El uso de los espacios maker en la educación STEAM de Galicia

  1. Pérez Vázquez, Mónica
  2. López Gómez, Silvia 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Junio

Número: 41

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Resumo

Makerspaces attract the interest of teachers who see in them a possible way to contribute to a more practical, participatory and collaborative teaching. These spaces are ideal for carrying out projects that promote the development of STEM skills. The main objective of this work is to describe the makerspaces of educational centers in Galicia in order to define them, what resources they have, what projects are carried out and how teachers value them. The methodology used is the study of descriptive cases. For collecting data, the interview technique, the analysis of the web pages content and educational centers documentation are used. The experiences of three Secondary School Centers with makerspaces are collected. The research shows that these spaces have a minimum amount of resources, multidisciplinary STEM projects linked to formal and non-formal education are carried out in them and the teaching staff has a positive opinion about makerspaces but recognizes that they still have training needs in two specific fields: the technological field and the application of the Project-Based Learning (PBL) methodology.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, C., & San Fabián, J.L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28 (1). https://digibug.ugr.es/handle/10481/20644
  • Anderson, C. (2013). Makers. La Nueva Revolución Industrial. Empresa Activa.
  • ASBL Entr’Aide, Fermat Science, Il Giardino di Archimede, IMAGINARY gGmbH, & Museu de Matemàtiques de Catalunya (2017). Un acercamiento no formal a la educación matemática. Mathspaces. https://mmaca.cat/wp-content/uploads/2016/10/Mathspaces_Booklet_ 0_ESP.pdf
  • Attewell, J. (2020). Makerspaces in schools: Practical guidelines for school leaders and teachers. European Schoolnet. https://fcl.eun.org/es/makerspaces-practical-guidelines
  • Cilleruelo, L., & Zubiaga, A. (2014) Una aproximación a la Educación STEAM. Prácticas educativas en la encrucijada arte, ciencia y tecnología. Jornadas de Psicodidáctica. Universidad del País Vasco, País Vasco, España
  • Comisión Europea (2020). European Skills Agenda for Sustainable Competitiveness, Social Fairness and Resilience. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1223&langId=en
  • COSCE (2011). Informe ENCIENDE: Enseñanza de las ciencias en la didáctica escolar para edades tempranas en España. Rubes Editorial https://www.cosce.org/pdf/Informe_ENCIENDE.pdf
  • Couso, D. (2017). Per a què estem aSTEM?Un intent de definir l’alfabetització STEM per a tothom i amb valors. Revista Ciències, 34, 21-29. https://raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/338034
  • CRUE (2019). La universidad Española en Cifras. Universitat Politècnica de València. https://www.crue.org/Boletin_SG/2020/UEC%202020/UEC%20WEB.pdf
  • DigitalES (2019). El desafío de las vocaciones STEM. Por qué los jóvenes españoles descartan los estudios de ciencia y tecnología. Asociación Española para la Digitalización. https://www.digitales.es/wp-content/uploads/2019/09/Informe-EL-DE SAFIO-DE-LAS-VOCACIONES-STEM-DIGITAL-AF-1.pdf
  • Domènech-Casal, J. (2017) Aprendizaje basado en proyectos y competencia científica. Experiencias y propuestas para el método de estudios de caso. Enseñanza de las ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas, Nº extra, 5177-5184. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/337691
  • Domènech-Casal, J. (2019) STEM: Oportunidades y retos desde la Enseñanza de las Ciencias. Universitas Tarraconensis Revista de Ciències de l Educació, 2, 155-168. https://doi.org/10.17345/ute.2019.2.2646
  • Dougherty, D. (2012). The maker movement. Innovations: Technology, Governance, Globalization, 7(3), 11–14. https://doi.org/10.1162/INOV_a_00135
  • EU STEM Coalition (s.f.). https://www.stemcoalition.eu/
  • FECYT, Obra Social “la Caixa”, & Everis (2015). ¿Cómo podemos estimular una mente científica? Estudio sobre vocaciones científicas. https://www.fecyt.es/es/publicacion/como-podemos-estimular-una-me nte-cientifica
  • Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (s.f.). https://www.fecyt.es/es
  • García, J., & Pérez, J. E. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: método para el diseño de actividades. Revista Tecnología, Ciencia y Educación,10, 37–63. https://doi.org/10.51302/tce.2018.194
