Novedades bibliográficas en el patrimonio teatral de Álvaro Cubilloejemplares y ediciones raras y curiosas en el fondo de la BNE

  1. Martínez Carro, Elena 2
  2. Jiménez Fernández, Concepción María 2
  3. Ulla Lorenzo, Alejandra 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2023

Volume: 11

Issue: 1

Pages: 319-347

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2023.11.01.18 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Abstract

The present work claims to offer a bibliographical contribution to the work of Álvaro Cubillo de Aragón resulting from the ISTAE project (Impresos sueltos del teatro antiguo español/ Separate printouts of old Spanish theatre) whose main objective is to create a database that gathers, describes analytically and identifies the separate printouts published between the years 1600 and 1834 that host texts of Spanish theatre during the Golden Age. The editions and copies of separated printouts found in cubillescas’ comedies are presented in this database, some of them unknown up to this moment, simultaneously, an analysis of the bibliographical tradition of every play is displayed

Bibliographic References

  • Anónimo, Genealogía, origen y noticias de los comediantes de España, ed. Norman D. Shergold y John E. Varey, Londres, Tamesis Books, 1985 (Fuentes para la Historia del Teatro en España, II).
  • Barrera y Leirado, Cayetano Alberto de la, Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo español desde sus orígenes hasta mediados del siglo XVIII, Madrid, Rivadeneyra, 1860.
  • Cotarelo y Mori, Emilio, «Álvaro Cubillo de Aragón», Boletín de la Real Academia Española, V, 1918, pp. 3-23 y 241-280.
  • Cruickshank, William, «Some Problems Posed by “suelta” Editions of Plays», en Editing the comedia, ed. Michael D. McGaha y Frank P. Casa, Michigan, University of Michigan, 1991 (Michigan Romance Studies, t. II, vol. 11), pp. 97-123.
  • Cubillo de Aragón, Álvaro, El conde de Saldaña y hechos de Bernardo del Carpio, ed. Rebeca Lázaro Niso, Vigo (Pontevedra), Academia del Hispanismo, 2018.
  • Cubillo de Aragón, Álvaro, El Conde de Saldaña, ed. Rebeca Lázaro Niso, Vigo (Pontevedra), Academia del Hispanismo, 2015.
  • Cubillo de Aragón, Álvaro, El conde Dirlos. El vencedor de sí mismo. La honestidad defendida de Elisa Dido, reina y fundadora de Cartago, ed. Francisco Domínguez Matito, Rebeca Lázaro Niso, María del Mar Torres Ruiz y Victoriano Roncero López, Kassel, EditionReichenberger, 2022.
  • Cubillo de Aragón, Álvaro, El Enano de las Musas: comedias y obras diversas, Madrid, María Quiñones, 1654.
  • Cubillo de Aragón, Álvaro, El justo Lot, ed. Francisco Peña Fernández, Vigo (Pontevedra), Academia del Hispanismo, 2013.
  • Cubillo de Aragón, Álvaro, La mayor venganza de honor, ed. Simón Sampedro Pascual, Vigo (Pontevedra), Academia del Hispanismo, 2013.
  • Cubillo de Aragón, Álvaro, Las muñecas de Marcela. El Señor de Noches Buenas, ed. Ángel Valbuena Prat, Madrid, Compañía Iberoamericana de Publicaciones, 1928.
  • Cubillo de Aragón, Álvaro, Los desagravios de Cristo, ed. Antonio y Adelaida Cortijo Ocaña, Vigo (Pontevedra), Academia del Hispanismo, 2013.
  • Díaz de Escovar, Narciso, «Estudios escénicos granadinos: Álvaro Cubillo de Aragón, autor dramático del siglo XVII», La Alhambra, XIV, 1911, pp. 449-453 y 494-497.
  • Domínguez Matito, Francisco, «La Fortuna (crítica) de un ingenio. Álvaro Cubillo de Aragón», Scriptura, 17, 2002, pp. 89-112.
  • Domínguez Matito, Francisco, «Al rescate de un dramaturgo semiolvidado: Álvaro Cubillo de Aragón», en Actas del XIV Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, ed. Isaías Lerner, Robert Nival y Alejandro Alonso, Nueva York, Juan de la Cuesta, 2004, vol. II, pp. 187-194.
  • Domínguez Matito, Francisco, «Apuntes para el perfil de un dramaturgo: Álvaro Cubillo de Aragón», en Escenografía y escenificación en el teatro español del Siglo de Oro, ed. Roberto Castilla Pérez y Miguel González Dengra, Granada, Universi dad de Granada, 2005, pp. 113-131.
  • Domínguez Matito, Francisco, «Álvaro Cubillo de Aragón», en Diccionario filológico de literatura española. Siglo XVII, dir. Pablo Jauralde Pou, Madrid, Castalia, 2010, vol. 1, pp. 392-406.
  • Domínguez Matito, Francisco, «Álvaro Cubillo de Aragón: las musas del enano», en Dramaturgos y espacios teatrales andaluces de los siglos XVI y XVII. Actas de las XXVI Jornadas de Teatro del Siglo de Oro: del 28 al 31 de marzo de 2009, ed. Elisa García Lara y Antonio Serrano Agulló, Almería, Instituto de Estudios Almerienses, 2011, pp. 156-173.
  • Entrambasaguas, Joaquín de, «La leyenda de Rosamunda», en Estudios y ensayos de investigación y crítica. De la leyenda de Rosamunda a Jovellanos, Madrid, CSIC, 1973, pp. 5-54.
  • Escudero Baztán, José Manuel, «De maurofilias cristianizadas, romances y emblemas en La manga de Sarracino de Álvaro Cubillo de Aragón», en Los retoños de «El enano de las musas». Estudios sobre la dramaturgia de Álvaro Cubillo de Aragón, ed. Francisco Domínguez Matito, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 2022, pp. 79-83.
