRTVIB (2021). Memòria anual de compliment missions de servei públic i obligacions de caràcter econòmic i financer 2020.
  • Fastrez, Pierre y Meyer, Stéphanie (1999). Télévision locale et proximité. En: Recherches en communication, nº11, 143-167.
  • Generalitat Valenciana. Llei 6/2016, de 15 de juliol, de la Generalitat, del Servei Públic de Radiodifusió i Televisió d’Àmbit Autonòmic, de Titularitat de la Generalitat.
  • Gransow, Christiana (2018). Public Value-Konzepte im öffentlichen Rundfunk. Eine vergleichende Analyse europäischer Rundfunksysteme. Cham: Springer.
  • Hamburgo, Mecklemburgo-Pomerania Occidental, Baja Sajonia y Schleswig-Holstein (2021). Staatsvertrag über den Norddeutschen Rundfunk (NDR-Staatsvertrag).
  • HR (2021). Jahresbericht 2020.
  • Huxford, John (2007). The proximity paradox. Live reporting, virtual proximity and the concept of place in the news. En: Journalism, vol.8, nº6, 657-674. DOI: https://doi.org/10.1177/1464884907083117
  • Jenkins, Joy y Nielsen, Rasmus Kleis (2020). Proximity, Public Service, and Popularity: A Comparative Study of How Local Journalists View Quality News. En: Journalism Studies, vol. 21, nº2, 236-253. DOI: https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1636704
  • Karppinen, Kari y Moe, Hallvard (2019). Text as Data I: Document Analysis. En Hilde Van den Bulck, Manuel Puppis, Karen Donders y Leo Van Audenhove (eds.). The Palgrave Handbook of Methods for Media Policy Research. Nueva York: Palgrave.
  • Larrondo-Ureta, Ainara (2016). La convergencia multimedia y su impacto en las redacciones de las radiotelevisiones públicas de proximidad. Un análisis de caso. En: adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº11, 23-42. DOI: http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2016.11.3
  • López-García, Xosé; Soengas-Pérez, Xosé y Rodríguez-Vázquez, Ana Isabel (2016). La televisión de proximidad como eje de la oferta audiovisual cercana. El papel de TVG en Galicia. En: adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº11, 61-73. DOI: http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2016.11.5
  • Liddle, Joyce (2017). Public Value Management and New Public Governance: Key Traits, Issues and Developments. En: Edoardo Ongaro y Sandra Van Thiel (eds.). The Palgrave Handbook of Public Administration and Management in Europe. Nueva York: Palgrave.
  • Martin, Erik Nikolaus (2021). Can Public Service Broadcasting Survive Silicon Valley? Synthesizing Leadership Perspectives at the BBC, PBS, NPR, CPB and Local U.S. Stations. En: Technology in Society, vol.64. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101451
  • Martori, Aida (2019). Televisión de proximidad o televisión local? El impacto de la proximidad cultural en los estudios de televisión en la era digital. En: ZER: Revista de Estudios de Comunicación, vol.24, nº7. DOI: https://doi.org/10.1387/zer.21073
  • Marzal-Felici, Javier; López-Rabadán, Pablo e Izquierdo-Castillo, Jessica (eds.) (2017). Los medios de comunicación públicos de proximidad en Europa. RTVV y la crisis de las televisiones públicas. Valencia: Tirant.
  • Marzal-Felici, Javier; López-Olano, Carlos y Soler-Campillo, María (2021). Participación ciudadana y medios de comunicación públicos, 1. Conceptos y teorías. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Marzal-Felici, Javier; Moriano, Jose; Fieiras-Ceide, César; Vaz-Álvarez, Martín y Loriguillo-López, Antonio (2022). Participación ciudadana y medios de comunicación públicos, 2. Experiencias de cocreación en España y en Europa. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Mazzucato, Mariana (2018). The Value of Everything. Making and Taking in the Global Economy. Milton Keynes: Allen Lane.