  • González, C. S., & Aller, L. G. (2018). Maker Movement in Education: Maker Mindset and Makerspaces. Conferencia: IV Jornadas de HCI. Popayam, Colombia.
  • Halverson, E., & Sheridan, K. (2014). The Maker Movement in Education.
  • Harvard Educational Review, 84(4), 495-504. https://doi.org/10.17763/haer.84.4.34j1g68140382063
  • Hatch, M. (2013): The Maker Movement Manifesto: Rules for Innovation in the New World of Crafters, Hackers, and Tinkerers. McGraw Hill.
  • Jiménez, V., & Comet, C. (2016). Los estudios de casos como enfoque metodológico. Academo Revista de investigación en Ciencia Sociales y Humanidades, 3(2).
  • Leiva, J. (2020). Makerspaces i Cultura Maker. Revista De Biblioteconomia i Documentació, 68, 6-17. https://raco.cat/index.php/Item/article/view/371908/465500
  • Ley Orgánica 2/2006, del 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo del 2006. https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2/con
  • Ley Orgánica 8/2013, del 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, 10 de diciembre de 2013. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2013-12886
  • Ley Orgánica 3/2020, del 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
  • López-Simó, V., Couso-Lagarón, D., & Simarro-Rodríguez, C. (2020). Educación STEM en y para el mundo digital: El papel de las herramientas digitales en el desempeño de prácticas científicas, ingenieriles y matemáticas. Revista De Educación a Distancia (RED), 20 (62). https://doi.org/10.6018/red.410011
  • Martin, L. (2015). The Promise of the Maker Movement for Education. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 5 (1). https://doi.org/10.7771/2157- 9288.1099
  • Martínez-Carazo, P.C. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión: Revista de la División de Ciencias Administrativas de la Universidad del Norte, 20, 165-193. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=64602005
  • Martínez-Torán, M. (2016). ¿Por qué tienen tanta aceptación los espacios maker entre los jóvenes? Cuadernos de Investigación en Juventud, 1(1), 1-17. https://doi.org/10.22400/cij.1.e003
  • Martini, S. , & Chiarella, M. (2017). Didáctica Maker. Estrategias colaborativas de aprendizaje STEM en Diseño Industrial. Conferencia XXI Congreso Internacional de la Sociedad Iberoamericana de Gráfica Digital, 3(12), 158-164. https://doi.org/10.5151/sigradi2017-025
  • Morales, Y. M., & Dutrénit, G. (2017). El movimiento Maker y los procesos de generación, transferencia y uso del conocimiento. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 5(15), 33-51. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2017.15.62588
  • Parlamento Europeo (2000). Consejo Europeo de Lisboa 23 y 24 de marzo 2000. Conclusiones de la Presidencia. https://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_es.htm
  • Rodríguez-Sandoval, E., Vargas-Solano, E.M., & Luna-Cortés, J. (2010). Evaluación de la estrategia "aprendizaje basado en proyectos". Educación y educadores, 13 (1), 13-25.
  • Sánchez-Ludeña, E. (2019). La educación STEAM y la cultura «maker». Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 379, 45–51. https://doi.org/10.14422/pym.i379.y2019.008
  • Santillán, J. P., Cadena, V. del C., & Cadena, M. (2019). Educación Steam: entrada a la sociedad del conocimiento. Ciencia Digital, 3, 212-227. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i3.4.847
  • Scientix (s.f.). http://www.scientix.eu/
  • Sheridan, K., Halverson, E. R., Litts, B., Brahms, L., Jacobs-Priebe, L., & Owens, T. (2014). Learning in the making: A comparative case study of three makerspaces. Harvard Educational Review, 84(4), 505–531. https://doi.org/10.17763/haer.84.4.brr34733723j648u
  • STEM Alliance (s.f.). http://www.stemalliance.eu/
  • Tesconi, S. (2018). El docente como maker: La formación del profesorado en making educativo. Universitat Autònoma de Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/650281
  • Vuorikari, R., Ferrari, A., & Punie, Y. (2019). Makerspaces for Education and Training: Exploring future implications for Europe. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/946996
  • Xunta de Galicia (2017). Edudixital. Estratexia Galega para a Educación Dixital 2020. http://www.edu.xunta.gal/portal/sites/web/files/1_edudixital_2018_portal.pdf
  • Yakman, G. (2008). STEAM Education: an overview of creating a model of integrative education. Virginia Polytechnic and State University.