Políticas educativas, ocio inclusivo y equidad social ante los nuevos futuros de la educación

  1. Antonio LUZÓN
  2. José Antonio CARIDE
  3. Diego SEVILLA
Journal:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Year of publication: 2023

Issue Title: Educación y conciliación para la equidad

Issue: 43

Pages: 15-29

Type: Article

DOI: 10.7179/PSRI_2023.43.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Abstract

Placing its main arguments in the values that equity and social inclusion invoke, from a historical perspective, the text we present emphasizes the important role that edu-cational policies have in the achievements associated with a better future for people and society. Despite this, the relevance that their discourses and practices have acquired –in con-vergence with those that name cooperation and solidarity, peace, freedom or social justice– in international declarations is not obvious, committing their initiatives to a double challenge: on the one hand, to guarantee the right to quality education throughout life, expanding and diversifying educational opportunities, ways of educating and being educated in society; on the other, harnessing the transformative potential of education as a global public good, in the transition towards a future that is more liveable and sustainable, ecologically and socially. Imagining it and building it requires a new social contract for education, in which leisure –as a third generation right, with which a response to basic needs related to rest, recreation, personal development, well-being or quality of life– needs to reconcile freedom with equality, inclusion with changes and processes of technological, social, cultural transformation, etc. so that no one is left behind