  • Mazzucatto, Mariana; Conway, Rowan; Mazzoli, Eleonora; Knoll, Eva y Albala, Sarah (2020). Creating and measuring dynamic public value at the BBC. A scoping report. Consultado el 7 de julio de 2023 en https://www.ucl.ac.uk/bartlett/public-purpose/sites/public-purpose/files/final-bbc-report-6_jan.pdf
  • Moe, Hallvard y Van den Bulck, Hilde (2014). Comparing “Public Value” as a Media Policy Term in Europe. En: Gregory Ferrell Lowe and Fiona Martin (eds.). The Value of Public Service Media. Göteborg: Nordicom.
  • Moragas, Miquel de; Garitaonandia, Carmelo y López, Bernat (eds.) (1999). Televisión de proximidad en Europa: experiencias de descentralización en la era digital. Barcelona: UAB.
  • Moore, Mark H (1995). Creating Public Value. Strategic Management in Government. Cambridge: HUP.
  • Napoli, Philip; Stonbely, Sarah; McCollough, Kathleen y Renninger. Bryce (2017). Local Journalism and the Information Needs of Local Communities: Toward a Scalable Assessment Approach. En: Journalism Practice, vol.11, nº4, 373–395. DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2016.1146625
  • Nerekan-Umaran, Amaia; Casado-del-Río, Miguel Ángel; Zallo, Ramón y Miguel-de-Bustos, Juan Carlos (coords.) (2015). Comunicación de proximidad: cada vez más lejos. Marco, experiencias y regulación. Bilbao: UPV.
  • O’Flynn, Janine (2007). From New Public Management to Public Value: Paradigmatic Change and Managerial Implications. En: The Australian Journal of Public Administration, vol. 66, nº3, 353–366. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8500.2007.00545.x
  • Prado, Emili (2004). La televisión local entre el limbo regulatorio y la esperanza digital. Fundación Alternativas.
  • Renania del Norte-Westfalia (2021). Gesetz über den „Westdeutschen Rundfunk Köln“ (WDR-Gesetz).
  • Rivas-de-Roca, Rubén (2021). Modelos de participación ciudadana en diferentes culturas periodísticas: los casos de RTVA (Andalucía) y RBB (Berlín y Brandeburgo) como servicio público. En: adComunica Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº21, 135-159.
  • RTPA (s.f.). MICROESPACIOS especial FICX. https://rtpa.es/rtpa-ficx
  • RTVA (2020). Memoria 2019.
  • RTVC (2021a). Los Servicios Informativos, con La Palma. Consultado el 7 de julio de 2023 en https://rtvc.es/los-servicios-informativos-con-la-palma/
  • RTVC (2021b). ‘¡Todos con La Palma!’ tendrá una amplia difusión nacional e internacional. Consultado el 7 de julio de 2023 en https://rtvc.es/rtvc-todos-con-la-palma-internacional/
  • RTVM (2017). Contrato programa 2018-2020.
  • RTVM (2020). Memoria de actividad 2019 de RTVM: 12 meses de servicio público.
  • RTVM (2021). Memoria de actividad 2020.
  • SR (2020). Der Saarländische Rundfunk: Auf dem Weg in die digitale Zukunft. Bericht gegenüber der Öffentlichkeit.
  • Straubhaar, Joseph D. (2007). World television: from global to local. Londres: Sage.
  • SWR (s.f.). Green Motion: Wir engagieren uns für ökologisch nachhaltige Produktion. Consultado el 7 de julio de 2023 en https://www.swr.de/unternehmen/green-shooting-100.html
  • Torfing, Jacob; Ferlie, Ewan; Juckić, Tina y Ongaro, Edoardo (2021). A Theoretical Framework for Studying the Co-Creation of Innovative Solutions and Public Value. En: Policy & Politics, vol.49, nº2, 189–209. DOI: https://doi.org/10.1332/030557321X16108172803520
  • Túñez-López, Miguel; Campos-Freire, Francisco y Rodríguez-Castro, Marta (2021). The Values of Public Service Media in the Internet Society. Nueva York: Palgrave
  • WDR (2021). Zeitenwende. Der Geschäftsbericht 2020.
  • Yin, Robert K. (2015). Case Study Research: Design and Methods. Londres: Sage.