  • Fajardo, Juan Isidro, Títulos de todas las comedias que en verso español y portugués se han impreso hasta 1716, manuscrito, Madrid, 1716.
  • García de la Huerta, Vicente, Catálogo alfabético de las comedias, tragedias, autos, zarzuelas, entremeses y otras obras correspondientes al teatro español, Madrid, Imprenta Real, 1785.
  • Gavela, Delia, «Del engaño hacer virtud o El ejemplo de desdichas, de Cubillo de Aragón: fortuna crítica y género», en Los retoños de «El enano de las musas». Estudios sobre la dramaturgia de Álvaro Cubillo de Aragón, ed. Francisco Domínguez Matito, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 2022, pp. 95-110.
  • Lázaro Niso, Rebeca, «Sobre la reescritura dramática en el Siglo de Oro: el caso de El bastardo de Castilla», Roczniki Humanistycznek. Annals of Arts, annales de lettres et sciences humaines, LXVI, 5, 2018, pp. 59-74.
  • Londero, Renata, «En la estela del Cid: La corona del agravio de Cubillo de Aragón», en Los retoños de «El enano de las musas». Estudios sobre la dramaturgia de Álvaro Cubillo de Aragón, ed. Francisco Domínguez Matito, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 2022, pp. 111-120.
  • Mackenzie, Ann L., La escuela de Calderón: estudio e investigación, Liverpool, Liverpool University Press, 1993.
  • Marcello, Elena Elisabetta, Las comedias de costumbres de Álvaro Cubillo de Aragón. Edición crítica anotada y estudio de «El amor como ha de ser», «Añasco el de Talavera», «El invisible príncipe del Baúl», «Las muñecas de Marcela», «Perderse por no perderse», «La perfecta casada (prudente, sabia y honrada)» y «El señor de Noches Buenas», tesis doctoral inédita, Ciudad Real, Universidad de Castilla-La Mancha, 2002.
  • Medel del Castillo, Francisco, Índice alfabético de todos los títulos de comedias que se han escrito por varios autores antiguos y modernos. Y de los autos sacramentales y alegóricos, así de don Pedro Calderón como de otros varios clásicos, Madrid, Imp. de Alfonso de Mora, 1735. [Reimpreso por John M. Hill en Revue Hispanique, t. LXXV, núm. 168, 1929, pp. 305-369.]
  • Menéndez Pelayo, Marcelino, Estudios sobre el teatro de Lope de Vega, V, Madrid, CSIC, 1949.
  • Mesonero Romanos, Ramón, «Teatro de Cubillo», Semanario Pintoresco Español, 13, 28 de marzo de 1852, pp. 97-100.
  • Orozco Díaz, Emilio, «Unas páginas desconocidas de Cubillo de Aragón», Boletín de la Universidad de Granada, X, 47, 1937, pp. 21-28.
  • Paz y Meliá, Antonio, Catálogo de las piezas de teatro que se conservan en el Departamento de Manuscritos de la Biblioteca Nacional, Madrid, Imprenta del Colegio Nacional de Sordomudos y Ciegos, 1899.
  • Pérez de Montalbán, Juan, Para todos. Ejemplos morales, humanos y divinos en que se tratan diversas ciencias, materias y facultades, Madrid, Imprenta del Reino, 1632.
  • Profeti, Maria Grazia, y Zancanari, Umile Maria, Per una bibliografia di Álvaro Cubillo de Aragón, Verona, Universitá degli studi di Verona (Istituto di Lingue e Lettera ture Straniere), 1983.
  • Rennert, Hugo A., «Notes on the Chronology of the Spanish Drama», Modern Language Review, II, 1906-1907, pp. 331-334.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo, «Los avatares del conde de Saldaña: de Lope a Cubillo», en Los retoños de «El enano de las musas». Estudios sobre la dramaturgia de Álvaro Cubillo de Aragón, ed. Francisco Domínguez Matito, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 2022, pp. 121-136.
  • Sainz Bariain, Isabel, «Estructura de la acción dramática en La perfecta casada de Álvaro Cubillo de Aragón», en Los retoños de «El enano de las musas». Estudios sobre la dramaturgia de Álvaro Cubillo de Aragón, ed. Francisco Domínguez Matito, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 2022, pp. 205-224.
  • Shergold, Norman D., y Varey, John E., «Some Palace Performances of Seventeenth century Plays», Bulletin of Hispanic studies, 40.4, 1963, pp. 212-244.
  • Urzáiz Tortajada, Héctor, Catálogo de autores teatrales del siglo XVII, Madrid, FUE, 2002.
  • Vega, Lope de, Los comendadores de Córdoba, ed. Enrique Laplana Gil, Lleida, Milenio, 1998.
  • Vega García-Luengos, Germán, «Cómo Calderón desplazó a Lope de los aposentos: un episodio temprano de ediciones espúreas», en Calderón: innovación y legado. Actas selectas del IX Congreso de la Asociación Internacional de Teatro Español y Novohispano de los Siglos de Oro (Pamplona, 27 al 29 de marzo de 2000), ed. Ignacio Arellano y Germán Vega García-Luengos, New York, Peter Lang, 2001, pp. 367-384.
  • Whitaker, Shirley. B., The Dramatic Works of Álvaro Cubillo de Aragón, Chapel Hill, University of North Carolina, 1975.
  • Wilson, Edward M., y Don W. Cruickshank, Samuel Pepyʼs Spanish Plays, London, The Bibliographical Society, 1980.