Bibliographic References

  • Bolívar, A. (2005). Equidad Educativa y Teorías de la Justicia, REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(2), 42-69.
  • Bregman, R. (2021). Dignos de ser humanos: una nueva perspectiva histórica de la humanidad. Anagrama.
  • Carabaña, J. (2016) El Informe Coleman, 50 años después. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 9, 9-21.
  • Caride, J. A. (2017). Lo que el tiempo esconde, o cuando lo social necesita de la pedagogía. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 32, 17-29. https://doi.org/10.7179/PSRO_2018.32.02
  • Caride, J. A. (2020). Educar y educarnos a tiempo, pedagógica y socialmente. Revista Española de Pedagogía, 78(277), 395-413. https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-03
  • Caride, J. A., Vila, E. S. y Martín, V. M. (coords.) (2018). Del derecho a la educación a la educación como derecho: reflexiones y propuestas. GEU Editorial.
  • Caride, J. A. y Gradaílle, R. (2019). Social Time, Gender and Education. En V. Pérez-de-Guzmán, E. Bas-Peña y M. Machado-
  • Casas (coords.), Gender Issues in Latin America and Spain (pp. 15-38). Peter Lang Verlag.
  • Caride, J. A., Gradaílle, R. y Caballo, M. B. (coords.) (2020). Tiempos, educación y ocio en una sociedad de redes. Octaedro.
  • Castells, M. (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura, vol. I. Alianza.
  • Cortina, A. (2017). Aporofobia, el rechazo al pobre: Un desafío para la democracia. Paidós.
  • Cuenca, M. (2004). Pedagogía del Ocio: modelos y propuestas. Universidad de Deusto.
  • Delors, J. et al. (1996). La educación encierra un tesoro: informe a la UNESCO de la Comisión sobre la Educación para el siglo XXI. Santillana-UNESCO.
  • Díez, E. J. y Rodríguez, J. R. (coords.) (2021). Educación crítica e inclusiva para una sociedad poscapitalista. Octaedro.
  • Dubet, F. (2015). ¿Por qué preferimos la desigualdad? (aunque digamos lo contrario). Siglo XXI Editores.
  • Duru-Bellat, M. (2003). Inégalités sociales à l’école et politiques éducatives. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación de la UNESCO (IIPE).
  • Field, S., Kuczera, M. y Pont, B (2007). No More Failures: Ten Steps to Equity in Education. OCDE.
  • Fraser, N. (2000). Rethinking Recognition. New Left Review 3, 107-120.
  • Fraser, N. (2008). La justicia social en la era de la política de identidad: Redistribución, reconocimiento y participación. Revista de Trabajo, 4(6), 83-99.
  • Fraser, N. y Honneth, A. (2006). ¿Redistribución o reconocimiento? Un debate político-filosófico. Morata.
  • Global Education Monitoring Report, GEM (2020). Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2020. Inclusión y educación: todos, sin excepción. https://gem-report-2020.unesco.org/es/inicio/
  • Global Education Monitoring Report, GEM (2022). South Asia, non-state actors in education: who chooses? Who loses? https://www.unesco.org/gem-report/en/2022-south-asia
  • González-Faraco, J.C., Luzón, A. y Torres, M. (2012). La exclusión social en el discurso educativo: un análisis basado en un programa de investigación. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20, 1-20. https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/1050/995
  • Leif, J. (1992). Tiempo libre y tiempo para uno mismo: un reto educativo y cultural. Narcea.
  • Lingard, B., Sellar, S. y Savage, G. C. (2014). Re-articulating social justice as equity in schooling policy: the effects of testing and data infrastructures. British Journal of Sociology of Education, 35(5), 710-730. https://doi.org/10.1080/01425692.2014.919846
  • McGuinn, P. (2016). From No Child Left behind to Every Student Succeeds Act: Federalism and the Education Legacy of the Obama Administration, Publius: the Journal of Federalism, 46(3), 392-415.
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2022). Programa para la orientación, avance y enriquecimiento educativo en centros de especial complejidad educativa (Programa PROA+). https://www.educacionyfp.gob.es/mc/sgctie/cooperacion-territorial/programas-cooperacion/proa/proa-21-23.html
  • Murillo, F. J. y Hernández-Castilla, R. (2011). Hacia un concepto de justicia social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23.
  • Navarro, V. y Torres, J. (2014). Los amos del mundo: las armas del terrorismo financiero. Espasa.
  • OCDE (2012). Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools. https://doi.org/10.1787/9789264130852-en
  • OCDE (2018). Equity in Education. Breaking Down Barriers to Social Mobility. https://www.oecd.org/education/equity-in-education-9789264073234-en.htm
  • OCDE (2022). Improving Early Equity. From Evidence to Action. https://doi.org/10.1787/6eff314c-en
  • ONU (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. ONU. https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2019/06/ONU-Agenda-2030.pdf
  • ONU (2017). Leaving No One Behind: Equality and No-Discrimination at the Heart of Sustainable Development. ONU. https://unsceb.org/sites/default/files/imported_files/CEB%20equality%20framework-A4-web-rev3.pdf
  • Piketty, Th. (2013). Le Capital au XXIe siècle. Seuil.
  • Piketty, Th. (2015). La economía de las desigualdades. Anagrama.
  • Plisson, P. (Dir) (2013). Camino a la escuela [Documental]. Winds, Hérodiade.
  • Popkewitz, Th. S. y Lindblad, S. (2005). Gobernación educativa e inclusión y exclusión social: dificultades conceptuales y problemáticas en la política y en la investigación. En J. Luengo (comp.). Paradigmas de gobernación y exclusión social en la educación (pp. 116-175). Ed. Pomares.
  • Rawls, J. (1971). A Theory of Justice. Harvard University Press.
  • Reimers, F. (2020). Educación global para mejorar el mundo: cómo impulsar la ciudadanía global desde la escuela. SM.
  • Rodrigues, D. (2015). Equidade e Educação Inclusiva. Profedições.
  • Rose, N. (1999). Powers of Freedom: Reframing Political Thought. Cambridge University Press.
  • Safranski, R. (2017). Tiempo: la dimensión temporal y el arte de vivir. Tusquets.
  • Sen, A. (2004). Nuevo examen de la desigualdad. Alianza.
  • Sevilla, D. (2003). La educación comprensiva en España: paradoja, retórica y limitaciones, Revista de Educación, 330, 35-57.
  • Schleicher, A. (2014). Equity, Excellence and Inclusiveness in Education: Policy Lessons from Around de World. https://doi.org/10.1787/9789264214033-en
  • Stiglitz, J. (2015). El precio de la desigualdad. Penguin Random House.
  • Subirats, J., Brugué, J. y Gomá, R. (2002). De la pobreza a la exclusión social: Nuevos retos para las políticas públicas, Revista Internacional de Sociología, 33, 7-45.
  • Theborn, G. (2015). La desigualdad mata. Alianza.
  • Turégano, I. (2022). John Rawls y el problema de la desigualdad dentro y más allá de las fronteras. Estudios públicos, 165, 139-149.
  • UNESCO (1990). Declaración Mundial sobre Educación para Todos y Marco de Acción para Satisfacer las Necesidades Básicas de Aprendizaje. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127583_spa
  • UNESCO (2000). Marco de Acción de Dakar: Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Foro Mundial sobre la Educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121147_spa
  • UNESCO (2014). The Right to education: law and policy review guidelines. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000228491
  • UNESCO (2015a). La Educación para Todos, 2000-2015: logros y desafíos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232435
  • UNESCO (2015b). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
  • UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros. Informe de la comisión internacional sobre los futuros de la educación: Un nuevo contrato social para la educación.UNESCO-FundaciónSM. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560
  • World Leisure Organization (2020). Charter for Leisure. WLO. https://www.worldleisure.org/wlo2019/wp-content/uploads/2021/07/Charter-for-Leisure_en.pdf