Estrategias de aprendizaje y motivación del alumnado del Grado en PedagogíaEntre la espera de recompensas y el escaso pensamiento crítico
- Adriana Gewerc 1
- Angela González-Villa 1
- Ana Rodríguez-Groba 1
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 0210-2773
Ano de publicación: 2023
Título do exemplar: Perspectivas actuales de investigación en educación y sociedad
Volume: 52
Número: 2
Páxinas: 147-156
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Aula abierta
Resumo
Self-regulation of learning is a fundamental process in Higher Education. This research investigates the students’ learning strategies and motivation in the 3rd year of the bachelor’s degree in Pedagogy, in a longitudinal study of trend during five academic years (2017-2021) and through the application of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). The results show that elaboration and organization are the strategies that dominate the most, while the least internalized are effort regulation and peer learning. In relation to motivation, self-efficacy in the face of school tasks is positioned as fundamental in the deployment of strategies for learning. Trend changes are observed between promotions, with increasing extrinsic motivation and decreasing collaboration and critical thin-king strategies. Variations that increase as a consequence of the pandemic and the virtualization of the training proposal, which empha-size the need to teach learning strategies in new contexts, and the creation of tasks that promote the intrinsic motivation of students.
Referencias bibliográficas
- Allal, L. (2020). Assessment and the co-regulation of learning in the classroom. Assessment in Education: Principles, Policy y Practice, 27(4), 332-349. https://doi.org/10.1080/0969594X.2019.1609411
- Ávila, H. (2006). Introducción a la metodología de la investigación. Eumed.net. www.eumed.net/libros/2006c/203/
- Biwer, F., Wiradhany, W., Woude Egbrink, M.G.A., Hospers, H., Wasenitz, S., Jansen, W., y De Bruin, A.B.H. (2021). Changes and Adaptations: How University Students Self-Regulate Their Online Learning during the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Psychology, 12,. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.642593
- Castro, J. F., y Mayorga, J. C. (2022). Aprendizaje autorregulado y estrés académico universitario en tiempos de pandemia. PsiqueMag, 11(2), 60–71. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2111
- Consejo Europeo (2006). Recomendación (UE) 2006/962/CE del Parlamento europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea L 394, 30 de diciembre de 2006, pp. 10-18.
- Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista de Ciencias de la Educación, 19(33), 228-247. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n33/art12.pdf
- de la Fuente, J., y Justicia, F. J. (2003). Regulación de la enseñanza para la autorregulación del aprendizaje en la Universidad. Aula abierta, 82, 161-172.
- Delfino, M., Dettori, G., y Persico, D. (2011). Influence of Task Nature on Learner Self-Regulation in Online Activities. En G. Dettori y D. Persico (Eds.), Fostering Self-regulated learning with ICTs (pp. 147-163). IGI Global.
- Díaz, A., Pérez, M. V., González-Pienda, J. A., y Núñez, J. C. (2017). Impacto de un entrenamiento en aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Perfiles Educativos, 39(157), 87-104. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.157.58442
- Ergen, B., y Kanadli, S. (2017). The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. Eurasian Journal of Educational Research, 17, 55-74. https://eric.ed.gov/?id=EJ1148778
- Gallardo-López, B., Pérez-Pérez, C., García-García, F.J., Giménez Beut, J.A., y Portillo-Poblador, N. (2020). La competencia aprender a aprender en la universidad: propuesta de modelo teórico. Educación XX1, 23(1), 19-44. https://doi.org/10.5944/educxx1.23367
- González, B., y León, A. (2013). Procesos cognitivos: De la prescripción curricular a la praxis educativa. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 19, 49-67.
- González-Villa, A., Regueira, U., y Gewerc, A. (2022). Hacia la enseñanza en línea. Estudio mixto de una reestructuración metodológica en pandemia. Campus Virtuales, 11(2), 21-37. https://doi.org/10.54988/cv.2022.2.973
- Gravini-Donado, M., Ortiz-Padilla, Mª., y Campo-Ternera, L.A. (2016). Autorregulación para el aprendizaje en estudiantes universitarios. Educación y Humanismo, 18(3), 326-342. https://doi.org/10.17081/eduhum.18.31.1382
- Hadwin, A., Järvelä, S., y Miller, M. (2018). Self-regulation, co-regulation, and shared regulation in collaborative learning environments. En D. H. Schunk y J. A. Greene (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 83–106). Routledge/Taylor y Francis Group.
- Hederich-Martínez, C., Camargo-Uribe, A., y López-Vargas, O. (2018). Motivation and use of learning strategies in students, men and women, with different level of schooling. Journal of Psychological and Educational Research (JPER), 26(1), 121-146. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=660010
- Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.
- Inzunza, B., Pérez, C., Márquez, C. Ortiz, L., Marcellini, S., y Duk, S. (2018). Estructura Factorial y Confiabilidad del Cuestionario de Motivación y Estrategias de Aprendizaje, MSLQ, en Estudiantes Universitarios Chilenos de Primer Año. Revista Iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica, 2(47), 21-35, https://doi.org/10.21865/RIDEP47.2.02
- Irvine S., Brooks I., Lau R., y McKenna, L. (2020). Self-regulated learning instructional support for students enrolled in an accelerated nursing program. Collegian, 27(4), 402-409. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2019.11.007
- Kizilcec, R. F., Pérez-Sanagustín, M., y Maldonado, J. (2017). Self-regulated learning strategies predict learner behaviour and goal attainment in Massive Open Online Courses. Computers y Education, 104, 18-33. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.10.001
- López de la Senra, A., y Tejada, E. (2019). Análisis del nivel de aprendizaje autorregulado dentro de un curso SPOC en una asignatura de grado. Hekademos: Revista Educativa Digital, 27, 39-49.
- Martínez, D. A. (2019). Facilitando la autorregulación del aprendizaje en el diseño de sistemas digitales. En V. Vega y E. Vidal (Eds.), IN-RED 2019: V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red (pp. 602-616). Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10430
- Martínez-López, Z., María-Castro, E.V., y Tinajero, C. (2021). Self-regulation of academic emotions: recent research and prospective view. Anales de Psicología, 37(3), 529-540. https://doi.org/10.6018/analesps.415651
- Navea, A. (2018). El aprendizaje autorregulado en estudiantes de ciencias de la salud: recomendaciones de mejora de la práctica educativa. Educación médica, 19 (4), 193-200. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.012
- Panadero, E. (2017). A Review of Self-regulated Learning: Six Models and Four Directions for Research. Frontiers in Psychology, 8(422), 1-28. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00422
- Peñalosa, E., Landa, P., y Vega, C. (2006). Aprendizaje autorregulado: una revisión conceptual. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 2, 1-21.
- Perelló, S. (2009). Metodología de la Investigación Social. Dykinson.
- Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. En M. Boekaerts, P.R. Pintrich y M. Zeidner (Eds.), Handbook of Self-Regulation (pp.451-502). Academic Press.
- Pintrich, P. R. (2004). A Conceptual Framework for Assessing Motivation and Self-Regulated Learning in College Students. Educational Psychology Review, 16, 385-407. https://doi.org/10.1007/s10648-004-0006-x
- Pintrich, P., Smith, D., García, T., y McKeachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). University of Michigan.
- Ramírez, M. C., Canto, J. E., Bueno, J. A., y Echazarreta, A. (2013). Validación Psicométrica del Motivated Strategies for Learning Questionnaire en Universitarios Mexicanos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(1),193-214.
- Reindl, M., Tulis, M., y Dresel, M. (2020). Profiles of emotional and motivational self-regulation following errors: Associations with learning. Learning and Individual Differences, 77, 101806. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101806
- Rodríguez, M., y Calleja, C. (2015). Motivación en el alumnado de educación secundaria obligatoria en Galicia. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 01, 197-200. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.210
- Roth, A., Ogrin, S., y Schmitz, B. (2016). Assessing self-regulated learning in higher education: a systematic literature review of self-report instruments. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 28(3), 225–250. https://doi.org/10.1007/s11092-015-9229-2
- Sellan, M. E. (2017). Importancia de la motivación en el aprendizaje. Sinergias Educativas, 2(1), 56-59. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/382/3821587003/index.html
- Shing, L.S, Samaraskera, D.D., Hiong, J., Hong, W., Choong, C., Pallath, V., y Vadivelu, J. (2019). Exploring the Cultivation of Self-Regulated Learning (SRL) Strategies Among Pre-Clinical Medical Students in Two Medical Schools. Medical Science Educator, 30(1), 271-280. https://doi.org/10.1007/s40670-019-00894-z
- Ventura, A.C., Cattoni, M. S., y Borgobello, A. (2017). Aprendizaje autorregulado en el nivel universitario. Un estudio situado con estudiantes de psicopedagogía de diferentes ciclos académicos. Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-20. http://www.una.ac.cr/educare
- Winne, P. H. (2018). Cognition and metacognition within self-regulated learning. En D. H. Schunk y J. A. Greene (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 36–48). Routledge/Taylor y Francis Group.
- Zavala, M. A. (2017). Motivational determinants associated with academic achievement in university students. EDU REVIEW. International Education and Learning Review, 5(2), 164-174. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1610
- Zeidner, M., Boekaerts, M., y Pintrich, P. R. (2000). Self-regulation: Directions and challenges for future research. En M. Boekaerts, P. Pintrich, y M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 749-768). Academic Press.
- Zimmerman, B. J. y Schunk, D. H. (Eds.). (2011). Handbook of self-regulation of learning and performance. Routledge/Taylor y Francis Group.